Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:34:00
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc door Jean
Vandaag om 00:10:34
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
21 November 2025, 23:32:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door JeanR
21 November 2025, 23:00:03
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
21 November 2025, 22:53:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 1200blauw
21 November 2025, 22:46:56
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door JeanR
21 November 2025, 22:45:14
Spoor- en tramweg parafernalia door GerardvV
21 November 2025, 22:32:47
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
21 November 2025, 22:26:57
lange adressen met esu decoders. door NS2408
21 November 2025, 22:19:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Joz
21 November 2025, 21:45:24
Bahnstrecke 5867 door gdh
21 November 2025, 21:05:21
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
21 November 2025, 20:57:00
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
21 November 2025, 20:55:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
21 November 2025, 20:23:35
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
21 November 2025, 20:01:37
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Sven
21 November 2025, 19:34:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
21 November 2025, 19:26:22
Märklin M tapijtbaan door Mark D.
21 November 2025, 19:00:59
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
21 November 2025, 18:56:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door Scratchbuilt
21 November 2025, 18:50:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Karel466
21 November 2025, 17:39:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
21 November 2025, 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
21 November 2025, 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
21 November 2025, 16:45:03
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
21 November 2025, 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
21 November 2025, 16:26:27
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
21 November 2025, 15:38:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 November 2025, 14:37:48
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Jelmer
21 November 2025, 13:59:17
  

Auteur Topic: Puntstuk polariseren?  (gelezen 1004 keer)

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Puntstuk polariseren?
« Gepost op: 15 December 2023, 15:52:16 »
Nadat ik wat Youtube-filmpjes over onze hobby heb zitten kijken krijg ik van het algoritme allemaal dingen over "electrofrogs" en "insulfrogs" opgediend.

Bij veel online winkels wordt dit gewoon vertaald als "kikker" maar "frog" is in het Nederlands het puntstuk van een wissel. Bij DC of DCC-operatie komen op die plek de twee sporen met een verschillende polariteit bij elkaar, dus dan moet er wat gebeuren om kortsluiting te voorkomen.

De simpele methode is om dat puntstuk gewoon van plastic te maken. Bij mijn Minitrix-wissels is dat plastic puntstuk 15 mm. Dus over die anderhalve centimeter kunnen de wielen geen stroom oppikken. Dus: wat is de afstand tussen de twee assen van een draaistel? Bij grootspoor meestal rond de 2,5 meter voor treinen en wellicht iets minder voor metro's of trams. Op schaal N is dat 15,6 mm. Kom ik dus precies goed mee weg.

Maar... Hoe zit dat met daadwerkelijke locs? Mijn Fleischmann NS 1848 is zo'n 18 mm dus zou een draaistel in principe nooit zonder stroom komen te zitten. Maar mijn Fleischmann BR 111 diesel heeft een radstand van zo'n 12,5 mm. Daar zou een enkel draaistel dus wel in de problemen kunnen komen.

In praktijk valt de BR 111 inderdaad wel eens stil op een wissel als je er erg langzaam overheen gaat. In principe zou dit niet moeten want het andere draaistel pikt ook stroom op. Maar met de combinatie van de rubberen bandjes om twee van de acht wielen en niet 100% naadloos aansluiten van de spoorsegmenten is het allemaal toch niet perfect. En wellicht dat de uitsparing in de spoorstaaf voor de wisseltong bij wissels ook niet helpt.

Praktisch gezien valt dit allemaal reuze mee. Op dit moment ligt het spoor nog los op tafel dus als ik dat te zijner tijd netjes vastmaak aan een ondergrond zal dat zeker schelen en met een klein beetje redelijke snelheid gaat het 99% van de tijd sowieso goed.

Maar toch uiteindelijk mijn vraag: heeft het zin om te gaan voor geëlectificeerde puntstukken zodat ieder draaistel eigenlijk altijd stroom kan oppikken?

Wel meer gedoe, en nadeel ook dat je niet moet proberen wissels open te rijden want dan heb je gelijk kortsluiting...

Ik gebruik DCC maar opinies over DC zijn ook welkom.

Bij N-schaal is dat natuurlijk allemaal wat lastiger omdat alles zo klein is en een millimeter ofzo ruimte tussen rails met verschillende polariteit gelijk het equivalent van 2,4 meter grootspoor aan geïsoleerd spoor oplevert. Bij H0 en groter heb je hier meer speelruimte.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26980
    • Pagina van klaas
Re: Puntstuk polariseren?
« Reactie #1 Gepost op: 15 December 2023, 16:07:04 »
Ik gebruik DCC maar opinies over DC zijn ook welkom.
Het gaat niet om DCC of DC, maar om 2-rail. Welke spanningsoort of digitalprotocol je gebruikt maakt niks uit.

Of je de puntstukken wilt polariseren, dat hangt er helemaal vanaf hoeveel moeite je er in wil steken.
Bij een wissel dat vanaf de fabriek een plastic puntstuk heeft wordt het een hele uitdaging, zeker in schaal N.

Zelf vind ik polariseren een noodzaak, vanwege de mogelijke problemen die je beschrijft.
Ik bouw mijn eigen wissels en die polariseer ik altijd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1225
Re: Puntstuk polariseren?
« Reactie #2 Gepost op: 15 December 2023, 21:03:20 »
ik vind een zwart plastic puntstuk niet mooi.

en omdat ik toch niks te doen heb probeer ik puntstukken te polariseren. na drie pogingen is het vaak wel goed.
geen serieuze modelbouwer.
Het gaat om het plezier.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26980
    • Pagina van klaas
Re: Puntstuk polariseren?
« Reactie #3 Gepost op: 15 December 2023, 23:00:05 »
Mark, vervang je kunststof puntstukken dan door geleidende puntstukken?
Kun je laten zien hoe je dat doet?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1225
Re: Puntstuk polariseren?
« Reactie #4 Gepost op: 17 December 2023, 13:48:46 »
Ik vind een kunststof puntstuk niet mooi. Ik heb daarom shinohara wissels, ook ivm rail hoogte en dwarsliggers.  Enige dat ik bij die wissels doe, is wisseltongen los van elkaar maken. Dit ivm mogelijke sluiting via achterkant van de wielen.

en mocht ik ooit een hartstuk maken, dan een met verhoogd puntstuk, om de strijkregel te laten vervallen. Zie je weleens op amerikaans rangeer terrein.

hier ben ik nog bezig met steentjes strooien. 


« Laatst bewerkt op: 17 December 2023, 13:51:13 door Mark D. »
geen serieuze modelbouwer.
Het gaat om het plezier.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26980
    • Pagina van klaas
Re: Puntstuk polariseren?
« Reactie #5 Gepost op: 17 December 2023, 14:28:27 »
Op die fiets. ik kreeg uit je vorige bericht de indruk dat je plastic puntstukken vervangt door metaal. Maar dat is niet zo, je vermijdt die plastic dingen gewoon.
Over dat trucje met verhoogd puntstuk heb ik wel eens gelezen. Daardoor zakken de wagens vanzelf naar de buitenkant van het wissel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.