Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin 2025 door barry1972
Vandaag om 20:24:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 20:21:25
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
Vandaag om 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 19:36:28
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door V200-G2000
Vandaag om 19:36:21
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
Vandaag om 19:33:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 19:22:04
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
Vandaag om 18:34:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Marc tramt
Vandaag om 17:55:39
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 16:31:03
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
  

Auteur Topic: Puntstuk polariseren?  (gelezen 963 keer)

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Puntstuk polariseren?
« Gepost op: 15 December 2023, 15:52:16 »
Nadat ik wat Youtube-filmpjes over onze hobby heb zitten kijken krijg ik van het algoritme allemaal dingen over "electrofrogs" en "insulfrogs" opgediend.

Bij veel online winkels wordt dit gewoon vertaald als "kikker" maar "frog" is in het Nederlands het puntstuk van een wissel. Bij DC of DCC-operatie komen op die plek de twee sporen met een verschillende polariteit bij elkaar, dus dan moet er wat gebeuren om kortsluiting te voorkomen.

De simpele methode is om dat puntstuk gewoon van plastic te maken. Bij mijn Minitrix-wissels is dat plastic puntstuk 15 mm. Dus over die anderhalve centimeter kunnen de wielen geen stroom oppikken. Dus: wat is de afstand tussen de twee assen van een draaistel? Bij grootspoor meestal rond de 2,5 meter voor treinen en wellicht iets minder voor metro's of trams. Op schaal N is dat 15,6 mm. Kom ik dus precies goed mee weg.

Maar... Hoe zit dat met daadwerkelijke locs? Mijn Fleischmann NS 1848 is zo'n 18 mm dus zou een draaistel in principe nooit zonder stroom komen te zitten. Maar mijn Fleischmann BR 111 diesel heeft een radstand van zo'n 12,5 mm. Daar zou een enkel draaistel dus wel in de problemen kunnen komen.

In praktijk valt de BR 111 inderdaad wel eens stil op een wissel als je er erg langzaam overheen gaat. In principe zou dit niet moeten want het andere draaistel pikt ook stroom op. Maar met de combinatie van de rubberen bandjes om twee van de acht wielen en niet 100% naadloos aansluiten van de spoorsegmenten is het allemaal toch niet perfect. En wellicht dat de uitsparing in de spoorstaaf voor de wisseltong bij wissels ook niet helpt.

Praktisch gezien valt dit allemaal reuze mee. Op dit moment ligt het spoor nog los op tafel dus als ik dat te zijner tijd netjes vastmaak aan een ondergrond zal dat zeker schelen en met een klein beetje redelijke snelheid gaat het 99% van de tijd sowieso goed.

Maar toch uiteindelijk mijn vraag: heeft het zin om te gaan voor geëlectificeerde puntstukken zodat ieder draaistel eigenlijk altijd stroom kan oppikken?

Wel meer gedoe, en nadeel ook dat je niet moet proberen wissels open te rijden want dan heb je gelijk kortsluiting...

Ik gebruik DCC maar opinies over DC zijn ook welkom.

Bij N-schaal is dat natuurlijk allemaal wat lastiger omdat alles zo klein is en een millimeter ofzo ruimte tussen rails met verschillende polariteit gelijk het equivalent van 2,4 meter grootspoor aan geïsoleerd spoor oplevert. Bij H0 en groter heb je hier meer speelruimte.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re: Puntstuk polariseren?
« Reactie #1 Gepost op: 15 December 2023, 16:07:04 »
Ik gebruik DCC maar opinies over DC zijn ook welkom.
Het gaat niet om DCC of DC, maar om 2-rail. Welke spanningsoort of digitalprotocol je gebruikt maakt niks uit.

Of je de puntstukken wilt polariseren, dat hangt er helemaal vanaf hoeveel moeite je er in wil steken.
Bij een wissel dat vanaf de fabriek een plastic puntstuk heeft wordt het een hele uitdaging, zeker in schaal N.

Zelf vind ik polariseren een noodzaak, vanwege de mogelijke problemen die je beschrijft.
Ik bouw mijn eigen wissels en die polariseer ik altijd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1208
Re: Puntstuk polariseren?
« Reactie #2 Gepost op: 15 December 2023, 21:03:20 »
ik vind een zwart plastic puntstuk niet mooi.

en omdat ik toch niks te doen heb probeer ik puntstukken te polariseren. na drie pogingen is het vaak wel goed.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re: Puntstuk polariseren?
« Reactie #3 Gepost op: 15 December 2023, 23:00:05 »
Mark, vervang je kunststof puntstukken dan door geleidende puntstukken?
Kun je laten zien hoe je dat doet?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1208
Re: Puntstuk polariseren?
« Reactie #4 Gepost op: 17 December 2023, 13:48:46 »
Ik vind een kunststof puntstuk niet mooi. Ik heb daarom shinohara wissels, ook ivm rail hoogte en dwarsliggers.  Enige dat ik bij die wissels doe, is wisseltongen los van elkaar maken. Dit ivm mogelijke sluiting via achterkant van de wielen.

en mocht ik ooit een hartstuk maken, dan een met verhoogd puntstuk, om de strijkregel te laten vervallen. Zie je weleens op amerikaans rangeer terrein.

hier ben ik nog bezig met steentjes strooien. 


« Laatst bewerkt op: 17 December 2023, 13:51:13 door Mark D. »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re: Puntstuk polariseren?
« Reactie #5 Gepost op: 17 December 2023, 14:28:27 »
Op die fiets. ik kreeg uit je vorige bericht de indruk dat je plastic puntstukken vervangt door metaal. Maar dat is niet zo, je vermijdt die plastic dingen gewoon.
Over dat trucje met verhoogd puntstuk heb ik wel eens gelezen. Daardoor zakken de wagens vanzelf naar de buitenkant van het wissel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.