Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een tram voor de kikker door gdh
Vandaag om 20:32:08
Hoe de wagenbakken los te maken van Roco Abteilwagens? door FransW
Vandaag om 20:30:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 20:26:58
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:25:22
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door henk
Vandaag om 19:37:34
Kleur achtergrond door Jan Bennink
Vandaag om 19:37:26
Treinenmuziek door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:10:14
Micro Motor inbouwen in Fleischmann BR80 Tandrad (Groene Carl) door Marco EB
Vandaag om 19:00:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eriktrein
Vandaag om 18:55:29
NS 4300 (in spoor 0) door FritsT
Vandaag om 18:27:16
MODELSPOOR 2024 by MTD - 19 & 20 oktober 2024 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 18:23:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Frans Peeters
Vandaag om 18:16:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door VulcanRaven
Vandaag om 18:10:54
Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel door MOVisser
Vandaag om 18:08:57
Nieuwe baan, nu nog zonder naam... door Paulus1201
Vandaag om 18:03:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:58:39
Schip vaart tegen spoorbrug bij Alphen aan den Rijn, nog uren geen treinverkeer door NS264
Vandaag om 17:56:04
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door BartvD
Vandaag om 17:52:18
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 17:33:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:14:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:12:14
Snelheid regelen decoder 611573 door bellejt
Vandaag om 16:39:39
Einde Koemo ballast ??? door basjuh1981
Vandaag om 16:36:07
Gouda in H0 door Daan Neijenhuis
Vandaag om 16:11:42
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:48:01
Open dag MSG ‘s Hertogenbosch door Peter.v.L
Vandaag om 15:30:37
Boek over de NS in 1984-1985 door edwin1974
Vandaag om 15:17:47
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 15:16:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:14:14
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 13:05:32

Auteur Topic: Re: NS DE-5 en ELD5 op basis van Lima Mat'46.  (gelezen 2555 keer)

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
Re: Re: NS DE-5 en ELD5 op basis van Lima Mat'46.
« Reactie #15 Gepost op: 29 July 2022, 18:26:57 »
Dat zal voor de schoorstenen iets als ‘creatief met Evergreen’ worden denk ik. Kun je al een beetje aangeven wat voor ventilatoren er verder zo allemaal op dat dak zaten?

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #16 Gepost op: 29 July 2022, 18:30:31 »
Ah... de details. Da's niet zo moeilijk. Heel veel verschillende onderdelen zoals kunststof platen en halve staafjes, dakluiken en ventilatoren van Mastica (Plan E daksetjes), omgekeerde stalen buffers uit Lima Plan E's, nippels. Hier een impressie van de mD van mijn laatst gebouwde DE5 (2006) o.b.v. Lima Hondekop en Mastica.

1= dakluiken waterbakken (daksetje Plan E)
2= ventilatoren (torpedo?) (daksetje Plan E)
3= omgekeerde stalen buffers (Lima Plan E)
4= ronde afvoer dak Plan E-RD (daksetje Plan E)
5= stalen nippels voor schroeven
7= kunststofplaten (Evergreen)
8= halve staafjes (Evergreen)

6= vervallen (ik kan niet tellen  ;D)

Het kan tegenwoordig allemaal nog wel wat verfijnder met al die toeleveranciers van etswerk en thuisgieters.

« Laatst bewerkt op: 29 July 2022, 19:02:22 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #17 Gepost op: 29 July 2022, 19:29:07 »
Ziet er mooi uit Frank. Inmiddels rijdend of alweer in revisie?
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 29 July 2022, 19:54:05 »
Dank!

Deze opname werd gemaakt vlak voor de afbouw. Was voor een kennis. Ik ga op termijn nog wel mijn eigen DE5 uit 1988 geheel reviseren.

Eelco Storm

• Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #19 Gepost op: 30 July 2022, 12:59:37 »
Super, Frank, daar kan ik wel wat mee  (y) Mooie motorwagen ook, helemaal gesneden uit styreen, of zijwandjes mat '46 gebruikt voor de ramen en aangevuld met styreen?

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 31 July 2022, 09:19:17 »
Hier een impressie van de mD van mijn laatst gebouwde DE5 (2006) o.b.v. Lima Hondekop en Mastica.
;)
De 'lege' plekken heb ik opgevuld met de blinde wanden die Mastica ook nog had. Je hebt overigens niet veel aan deze methode. Je zult veel moeten halen uit de Lima mat 46 zijwanden en Evergreen.

Hieronder scans uit het Bollenspoor bulletin van 32 jaar geleden, een periodiek van modelbouwclub Het Bollenspoor. Peter Wijshake heeft o.b.v eenvoudige NS tekeningen de mD van alle kanten goed gedetailleerd getekend. Kun je vast wel wat mee.

CeesJ

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 31 July 2022, 09:31:02 »
Er was volgens mij ook een DE-5 met afwijkende motorwagen............

Gr Cees.

Eelco Storm

• Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #22 Gepost op: 31 July 2022, 09:49:23 »
@Frank: Fantastisch, Peter noemde het vanmorgen ook al op facebook maar nu hoef ik hem niet meer aan zijn jasje te trekken. Dan heb ik nu het belangrijkste qua tekeningen wel. Tijd om de grabbelton te openen en te zien wat ik dankzij Marco aan extra wandjes heb  (y)

@Cees: idd, die had een hoger/boller dak op de motorwagen vanwege een nieuwe motorkoeling.

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 31 July 2022, 11:24:58 »
Dat was de mD 195 met Voith-koelers. Juist deze mD is verongelukt in 1964 bij Westervoort.

De oorzaak dat ik zo in dit project (DE5 o.b.v. Lima mat 46) geïnteresseerd ben, is dat ik ruim 10 jaar geleden samen met nog 3 modelbouwers een gelegenheidsgremium heb gesticht om tot de bouw te komen van een DE5 o.b.v. mat 46. Wij hebben toen een eenvoudige website laten maken, alleen toegankelijk voor ons vieren, waar we ideeën konden uitwerken. Het is nog tot een gezamenlijke aankoop gekomen: een Piko BR 118 voor de aandrijving vanwege de uitstekende rijeigenschappen en juiste radstanden. Verder dan de hier eerder getoonde kop en de Bk is het niet gekomen. Om verschillende redenen (nee, geen ruzie  ;D) is het project niet verder uitgewerkt en de website opgeheven. Toch heeft het idee mij niet helemaal losgelaten en ik ben zeer geïnteresseerd hoe dit hier verder verloopt.

Het kan wat aanmatigend overkomen om zelf hier niet meer verder te gaan en een ander te vertellen hoe het moet, maar toch zou ik hier wel willen delen hoe ik de bouw in grote lijnen van de mD zou aanpakken.

Om te beginnen zou ik sowieso eerst de looprijtuigen* ABk + Bo + Boo + Bk in ruwbouw afwerken met de bestaande materialen, om te zien of het model er een beetje in gaat zitten. Als dat het geval zal zijn, zou ik aan de mD beginnen. Ik zou 2 kappen van mat 46 nemen en deze samen tot één mD smeden op de juiste lengte, zonder de zijwanden er al uit te halen. Daarna de complete zijwanden samenstellen voordat deze in de mD worden geplaatst. Deze zijwanden zou ik maken uit styreenplaat i.c.m. mat 46 ramen. Misschien is laten plotten ook wel iets...

*de ABk en Bk waren uiteraard geen looprijtuigen omdat ze allebei een motordraaistel bezaten
« Laatst bewerkt op: 31 July 2022, 11:28:41 door Mispoes. Reden: geen looprijtuigen »

Eelco Storm

• Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #24 Gepost op: 31 July 2022, 12:02:38 »
Om te beginnen zou ik sowieso eerst de looprijtuigen* ABk + Bo + Boo + Bk in ruwbouw afwerken met de bestaande materialen, om te zien of het model er een beetje in gaat zitten. Als dat het geval zal zijn, zou ik aan de mD beginnen.

Grappig, dat was eigenlijk mijn eerste plan. Maar ik veranderde dat in plan B om dan, na de ruwbouw van de motorwagen, te gaan kijken hoe het geheel zou smoelen inclusief motorwagen ;D

Ik zou 2 kappen van mat 46 nemen en deze samen tot één mD smeden op de juiste lengte, zonder de zijwanden er al uit te halen. Daarna de complete zijwanden samenstellen voordat deze in de mD worden geplaatst. Deze zijwanden zou ik maken uit styreenplaat i.c.m. mat 46 ramen. Misschien is laten plotten ook wel iets...

Laten plotten speelt ook in mijn hoofd, dan weet ik zeker dat het strak wordt. Maar dan moet ik eerst kijken of ik iemand kan vinden die dat zou willen doen...

Anyhow, misschien eerst inderdaad de reeds aanwezige bakken in ruwbouw afmaken en tijdens dat werk iemand zien te vinden die eventueel twee wandjes wil plotten.  (y)

Dank voor je adviezen, die niet aanmatigend zijn wat mij betreft  ;D

Eelco

Peter Wijshake

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 31 July 2022, 13:20:16 »
In Railhobby heb ik een paar jaar geleden mijn bouw van twee DE-5 stellen beschreven. Daarbij heb ik ook nieuwe dak tekeningen van alle rijtuigen gemaakt. De door Frank aangehaalde tekeningen uit het Bollenspoor Magazine had ik in de jaren 90 gemaakt op basis van de toen beschikbare foto's en boeken. Inmiddels is er véél meer beschikbaar, dus kwam ik erachter dat het beter was een nieuwe versie te maken. Ik ben nu niet thuis, dus kan de verbeterde versies nu niet uploaden... wordt vervolgd

Rob Bennis

• Stroomlijners, mijn favorieten
  • Online Online
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #26 Gepost op: 31 July 2022, 13:38:52 »
Afgietsels van gladde Mat 46 daken kan je vinden bij FRIE. Scheelt weer een plamuurklus om de stroomlijnkano's te laten verdwijnen.

Daarnaast kan je kan overwegen om contact te zoeken met FRIE voor messing kappen en onderstellen. Deze heeft hij ontwikkeld samen met Karst. Maakt het wel heel veel strakker. En er zijn dan mooie raamlijsten te plaatsen. Mocht FRIE vragen om meer mensen die meedoen voor een Re-Run dan ben ik van de partij.

Zelf ben ik bezig met het maken van een Mat 40 kop op basis van de mat 46 kop en geëtste raampjes die ik nog over had van de bouw van de omBC. Deze kop wil ik dan laten afgieten door FRIE.
Ik ga nl een mat 40 tweetje maken.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 31 July 2022, 14:50:32 »
Die heeft ie toch al? of is dat weer een andere  ;D ik wordt gek van al die wc eend koppen  ;D

maar dat is natuurlijk weer een mat 36 kop  :laugh:

Zonder bijdehand te willen doen of anderzijds mensen voor de borst te stoten maar die mat 46 daken zijn echt gelijk aan die artitec plan E.
Ik was vergeten dat ik voor mijn mat46-4 bouwsel een arti dak had gebruikt ik kwam dat ding in aanbouw tegen toen ik wat anders zocht:

Nu ga ik er vanuit dat mispoes gelijk heeft dus ik ben bang dat er ergens anders iets niet klopt...
of komt het doordat ik die 1mm styreen tussen wand en dak geplaatste heb?

« Laatst bewerkt op: 31 July 2022, 15:06:34 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Eelco Storm

• Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #28 Gepost op: 31 July 2022, 15:08:04 »
Daarnaast kan je kan overwegen om contact te zoeken met FRIE voor messing kappen en onderstellen. Deze heeft hij ontwikkeld samen met Karst. Maakt het wel heel veel strakker.

Messing eb ik geen enkele ervaring mee. Eerst maar eens lekker Frankensteinen, dan komt messing later nog wel eens. Mijn eerste poging messing wordt een kuiptender voor achter een 3700. Maar dat is weer een ander verhaal. Voor als ik een soldeerbout heb....  ;D

Super, al die tips die van alle kanten binnenstromen  (y)

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 31 July 2022, 15:11:09 »
Ik heb ook wel eens een Lima plan-E dak gebruikt opgehoogd met een plaatje styreen. Ik herinner mij dat de radius aan de zijkanten wat moest worden bijgewerkt, maar in de basis was het heel aardig.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!