Ik krijg ook een kriebel als ik denk aan hoe die verlichting wordt aangebracht. Bedankt voor de suggestie van foto's. Gelukkig wordt dat ding vrij uitvoerig gefotografeerd. Zeker met de kerstverlichting er in.
Als ik dat wiki verhaal goed begrijp gaat het om meerdere torens.De Gerbrandytoren, waar het hier over gaat, staat in IJsselstein. Een eerdere toren, de eerste Lopiktoren, stond iets verder naar het zuidwesten, maar nog steeds dichter bij IJsselstein dan bij Lopik. Die is kennelijk intussen gesloopt.De Gerbrandytoren is een betonnen toren met daarop een stalen buismast. In mijn herinnering was de eerste Lopiktoren een stalen vakwerkmast op een betonnen sokkel. Maar het kan zijn dat ik dat helemaal mis heb.
Dat heeft onder meer te maken met de ruilverkaveling van 1970, er is toen een veel meer logische verdeling van de percelen gecreëerd. Overigens staat het oude zendstation (wat nu als evenementenlocatie in Dudokstijl nog bestaat) waar vandaan werd uitgezonden op grondgebied van de gemeente Lopik, dus de zendmast heeft die aanduiding behouden, al is de officiële benaming Gerbrandytoren. En er was dichterbij Lopik ook nog een oude radiozendmast waar aan gerefereerd werd, maar die is een paar jaar geleden gesloopt.Groeten uit Lopik Edit: ik zie dat er inmiddels verwezen wordt naar de Wiki site, maar die zegt volgens mij niks over de grondverdeling van destijds
Ja, ik zie het. Wanneer ik uitga van 1:5000 (!) kom ik op een totale hoogte van 70 centimeter uit. De betonnen toren is dan 5 centimeter hoog. Tenzij ik iets verkeerd doe in mijn berekening vind ik dat toch wel een wat lullig gezicht. Dus of ik maak hem veel groter of het wordt dichterlijke vrijheid (met een in verhouding te grote toren). Nog maar even over nadenken.
Nu ben ik toch nieuwsgierig naar die foto!
Tekeningen opvragen kan ook met kwade bedoelingen.
Je kan altijd eens een mailtje sturen naar de eigenaar van deze toren, Cellnex.