Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko blauwe 1000 door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 17:02:44
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 16:51:43
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Paducah
Vandaag om 16:50:22
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:33:42
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Hasenwald
Vandaag om 16:26:42
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 16:17:51
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 16:00:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:47:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 15:20:39
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 15:17:20
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 14:54:23
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 14:34:35
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:27:15
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door basjuh1981
Vandaag om 13:18:39
Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Terschellinger Spoor door Tjalling
Vandaag om 11:31:12
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:57
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Charles_
Vandaag om 10:09:24
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:21:18
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 09:17:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 08:45:31
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 08:25:51
Ingezonden foto's en winnaars van voorgaande fotowedstrijden. door Bob R.
Vandaag om 08:06:31
  

Auteur Topic: Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht.  (gelezen 2193 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht.
« Reactie #15 Gepost op: 07 December 2023, 00:43:39 »
In de 1e instantie waren de treinstellen volgens de specificaties toegelaten.
Echter gingen de Belgen , en met name de Franstaligen moelijk doen, zelfs tot bij de vakbond.

Het begon allemaal dat de Waalse vakbond ging eisen dat er een treinbegeleider (hoofdconducteur) aanwezig moest zijn op de trein.
Geen probleem volgens Arriva, dat kon geregeld worden.
Toen kwam de volgende eis: het moest Franstalig personeel zijn, en het liefst eigen personeel van stelplaats Luik.
Dit werd via de rechter afgekeurd.
Vervolgens ging men extra eisen stellen aan de treinstellen die volgens de 1e ingediende Belgische specificaties gewoon voldeden.
Toen kwam men met de ERTMS eis op de proppen, die overigens alleen actief is op het westelijk deel van Luik-Guillemins inclusief aansluiting HSL. (waar Arriva dus eigenlijk niet zou komen)D specificaties van Stadtler klopten dus niet, en Stadtler moest opnieuw gewijzigde specificaties toesturen.
Vervolgens zijn er enkele testritten met 2 stellen in Belgie geweest, en die waren op wat kleinigheidjes na goed bevonden.
Nu volgt dus de laatste fase, waarme men dus intensief, en met dienstpersoneel gaat testen, en nu dus ook op het beoogde traject zelf.

[Off topic]
Wat ik zo frapant vind is dat de Belgen naar mijn mening onredelijke eisen gaan stellen, terwijl de Belgen al jaren de Nederlandse grens passeren met AM60, AM75, AM80 en nog wat loks die geen 3e frontsein hadden, bovendien geen ATB hadden.
Kortom: dit werd door ons gedoogd.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 575
Re: Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht.
« Reactie #16 Gepost op: 07 December 2023, 01:24:38 »
Mja, gedoogd, gedoogd...eerder noodzaak, NS had gewoonweg geen materieel dat de grens over kon in die tijd.
Er zijn verdragen en contracten getekend tussen NL en B en hetgeen er uit voortvloeide was de situatie die hier een beetje geringschattend als "gedogen" wordt omschreven. Het moest vooral werkbaar zijn en dat was het ook, net als in bv Venlo. Het is pas veranderd nadat alle seinhuizen etc gecentraliseerd werden; opeens kon er niet veel meer. Kon je voorheen in Venlo met Duits ook een heel eind komen, nu kan dat niet meer. Maastrichtse seingevers kenden een aardig mondje frans en de Waalse bestuurders konden zich ook redden in het Nederlands.
IL&T en co hebben daar om begrijpelijke redenen hun bezwaren tegenin gebracht. De uitkomst is een stuk minder interessant dan wat er hier gesuggereerd wordt; de nmbs heeft haar materieel aangepast.
Het ertms-verhaal gaat niet op; nieuw materieel moet al jaren voorzien zijn van etcs in België (enige uitzonderingen daargelaten, denk aan sommige tsp-loks). Dat is de wet, je zou toch niet willen dat we in een gedoogsituatie terechtkomen, niet?
Mvg Bas

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1808
Re: Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht.
« Reactie #17 Gepost op: 07 December 2023, 02:11:53 »
Als iemand die aan de Hoekse lijn woont snap ik het hele gezeur niet. ;D

Zal waal de Limburgse mentaliteit zeen. Die veule zich altiëd achtergesjteld.
Neet zanikke. Tenj opein en effe doorbiëte.

Bart