Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 23:04:52
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:04:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 22:45:48
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 22:33:12
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:26:36
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:21:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
Vandaag om 22:11:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
Vandaag om 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:46:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:38:18
Stalen rijtuigen van NS door spoorzeven
Vandaag om 21:28:03
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
Vandaag om 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
Vandaag om 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
Vandaag om 21:05:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:35:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
Vandaag om 20:29:56
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
Vandaag om 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
Vandaag om 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:06:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
  

Auteur Topic: Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht.  (gelezen 1978 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht.
« Reactie #15 Gepost op: 07 December 2023, 00:43:39 »
In de 1e instantie waren de treinstellen volgens de specificaties toegelaten.
Echter gingen de Belgen , en met name de Franstaligen moelijk doen, zelfs tot bij de vakbond.

Het begon allemaal dat de Waalse vakbond ging eisen dat er een treinbegeleider (hoofdconducteur) aanwezig moest zijn op de trein.
Geen probleem volgens Arriva, dat kon geregeld worden.
Toen kwam de volgende eis: het moest Franstalig personeel zijn, en het liefst eigen personeel van stelplaats Luik.
Dit werd via de rechter afgekeurd.
Vervolgens ging men extra eisen stellen aan de treinstellen die volgens de 1e ingediende Belgische specificaties gewoon voldeden.
Toen kwam men met de ERTMS eis op de proppen, die overigens alleen actief is op het westelijk deel van Luik-Guillemins inclusief aansluiting HSL. (waar Arriva dus eigenlijk niet zou komen)D specificaties van Stadtler klopten dus niet, en Stadtler moest opnieuw gewijzigde specificaties toesturen.
Vervolgens zijn er enkele testritten met 2 stellen in Belgie geweest, en die waren op wat kleinigheidjes na goed bevonden.
Nu volgt dus de laatste fase, waarme men dus intensief, en met dienstpersoneel gaat testen, en nu dus ook op het beoogde traject zelf.

[Off topic]
Wat ik zo frapant vind is dat de Belgen naar mijn mening onredelijke eisen gaan stellen, terwijl de Belgen al jaren de Nederlandse grens passeren met AM60, AM75, AM80 en nog wat loks die geen 3e frontsein hadden, bovendien geen ATB hadden.
Kortom: dit werd door ons gedoogd.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
Re: Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht.
« Reactie #16 Gepost op: 07 December 2023, 01:24:38 »
Mja, gedoogd, gedoogd...eerder noodzaak, NS had gewoonweg geen materieel dat de grens over kon in die tijd.
Er zijn verdragen en contracten getekend tussen NL en B en hetgeen er uit voortvloeide was de situatie die hier een beetje geringschattend als "gedogen" wordt omschreven. Het moest vooral werkbaar zijn en dat was het ook, net als in bv Venlo. Het is pas veranderd nadat alle seinhuizen etc gecentraliseerd werden; opeens kon er niet veel meer. Kon je voorheen in Venlo met Duits ook een heel eind komen, nu kan dat niet meer. Maastrichtse seingevers kenden een aardig mondje frans en de Waalse bestuurders konden zich ook redden in het Nederlands.
IL&T en co hebben daar om begrijpelijke redenen hun bezwaren tegenin gebracht. De uitkomst is een stuk minder interessant dan wat er hier gesuggereerd wordt; de nmbs heeft haar materieel aangepast.
Het ertms-verhaal gaat niet op; nieuw materieel moet al jaren voorzien zijn van etcs in België (enige uitzonderingen daargelaten, denk aan sommige tsp-loks). Dat is de wet, je zou toch niet willen dat we in een gedoogsituatie terechtkomen, niet?
Mvg Bas

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
Re: Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht.
« Reactie #17 Gepost op: 07 December 2023, 02:11:53 »
Als iemand die aan de Hoekse lijn woont snap ik het hele gezeur niet. ;D

Zal waal de Limburgse mentaliteit zeen. Die veule zich altiëd achtergesjteld.
Neet zanikke. Tenj opein en effe doorbiëte.

Bart