Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Peter J K
Vandaag om 02:28:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
Vandaag om 01:30:48
Mijn geweatherde modellen door DJV
Vandaag om 01:30:22
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 00:50:06
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 October 2025, 22:43:01
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
24 October 2025, 21:08:50
Yet Another Servo Decoder door spock
24 October 2025, 21:02:54
Artitec 6300 door ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
24 October 2025, 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
24 October 2025, 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
24 October 2025, 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
24 October 2025, 20:13:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
24 October 2025, 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
24 October 2025, 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
24 October 2025, 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
24 October 2025, 19:23:43
MoBaBro.de door henk
24 October 2025, 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
24 October 2025, 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
24 October 2025, 19:18:31
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
24 October 2025, 19:06:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
24 October 2025, 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
24 October 2025, 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
24 October 2025, 16:04:50
  

Auteur Topic: Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht.  (gelezen 2130 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht.
« Reactie #15 Gepost op: 07 December 2023, 00:43:39 »
In de 1e instantie waren de treinstellen volgens de specificaties toegelaten.
Echter gingen de Belgen , en met name de Franstaligen moelijk doen, zelfs tot bij de vakbond.

Het begon allemaal dat de Waalse vakbond ging eisen dat er een treinbegeleider (hoofdconducteur) aanwezig moest zijn op de trein.
Geen probleem volgens Arriva, dat kon geregeld worden.
Toen kwam de volgende eis: het moest Franstalig personeel zijn, en het liefst eigen personeel van stelplaats Luik.
Dit werd via de rechter afgekeurd.
Vervolgens ging men extra eisen stellen aan de treinstellen die volgens de 1e ingediende Belgische specificaties gewoon voldeden.
Toen kwam men met de ERTMS eis op de proppen, die overigens alleen actief is op het westelijk deel van Luik-Guillemins inclusief aansluiting HSL. (waar Arriva dus eigenlijk niet zou komen)D specificaties van Stadtler klopten dus niet, en Stadtler moest opnieuw gewijzigde specificaties toesturen.
Vervolgens zijn er enkele testritten met 2 stellen in Belgie geweest, en die waren op wat kleinigheidjes na goed bevonden.
Nu volgt dus de laatste fase, waarme men dus intensief, en met dienstpersoneel gaat testen, en nu dus ook op het beoogde traject zelf.

[Off topic]
Wat ik zo frapant vind is dat de Belgen naar mijn mening onredelijke eisen gaan stellen, terwijl de Belgen al jaren de Nederlandse grens passeren met AM60, AM75, AM80 en nog wat loks die geen 3e frontsein hadden, bovendien geen ATB hadden.
Kortom: dit werd door ons gedoogd.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht.
« Reactie #16 Gepost op: 07 December 2023, 01:24:38 »
Mja, gedoogd, gedoogd...eerder noodzaak, NS had gewoonweg geen materieel dat de grens over kon in die tijd.
Er zijn verdragen en contracten getekend tussen NL en B en hetgeen er uit voortvloeide was de situatie die hier een beetje geringschattend als "gedogen" wordt omschreven. Het moest vooral werkbaar zijn en dat was het ook, net als in bv Venlo. Het is pas veranderd nadat alle seinhuizen etc gecentraliseerd werden; opeens kon er niet veel meer. Kon je voorheen in Venlo met Duits ook een heel eind komen, nu kan dat niet meer. Maastrichtse seingevers kenden een aardig mondje frans en de Waalse bestuurders konden zich ook redden in het Nederlands.
IL&T en co hebben daar om begrijpelijke redenen hun bezwaren tegenin gebracht. De uitkomst is een stuk minder interessant dan wat er hier gesuggereerd wordt; de nmbs heeft haar materieel aangepast.
Het ertms-verhaal gaat niet op; nieuw materieel moet al jaren voorzien zijn van etcs in België (enige uitzonderingen daargelaten, denk aan sommige tsp-loks). Dat is de wet, je zou toch niet willen dat we in een gedoogsituatie terechtkomen, niet?
Mvg Bas

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1778
Re: Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht.
« Reactie #17 Gepost op: 07 December 2023, 02:11:53 »
Als iemand die aan de Hoekse lijn woont snap ik het hele gezeur niet. ;D

Zal waal de Limburgse mentaliteit zeen. Die veule zich altiëd achtergesjteld.
Neet zanikke. Tenj opein en effe doorbiëte.

Bart