Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rogier
18 June 2025, 23:47:49
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Het Boemeltje - Electronica door MOVisser
18 June 2025, 23:01:24
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Jeroen Water
18 June 2025, 22:42:33
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
LS Models 2025 door Rick
18 June 2025, 20:16:25
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
18 June 2025, 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
18 June 2025, 18:01:22
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
18 June 2025, 15:56:40
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
18 June 2025, 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
18 June 2025, 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
18 June 2025, 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
18 June 2025, 08:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37

Auteur Topic: RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden  (gelezen 28208 keer)

MartinRT

• Offline Offline
Re: RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
« Reactie #30 Gepost op: 21 December 2023, 21:16:49 »
Wat ik nu ook besef is, dat met 37 loc's de belasting zelfs in stilstand al behoorlijk op kan lopen.  En je oude centrale is volgens Lenz maar voor 3 Ampere.
Bij die ouderdom en een forse belasting...... ?  Je had de centrale ook al een tijdje warm gestookt, dan valt de besturing uit, maar waarschijnlijk is intern het kwaad al geschied en blijft ergens een hoge belasting aanwezig (doorgeslagen componenten).
Wat misschien ook mogelijk is (deskundigen graag) is dat er bijvoorbeeld een condensator kapot is gegaan, die dingen verouderen relatief snel (elektrolytische condensatoren ?)

Hollandserhbfan

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 09 January 2024, 15:37:17 »
Dag Martin,

Jouw argumentatie zou best wel eens helemaal kunnen kloppen inderdaad. Ik heb inmiddels wel minder loks neergezet en ik gebruik momenteel als test een zeer oude dinosaurus uitvoering van LENZ. De centrale en de booster zijn nog separate bakken (LZ EN LV). En op dit systeem rijdt een groot deel van de loks wel . Maar ook hier bij zijn er weer loks die weigeren op deze centrale te rijden. Ik zal eens een pure gelijkstroom voeding met max 3 A en 13 volt uitgang aansluiten. Dat is wat minder zwaar als de 5A 16 V ~ die er nu aanhangt.

En mijn nieuwe modelbaan is zodanig bescheiden dat 5A nergens voor nodig is, denk ik zo. Er rijden hooguit 2 loks tegelijk en ik zet sowieso bij de loks met nog echte lampjes de lichten uit bij het afgesteld staan. 

De nieuwe LZV 200 staat gereed voor inbouw en ik had als noodoplossing vlak voor de kerst nog snel een SET 90 gekocht, (zie mijn bijdrage waarop ik op de DHL wacht) echter deze bleek na aansluiten op wat voor voedingen dan ook (gelijkstroom, wisselstroom, veel A en weinig A) niet uit de "OFF" stand te krijgen. Met rails eraan, zonder rails eraan, met lok erop, nou ja jullie snappen het wel al.

Lenz gebeld, die hadden ook tips, maar niets hielp. Nieuwe set, maar deze bleek volgens LENZ al 10 jaar niet meer gemaakt te worden. Ik had dus een winkeldochter gekocht, maar of dat de reden was weet ik niet, maar de SET 90 is naar LENZ ter controle. Uiteindelijk bleek mijn vader nog ergens dat Dinosetje te hebben staan en ziet, dat werkt, zelfs met de nieuwste keerlusschakeling geen probleem.
Martin, dank voor het meedenken. 

Hartelijk groet Aad
Mijn bijdrage op dit forum https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109487.0
Meer foto's van mijn treinenhobby
Fotos RhB baan und RhB werkelijkheid: https://www.flickr

Hollandserhbfan

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 09 January 2024, 15:53:00 »
Hallo Allen,

Naast de toestanden met de Digitale centrales heb ik ook nog gewoon ouderwets gebouwd met hout, rails en draadjes. Allereerst de onderplaat van 12 mm multiplex voor station Dürrboden.

Als de plaat ligt en waterpas ligt, ondervloer van de GAMMA erop (dat zwarte spul) en voorzichtig passen en meten. Op papier past het, maar is dat in het echt ook zo. Het past, dat dan weer wel.

Kijkrichting vanuit de FY zijde ( Sankt Moritz kant)

In mijn verkeerde spoorbreedte voor de RhB, 9 mm H0e, heb je van BEMO geen boogwissels, maar er is in Duitsland, de hier ook wel bekende Weichenwalter, die voor mij een mooie boogwissel heeft gebouwd.

Van Unique Modelbouw is het stationsgebouw van Dürrboden afkomstig. Alleen bij hen heet het station volgens de doos opschriften Muot. (en dat is ook geheel juist)

Op een van de zijsporen wilde ik een draaischijf aanleggen. Nou hoefde deze draaischijf niet te doen waarvoor een draaischijf dient en dat is draaien. Dus een oude DVD genomen, de oude betimmering van een kibri wagendraaischijf genomen. Straks nog verder met hout afwerken en klaar mijn (draai)schijf. Op de verkeerde plek de onderliggende ondervloer weg gehaald, vandaar de nog wat rommelige indruk, maar daar zie je straks niets meer van.
image upload

En dankzij de in een eerder bericht genoemde Dino LENZ Centrale kan er toch gereden worden. Testen en nog eens testen.

Tot zover mijn bericht, wordt vervolgd.

Groet Aad

Hartelijk groet Aad
Mijn bijdrage op dit forum https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109487.0

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 09 January 2024, 15:56:59 »
Ik zal eens een pure gelijkstroom voeding met max 3 A en 13 volt uitgang aansluiten.
Niet doen.  Lenz wil gelijkspanning minimaal 14 volt hebben. Ik neem aan dat bij 13V het mogelijk niet meer bedrijfszeker werkt.
Je eerdere 5A wisselspanning betekende waarschijnlijk, dat de centrale overbelast raakte en niet uitschakelde, terwijl de voeding wel stroom bleef leveren, mogelijk meer dan de 3A die de versterker aankan, met als gevolg defect raken. Maar dat blijft gissen.

De LZV200 kan wel de 5A aan.

Dat bepaalde loc's niet willen rijden kan oa liggen aan hogere decodernummers, die een oude centrale niet aankan.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 09 January 2024, 16:01:36 »
Ziet er nu al heel leuk uit.  Ga zo door !
Dan kan ik er voor mijn baantje misschien ook  nog iets van opsteken.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 09 January 2024, 16:12:57 »
nog snel een SET 90 gekocht,  echter deze bleek na aansluiten op wat voor voedingen dan ook (gelijkstroom, wisselstroom, veel A en weinig A) niet uit de "OFF" stand te krijgen. Met rails eraan, zonder rails eraan, met lok erop, nou ja jullie snappen het wel al.
Voedingen zullen weinig uitmaken, dat heeft er denk ik niks mee van doen.
Ik denk aan 2 mogelijke problemen. 1/  batterij in de centrale leeg (is tenslotte 10 jaar oud of ouder) 2/ Instelling van de noodstop in combinatie met escape.  Dit weet ik niet zeker voor de LH90, maar is soms bij de LH100 ook een probleem om het systeem weer aan te krijgen.  Dat heb ik bij diverse gelegenheden geconstateerd (banen van anderen), maar ik zou het niet kunnen reproduceren.

Ik denk dat je de set retour krijgt met een nieuwe batterij.

Hollandserhbfan

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 11 January 2024, 09:07:01 »
Hoi Martin,

Dat van de batterij zou heel goed kunnen, Lenz gaf aan dat je dan ERR 97 te zien krijgt, maar tja als de handregelaar alleen maar OFF toont....

Klopt ook wat je zegt, De enige voeding waarop de centrale en de loks goed op reageren de 16Volt wisselstroom met de 5A. Ik overweeg nog om de originele LENZ voeding te gaan kopen, dan weet ik zeker dat het zou moeten kloppen. Deze TR100 heeft 15 V en 4.5 A. bijna gelijk met de zelfgebouwde trafo die ik nu gebruik. Wat denk jij?

Goh ja dat met die hoge nummers had ik niet eerder bedacht, maar vreemd genoeg reageren juist de oudere decoderloks niet op de oude dino centrale en de moderne Soundloks van BEMO reageren wel prima op de centrale, behalve dat ze door knipperende lichtjes even melden dat de rij-stappen niet juist zijn, maar dat belemmerd niet het rijden.

We gaan het zien. Dank voor het meedenken en ik hoop dat ik binnenkort alleen maar kan berichten over de opbouw van de baan.

Groet Aad
Hartelijk groet Aad

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 11 January 2024, 10:27:43 »
Deze TR100 heeft 15 V en 4.5 A. bijna gelijk met de zelfgebouwde trafo die ik nu gebruik. Wat denk jij?
Dat lees je verkeerd.
De TR100 is 15Volt  en  45 VA, volt x ampère,   dus 3 A.   (VA is géén A)
De TR150 is 15Volt  en  70 VA, dus ongeveer 4,6 A.

Van belang kan zijn, dat de afgegeven spanning naar de centrale niet teveel rimpelingen vertoont.  Ik neem aan, dat de gangbare trafo's (hoeft niet persé Lenz te zijn) daar wel aan voldoen.  Een zelfgebouwde zou ik mijn twijfels bij hebben, maar wie weet is die juist nog veel beter  :)   

De trafo's die Lenz levert komen mogelijk uit dezelfde fabriek van andere merken, dus kijk rustig rond bij je winkel/leverancier wat die zo heeft liggen en tegen welke prijs.

Hollandserhbfan

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 11 January 2024, 11:29:39 »
Dag Martin,

Die eigen gebouwde voeding heeft 2 grote modelbanen zonder problemen voorzien van stroom voor de LENZ centrale. Ik gebruikte zelfs geen extra Boosters. Dat werkte steeds uitstekend. Nu heb ik een kleine modelbaan en nu gaat het fout.  Ik heb gewoon schrik om de nieuwe dure LZV 200 te gaan gebruiken, maar anderzijds, de Dino werkt, dus dan zou de LZV 200 ook gewoon gebruikt kunnen worden. Is het zo dat hoe kleiner de baan, dus hoe korter de totale rails lengte, hoe minder zwaar de voeding voor de centrale moet zijn. Dus ik bedoel eigenlijk Is de baan te klein voor zoveel "power"?

Groet Aad
Hartelijk groet Aad

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 11 January 2024, 12:17:59 »
Waarom het fout is gegaan weet je zelf ook niet zo precies. En dat heeft wel of juist niet te maken met een andere baan.
De baan kan een fout hebben, of de centrale kan (door welke oorzaak dan ook)  de geest gegeven hebben.
Maar de grootte van de baan ?  Nee, dat heeft geen invloed.  Wel de belasting OP de baan, dus bijvoorbeeld het aantal loc's en wagons met verlichting. Of zoals je eerder zei:  die 37 loc's.
De LZV 200 is nou eenmaal zoals die is, de energieleverancier (trafo-wisselstroom  of  voeding-gelijkstroom) bepaal je zelf aan de hand van wat er nodig is, met uiteraard het maximum van wat de centrale aan kan.  Meer dan 5A heeft dus geen zin. Maar als ik toch maar bijvoorbeeld 2A nodig zou hebben, dan zou ik zelf voor een lichtere trafo/voeding gaan, bijvoorbeeld die TR100 van 3 ampère.

Houdt er wel rekening mee (gezien vermeldingen in andere items) dat, bij het aanzetten van een baan met veel loc's met geluidsdecoders of stay-alive units (?) erin, er een grote piekbelasting kan ontstaan door het vullen van de condensatoren in de loc's.

Hollandserhbfan

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 13 January 2024, 11:06:59 »
Dag Martin,

Dank voor je reactie. De totale optelsom van de locs is 10 minder, maar goed dat zijn er nog veel, (vanwege dat virus waar geen vaccinatie tegen bestaat ;D)  Ik heb er al aantal locs van afgehaald. We gaan het zien.
Ik ga nu aan de gang met aansluiten en ga dan op enig moment de LZV200 weer gebruiken.  Daarna zal ik hopelijk gewoon weer kunnen melden over rijverkeer en opbouw landschap.
Nogmaals dank voor het meedenken en je reacties. Fijn weekend.

Groet Aad
Hartelijk groet Aad

Hollandserhbfan

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 17 January 2024, 10:13:22 »
Hallo Allen,

Hopelijk wordt dit het laatste stuk tekst met betrekking tot de centrales. De toestand is zeer veranderd. De LZV 200 is aangekomen en vanuit LENZ kwam de met garantie gerepareerde LZV100 weer terug. Samen met de nu nog draaiende Dino LENZ LZ 100 ga ik er vanuit dat er nu geen problemen meer zullen ontstaan. Verder dus met de wisselaandrijvingen aansluiten en de verdere electrische aansluitingen en vooral testritten maken. Er zitten namelijke enkele uitdagingen in deze baan. Een bocht is afgelopen weekend al aangepakt en gestrekt.  Wordt vervolgd.
Hartelijk groet Aad

Hollandserhbfan

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 18 January 2024, 09:34:49 »
Hoi Allen,

Foto van testrit, Dat is echt nodig. Er gaat her en der wel wat fout. een raillas of een ander hupje in het spoor. Vreemd, maar daar zijn de testritten voor.

Ge4/4 II 616 met posttrein in Dürrboden op weg naar het Engadin.

Groet Aad
Hartelijk groet Aad

Eric v C

• werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
« Reactie #43 Gepost op: 18 January 2024, 10:01:04 »
Leuk Aad,

En gelijk een vraag.
Wat zijn die witte zones onder sporen eigenlijk?

Eric

Hollandserhbfan

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 18 January 2024, 13:37:36 »
Dag Eric,

Die witte zones zijn heel simpel, het dubbelzijdige plakband dat normaal gebruikt wordt voor tapijten (Action). Werkt heel goed. Ik heb afgelopen weekend stuk opnieuw moeten leggen en ik kreeg het bijna niet meer los. Straks na het verven van de rails en begrinten zit het sowieso vast. Ik vind het een fijne methode en ik heb de stukken bij deze baan netjes bijgesneden. Daarom liggen ze zo mooi onder rails. Bij vorige baan was het nogal rommelig, ook al zag je dat later niet meer.

Groet Aad
« Laatst bewerkt op: 22 January 2024, 14:33:37 door Hollandserhbfan »
Hartelijk groet Aad