Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door AlbertG
Vandaag om 16:54:44
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Albert.H0
Vandaag om 16:32:34
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 16:27:58
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:04:52
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:53:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 12:56:20
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04

Auteur Topic: RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden  (gelezen 28231 keer)

Eric v C

• werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
« Reactie #45 Gepost op: 18 January 2024, 13:47:31 »
Soms is de uitvinding simpel, maar heel doeltreffend.  (y)

Hollandserhbfan

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 22 January 2024, 14:34:04 »
 :)
Hartelijk groet Aad
Mijn bijdrage op dit forum https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109487.0
Meer foto's van mijn treinenhobby
Fotos RhB baan und RhB werkelijkheid: https://www.flickr

Hollandserhbfan

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 24 January 2024, 12:20:30 »
Hoi Allen,
Terwijl  mijn modelbaan met de nu aangesloten LZV100 wordt getest, worden 5 van de 6 wissels inmiddels aangedreven  door Viessmann wisselaandrijvingen met een ingebouwde decoder. (mijn kleine modelbaansysteem heeft in totaal 7 wissels),
Dankzij de verschuifbare FY, want dat scheelt heel veel wissels en ruimte. En een zevende wissel naar het opstelspoor van de grindfabriek, maar die wissel heeft een sleutelslot met handaandrijving.

Het geopende slot, ik zal het geheel nog wat moeten camoufleren en mooier maken,Al zit deze aansluiting niet in het zicht. Het systeem functioneert heel goed. Het hangslot blokkeert de stang prima, geen beweging in te krijgen!

Op slot !

Lok 242 brengt en haalt lege – en volle grindwagens.

Dus 5 wissels met Viessmann aandrijving met ingebouwde decoders, vooral de aandrijvingen met artikelnummer 4560 zijn geruisloos.
Alleen wissel 1, de belangrijkste wissel in de baan, want hier gaat de trein of naar Davos of hij komt uit het Engadin, heeft een wat luidruchtigere aandrijving van Viessmann.

Wissel 1

Wissels 3 en 4 (zoals je gemakkelijk kunt lezen ;D ) Wissel 4 leidt naar het spoor van de draaischijf en spoor 3 naar het houtlaadspoor.

Alleen wissel 5, de Weichen Walter boogwissel moet nog worden aangedreven.

Ik doe de testritten de LH101R draadloze handregelaar en vanwege de eenvoudigere bediening van de wissels heb ik het Dietz bedieningspaneel provisorisch aangesloten.

Dit maakt de bediening van de wissels wat makkelijker.
En omdat de wissels makkelijker te bedienen zijn, zijn ook treinkruisingen makkelijker.

Aan de rechterkant, achter het rechtstaande plankje, is het zijspoor voor de pendeltreinen Davos-Dürrboden. In de dienstregeling van de bus staan 8 ritten met een (kleine) bus naar het Dischmatal. Op mijn baan zijn deze bussen pendeltreinen geworden. Wel zo leuk.
Dat waren enkele korte berichten uit Dürrboden.

Groetjes Aad

Hartelijk groet Aad
Mijn bijdrage op dit forum https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109487.0

Hollandserhbfan

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 05 February 2024, 14:33:34 »
Hallo Allen,

De Lenz centrale LZV200 is nu weer in gebruik en alles werkt prima. Ik test nog veel en het blijkt dat deze kleine modelbaan meer testritten nodig heeft als voorgaande, grotere modelbanen.  Tja, De start van deze modelbaan was wat lastig, dus het zal daar wel aan liggen.

Ik heb verder, het voor mij altijd weer, wat uitdagendere werk aangepakt: soldeer- en draadwerk. De inrij en uitrijsignalen zijn aangesloten. Altijd leuk als het werkt. Vooral een kleine uitdaging bij het inrijsignaal. Ik gebruik nog steeds de oude K74 Märklin schakeldecoders (Märklin gelijkstroom digitaal uit jaren 90 vorige eeuw) dus bij inrijsignaal met 7 leds een leuke uitdaging, maar het is gelukt. Nadeel: de leds gaan na elkaar aan/uit.  Tja dat is voor mij niet storend, want het gaat relatief snel.

Het bedoelde sein. In gesloten positie heb ik gekozen voor donker geschakelde voorseinbeelden.

En beide uitrijseinen. Voor 2 sporen 1 uitrijsein, komt bij de RhB nog geregeld voor.

Ik heb er geen foto van, maar de "halt auf verlangen" (stopt op verzoek) signalen zijn inmiddels ook aangesloten.

Tot zover kort uit Dürrboden.

Groet Aad

Hartelijk groet Aad

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 05 February 2024, 16:12:15 »
De Lenz centrale LZV200 is nu weer in gebruik en alles werkt prima.
 Nadeel: de leds gaan na elkaar aan/uit.  Tja dat is voor mij niet storend, want het gaat relatief snel.
(y)
Seinen:  als het seintjes met ledjes zijn, dan zou je iets kunnen maken met een condensator en een weerstand.
Vertraagd uitdoven van het ene, vertraagd inkomen van het andere ledje.  Maar ik weet niet of dat bij die schakeldecoder kan.

Hollandserhbfan

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 06 February 2024, 11:26:11 »
Dag Martin,

Het zijn erg simpele rechttoe/ rechtaan decoders. Voorlopig doe ik het er maar even mee, kan altijd nog een multiplex seindecoder kopen.
Hartelijk groet Aad

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 06 February 2024, 12:44:14 »
Vraagje:  bij de decoder die je nu gebruikt, is het werkelijk zo:
groen aan - niks - rood aan (als voorbeeld) ?   Of is de tijd tussen aan/uit heel klein en nauwelijks zichtbaar ?

Er zal in theorie altijd wel een klein tijdverschil zijn, maar dat zie je dan niet.  Dan zou je met de simpelste componenten hardware matig het uitdoven/opkomen van de ledjes kunnen bewerkstelligen. Hoef je geen andere decoder voor aan te schaffen en ziet er leuk uit.

Hollandserhbfan

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 07 February 2024, 12:55:55 »
Dag Martin,

Dank voor het meedenken.
Je ziet duidelijk aan/uit, minder dan seconde, maar je ziet ze aan/uit gaan. De decoder is namelijk gewoon een digitale schakelaar aan/uit met kort "uit" moment. Ik ben alleen geen handige electronica bouwer. Signaaltje aansluiten, draadjes enzo aansluiten digitaal instaleren, geen probleem, maar weerstandjes, IC en dat soort zaken of schema's.... dat is lastig.  Maar als zo'n component niet te duur is.....

Ik ben die modelbaan bezitter ;D die alles koopt op dat gebied.  Of het niet koopt en denkt, OK compromis dan maar niet.
Mijn echte handigheid zit bij de landschapsbouw, maar zover ben ik nog niet.
Hartelijk groet Aad

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 07 February 2024, 13:02:24 »
Ik ben er zelf ook niet zo in thuis, maar een condensatortje en een weerstandje, misschien een extra diodetje, daarmee zou het kunnen.  Moet ik even nakijken hoe ik dat ook al weer gefabriekt heb.
Wel belangrijk:  je seintjes hebben toch wel ledjes ?

Kosten ? Paar dubbeltjes per ledje, maar hoe meer ledjes hoe goedkoper.  Soms kun je beter 100 componentjes kopen, dan is het goedkoper dan bijv. 25 !

Hollandserhbfan

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 07 February 2024, 16:04:27 »
Ja het zijn leds. Ben benieuwd hoor, maar klinkt al best wat ingewikkeld. Als er een simpel schema is in Jip en Janneke uitvoering dan wil ik het best proberen.
Hartelijk groet Aad

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 07 February 2024, 17:28:52 »
Vergeten er bij te vragen:  hebben je seintjes een gemeenschappelijke plus ? (of juist een gemeenschappelijke min ?)

Schema is heel simpel, ook voor Jip en Janneke  :D

Hollandserhbfan

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 08 February 2024, 13:40:21 »
Dag Martin,

De seinen hebben een gezamelijke plus. 
Hartelijk groet Aad

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 08 February 2024, 14:33:41 »
Dank. Maar ik ben toch weer wat vergeten te vragen:  wat komt er uit de decoder K74 ?  Wisselspanning ?  (neem ik aan omdat het M is)
Dit is van belang om te weten of er nog een diodetje in moet.

En weet je ook waar de weerstandjes zitten ? 1 in de common of ieder ledje ééntje ?  (zijn het misschien Schneider seintjes ?)
« Laatst bewerkt op: 08 February 2024, 14:42:42 door MartinRT. Reden: toevoeging »

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 08 February 2024, 16:35:01 »
Hallo Aad,  niet schrikken van onderstaand plaatje.
Met toestemming van de maker.  Maar deze dient om een 3-lichts hoofdsignaal te combineren met een 4-lichts voorsignaal, zoals in Zwitserland. Uitleg eronder.

Wat zie je ?  Die 3 dikke potjes zijn 3 condensatoren voor de 3 kanalen: groen - geel - rood.
Dan die zeegroene weerstandjes en (tussen de potjes) beige weerstandjes.  De ene is om de spanning omlaag te brengen (zitten als het goed is bij jou aan de draadjes naar het sein) en de andere is om voorraad energie langzaam te laten opbouwen in de condensator (langzaam inkomen van het licht) en om langzaam weer terug te geven tot de condensator leeg is (dimmen).
Hier dienen die glazen buisjes (diodes) om een verdeling te maken voor het hoofdsein en tegelijkertijd het voorsein te kunnen aansturen in het juiste seinbeeld.  Dat zou bij jou misschien ook kunnen, maar dat is een systeem apart.  Bij jou gaat 1 diode per kanaal dienen om de stroom maar van 1 kant te laten stromen, anders zou de condensator het begeven: die moeten nou eenmaal een plus en een min hebben. (uitgaande van wisselstroom uit de decoder)

Dus wat heb je nodig: per led (of seinbeeld):  1 condensator, 1 weerstand, 1 diode.  Dubbeltjeswerk.
De waardes van één en ander zijn wat lastiger te bepalen, want dat hangt af van welke aangaan/dimtijd je nodig hebt en daarmee ook een beetje van het stroomverbruik van de leds, die nogal kan verschillen.

Maar dat kun je het beste proefondervindelijk vaststellen, zo heb ik dat ook gedaan.  Ik zal een basis voorstel doen, dan kun je er nog wat mee verder spelen.  Het effect vind ik in ieder geval zo mooi, dat het de (kleine) moeite loont.  Bovendien:  je hoeft niet alles in 1 keer te doen, en zoveel seinen komen er niet op je baan  :D
« Laatst bewerkt op: 08 February 2024, 16:50:00 door MartinRT »

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 09 February 2024, 13:33:07 »
Hallo Aad, ik heb even een vraag op het forum gesteld over de k74.
Maar hoe schakel jij nu je seintjes, met de plus aan een plus stroombron en met de min via de k74, dus die aan de middelste contacten ?
Of met wisselstroom ?