Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:53:39
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 14:53:25
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 14:50:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 12:56:20
Het Boemeltje - Electronica door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Handregelaar aan IB Basic door Ben
Vandaag om 11:05:52
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:51:37
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:02:06
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28

Auteur Topic: RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden  (gelezen 28229 keer)

Hollandserhbfan

• Offline Offline
Re: RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
« Reactie #15 Gepost op: 11 December 2023, 14:15:47 »
klopt. werkt prima.
Hartelijk groet Aad
Mijn bijdrage op dit forum https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109487.0
Meer foto's van mijn treinenhobby
Fotos RhB baan und RhB werkelijkheid: https://www.flickr

Hollandserhbfan

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 12 December 2023, 13:59:56 »
Hallo Allemaal,

Hier weer een bouwberichtje. Afgelopen weekend was het prima hobbyweer, terwijl de regen op het dak kletterde, begon ik met het leggen van de rails. Uitdagend werkje, want je moet exact de overgangen neerleggen. Voor mij was deze manier van een FY aanleggen de eerste keer. Ik ben erg benieuwd hoe dit FY in de praktijk bevalt en goed functioneert.
Het is veel werk, maar dat is niet erg, maar op dit FY wordt de hypothese van digitaal rijden is maar 2 draadjes totaal onderuit gehaald. Ook logisch elk van de elf, 150 cm lange sporen moet apart voeding hebben. Ik heb me niet gewaagd aan een avontuurlijke (voor mij dan) sleepvoeding zodat er maar inderdaad twee draden aan de sleepvoeding nodig zijn.

Hergebruikte Harddisks van Pc's zijn erg handig als aandruk gewichten.

Hier zie je goed de kabelgoot liggen

Altijd handig deze herspoorinrichtingen.

Komende tijd wordt de rest van het spoor gelegd, daarna volgen uitgebreide testen en pas daarna ga ik verder bouwen.  fijne week en tot de volgende berichtgeving.

Groet Aad

Hartelijk groet Aad
Mijn bijdrage op dit forum https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109487.0

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 12 December 2023, 15:18:38 »
maar op dit FY wordt de hypothese van digitaal rijden is maar 2 draadjes totaal onderuit gehaald. Ook logisch elk van de elf, 150 cm lange sporen moet apart voeding hebben. Ik heb me niet gewaagd aan een avontuurlijke (voor mij dan) sleepvoeding zodat er maar inderdaad twee draden aan de sleepvoeding nodig zijn.
Dit snap ik niet helemaal.  Je rijdt digitaal ?  En je hebt geen aparte bezetmeldingen voor je FY-sporen ?  Dan kun je toch alle sporen om en om met elkaar verbinden ?
Dan kun je dus volstaan met de welbekende 2 draden aan de gehele FY.  Dat zou ik dan ook niet doen met sleepcontacten maar met een voldoende flexibele dubbele draad.
In je concept van de baan zit je dan wel met een ander probleem, als ik het goed zie.  Want de polariteit van de sporen op de FY zou moeten kunnen wisselen.  Maar dat kun je oplossen door te kiezen voor een keerlusmodule, bijvoorbeeld de makkelijkste en beste (in mijn ogen) LK200 van Lenz.  Ook hier weer:  2 draden naar de LK200 en 2 draden nar het keerlus-baanvak.  Kind kan de was doen.

Hollandserhbfan

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 13 December 2023, 10:14:18 »
Dag Maarten,

Klopt, ik had ze om en om kunnen doen, ik heb nu gekozen voor 2 draden per railstuk, doorverbinden vond ik wat lastig op het schuifdeel, zag er wat rommeliger uit ( maar dat is uiteraard zeer subjectief. Deze LENZ keerlus schakeling is al aanwezig inderdaad. Ik bedien de FY handmatig en gebruik op de hele baan geen bezetmelders of terugmelders. Ik rij weliswaar digitaal, bedien de wissels digitaal, maar alles handmatig met de Lenz handregelaars en het schakelpaneel van DIETZ D-STP16 (X-Press-Net Universalschaltpult zum Stellen von Weichen und Signalen). Hiermee kan ik schakelreeksen van maximaal 16 bevelen achter elkaar in 1 commandoreeks inprogrammeren. Koploper gebruik ik alleen als schakelpaneel en sporenplan op de PC.
Ben gestaag bezig  met het leggen van de rails.

Groet Aad
Hartelijk groet Aad

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 13 December 2023, 13:35:34 »
Leuk te horen dat je ook met Lenz spullen rijdt.  Ikzelf heb voor mijn wisselbediening de LW150 van Lenz, maar daar mis ik het instellen van wisselstraten.
Heel fijn om nu te weten dat Dietz dat wel heeft, dat ga ik eens goed bekijken, of dat voor mij ook geschikt is.

Bedankt voor de tip  (y)

bask185

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 13 December 2023, 15:32:51 »
Voordat je die €170 verbrandt  :P

Ik heb een DIY project gemaakt een tijd geleden. Daarmee kan je voor €7,- ~ €10,- met een arduino en een kant en klaar programma zelf een inleerbaar schakelpaneel maken. Ook zonder al teveel technische kennis, kan je dit thuis zelf doen.

Ik heb ook een oplossing voor wisselstraten  ;).

https://train-science.com/panelx-diy-schakelpaneel/

Er staat onderin ergens een filmpje van 10 minuten met uitleg en demonstratie.

Hope it helps  :angel:

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 13 December 2023, 15:50:42 »
 Lijkt me heel interessant. Ga ik eens goed naar kijken.
Wel meteen een vraagje ivm solderen.  Is het misschien verstandig om een voetje te solderen voor het 8 polig ICtje?  Dan loop ik iets minder risico bij het solderen van het ICtje.  Dat doe ik nu meestal ook, als het nodig is, want ik vertrouw mijn eigen soldeerkunsten niet zo.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 13 December 2023, 15:51:26 »
IC voet kan nooit kwaad  ;)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hollandserhbfan

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 14 December 2023, 13:14:21 »
Dag Bas, Hallo allen,

Erg interessant om te lezen en te zien, alleen ik zelf heb die 170 Euro al ooit "verbrand ;D".
Verder ben ik qua elektronica en daarmee gelijk te stellen zaken niet handig en ik blijf er ook zo ver mogelijk vandaan. Dat nadat ik ooit op een zondagmiddag de hoofdzekering van ons huis heb opgeblazen....... :o.

Ik ben dus die ene modelbaanliefhebber die alles qua besturing koopt en dan aansluit en hoopt dat het werkt ;). Ik bouw liever landschappen eerlijk gezegd.  Maar fijn dat jij je kennis wilt delen met hen die wel gevoel voor de materie hebben.

Ik ben dus meer van dit soort zaken.

De brug over de Dischma beek is er al, nu de rails er naar toe nog . Fijne dag en alvast goed weekend iedereen.

Groet Aad
« Laatst bewerkt op: 14 December 2023, 13:36:57 door Hollandserhbfan »
Hartelijk groet Aad

Hollandserhbfan

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 20 December 2023, 10:29:14 »
Hallo Allen,

In voorgaande posts hadden we het over digitaal rijden. Helaas gebeurde er afgelopen weekend een klein ongelukje, met rook en stank tot gevolg. Mijn Lenz Centrale is door nog onbekende oorzaak in rook en stank opgegaan. leuke kostenpost, maar erger is dat ik eigenlijk niet weet waarom dit gebeurd is. Dat maakt het zo lastig, want wat gebeurd er als ik een nieuwe /andere centrale aansluit. Nou ja, voorlopig is de oude centrale op weg naar LENZ en heeft MTE de nieuwe centrale nog niet geleverd. Ben dus maar begonnen met de houtwurm werkzaamheden.

Meten is weten en vooral de waterpas is erg nuttig. De twee draadeinden zijn aangebracht voor de exacte aanpassing tussen FY en de rest van de baan.  Door de ladeschuifmechanisme krijg je een hele rare hoogtemaat. Dat is niet met hout te ondervangen, dus wel met draadeinden en moeren.

Een deel van de FY is al gevuld met loks en wagens, maar voorlopig rijdt er dus niets....  :'(

Fijne kerstdagen en tot de volgende update

Groet Aad
Hartelijk groet Aad

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 20 December 2023, 11:53:37 »
Oei, dat is natuurlijk heel vervelend.  Maar wat is dan eigenlijk dat "klein ongelukje" , dat dat zo'n grote gevolgen heeft ?
Ik heb inmiddels zelf ook een Lenz centrale en zou dat graag weten, om mogelijke problemen te voorkomen.  Want ik ga er van uit, dat een centrale niet zomaar in rook kan opgaan.
Misschien kun je een omschrijving geven van de omstandigheden waaronder het ongeval plaatsvond ?
En met welke centrale etc ?  Oude, recente ? Voeding ?

Hollandserhbfan

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 21 December 2023, 11:05:08 »
Dag Martin,

ik snap je vraag, en ik weet het helaas niet exact.
Het werkte heel goed met een stuk of 10 loks op de baan. Na de lunch de rest van de loks erop gezet (27 stuks, tja iets van verzamelvirus ofzo :-[). Dat ging ook goed. Op enig moment gingen ineens een groot aantal loks ongecontroleerd rijden. Ze waren niet meer te bedienen, dus noodstop. Zelfs dat was al lastig.

Kort daarna vieze lucht en rook uit de centrale.  Direct alles afgekoppeld, maar kwaad was al geschied. Nagevraagd bij clubgenoot of centrale kapot was kunnen gaan door hoeveelheid loks. Nee, want centrale is beveiligd tegen overbelasting, dan schakelt centrale gewoon netjes uit. Daarna de FY aangesloten op pure gelijkstroom, echter geen enkele kortsluiting trad op. Dus dat kan waarschijnlijk niet de oorzaak zijn geweest. Ik heb de LENZ centrale wel opgestuurd naar LENZ. Ben benieuwd wat zij zeggen.

Ik heb in 1993 zo'n beetje de eerste versie van de LENZ centrale gekocht, ik heb al diverse, grote zolder vullende modelbanen gebouwd, nooit met extra boosters erbij en ik heb nog nooit een centrale opgeblazen. Dit is de eerste keer.

Dus ik zou zeker gewoon jouw centrale aansluiten. LENZ is prima kwaliteit. Wel even aandacht aan de aansluitingen op de achterkant, dit is het meest "zwakke" punt bij LENZ. Het feit dat rijstroom en voeding op 1 stekker zitten. Als dat onverhoopt met elkaar in aanraking komt......
Ik zag net dat DHL de nieuwe centrale ergens vanmiddag komt afleveren. Ik hoop op een vrolijke rijverkeer tijdens kerst.

Voor iedereen fijne kerst en een goed 2024

Groet Aad
Hartelijk groet Aad

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 21 December 2023, 11:07:59 »
Tja soms kom je nooit te weten wat er mis is gegaan.
Hopelijk kan je vanmiddag lekker rijden!
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Hollandserhbfan

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 21 December 2023, 13:13:12 »
Dag Dave,

DHL is net geweest, nog paar uurtjes werken en dan ....  ;D

Groet Aad
Hartelijk groet Aad

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 21 December 2023, 21:08:18 »
Ik heb alleen de kleinste, nieuwe centrale voor 4 loc's, dus die 10 + 27 haal ik bij lange niet  :D
En ik heb ook geen probleem met de voeding, die is éénduidig.

Wat ik denk is, op grond van vroegere ervaringen, dat mogelijk de uitgangs-sturing (zeg ik dat goed ?) defect is geraakt.  Vroeger waren dat eind-transistoren, tegenwoordig mosfeds of zoiets.  Waarom: geen idee, overbelasting in combinatie met ouderdom ?  (lijken net mensen)
Waarom de beveiliging niet aanging ? Geen idee, maar mogelijk omdat de (te zware) belasting op de uitgang zelf plaatsvond, niet aan de kant van de sturing van die transistor/mosfed.  Dus het laatste onderdeel gaat kapot en intern wordt er geen overbelasting gemeten.
Je hoort hier waarschijnlijk een klok en een klepel. Klopt, het is maar een gedachtegang waar anderen zeker een beter inzicht op hebben.