Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Rob Ellerman
Vandaag om 18:30:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 18:06:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 17:49:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
Project seaside Germany door Ronald69
Vandaag om 17:18:12
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door ArjanB
Vandaag om 15:39:17
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
De bouw van station Laarbeek H0 door Dave.......
Vandaag om 14:38:26
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 13:19:13
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
  

Auteur Topic: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo  (gelezen 4557 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Gepost op: 27 November 2023, 16:35:36 »
De Rivarossi HR6183 bestaat uit een Uaik 721 dieplader met hierop wat eruit ziet als een trafo: zie hieronder (ref: modellbahn-fokus.de)

- hoe realistisch is de trafo..? En wat is dit? Ik kan nog net uitleggen waarom een hoogspanningsmast 2x 3 kabels heeft en dat er zoiets als een onderstation bestaat; met andere woorden een leek.. Er zijn vast mensen meer thuis in deze materie die mij kunnen vertellen of het model hout snijdt (y)
- de Uaik721 heeft een max. Tragfähigkeit van 35,0 t; hoe waarschijnlijk is het dat een dergelijke lading op deze wagon kan worden getransporteerd?


   
« Laatst bewerkt op: 27 November 2023, 20:40:33 door Reinout van Rees. Reden: dieplader/kuilwagon »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Carpe diem
Re: Rivarossi HR6183 dieplader met trafo
« Reactie #1 Gepost op: 27 November 2023, 16:42:16 »
Hoogspanningstrafo's komen in vele soorten en maten.
Dus hieronder is een ander voorbeeld.



Je vraag , hoe realistisch de Rivarossi trafo is, zou ik beantwoorden met "zeer realistisch"
Carpe Diem

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rivarossi HR6183 dieplader met trafo
« Reactie #2 Gepost op: 27 November 2023, 16:53:20 »
Alleen omdat ergens een paar isolatoren en ribbels op zitten, zou ik 't niet direct realistisch willen noemen  :angel: die op de foto kom ik meer tegen, met vermoedelijk een olietank erboven. Als ik Google mag geloven, is het wellicht een shunt reactor? Maar die van rivarossi heeft 3 grote isolatoren aan één kant en een enkele aan de andere, en nog 2x 3 kleinere isolatoren. Iemand enig idee wat dit dan zou moeten zijn..? En wat het weegt :)

PS mbt leek: dat dat olie voor koelen is en dat de tank hoog zit om warmteexpansie op te vangen, kan ik ook nog verzinnen. Daar houdt het op....
« Laatst bewerkt op: 27 November 2023, 16:57:34 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Carpe diem
Re: Rivarossi HR6183 dieplader met trafo
« Reactie #3 Gepost op: 27 November 2023, 16:56:11 »
Van Hoogspanning naar laagspanning?

De grootte van de trafo is slechts bepaald door het te leveren vermogen.
Die enkele grote aan de andere kant zou heel goed het sterpunt kunnen zijn die als 0 dient (of aarding van het sterpunt)
« Laatst bewerkt op: 27 November 2023, 16:58:54 door Biessendorf »
Carpe Diem

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rivarossi HR6183 dieplader met trafo
« Reactie #4 Gepost op: 27 November 2023, 17:31:50 »
Nou komen we ergens (y) dat dit de 0 zou kunnen zijn, was nog niet in mij opgekomen. Dan zouden de 2x3 aansluitongen een laag voltage dubbel 3 fasen net kunnen zijn..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Carpe diem
Re: Rivarossi HR6183 dieplader met trafo
« Reactie #5 Gepost op: 27 November 2023, 18:39:44 »
In mijn fantasie wel  ;D
Carpe Diem

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1812
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Rivarossi HR6183 dieplader met trafo
« Reactie #6 Gepost op: 27 November 2023, 19:12:18 »

Ik zou zo zeggen dat achteraan de vermogenstransformator staat. Dat vat bovenop is het expansievat voor de olie in de transformator en dat 'blok' onder het expansievat zijn de koelelementen voor de transformatorlie.

Martijn
[Die geen technicus is maar in zijn werk wel vermogenstransformatoren tegen komt]
« Laatst bewerkt op: 27 November 2023, 20:48:29 door martijnhaman »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rivarossi HR6183 dieplader met trafo
« Reactie #7 Gepost op: 27 November 2023, 20:04:10 »
Warmtewisselaar zou inderdaad goed kunnen; hoog geplaatst voor voldoende natuurlijke toevoer van lucht..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 921
    • Secondtrains.com
Re: Rivarossi HR6183 dieplader met trafo
« Reactie #8 Gepost op: 27 November 2023, 20:17:44 »
Niet om vervelend  te doen: diepladers zijn er niet op het spoor.
Dit type wagen heet kuilwagen.

C. Koelewijn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagen met trafo
« Reactie #9 Gepost op: 27 November 2023, 20:38:16 »
Je hebt helemaal gelijk.... Germanisme: Tiefladewagen. Ik pas 'm aan! (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1812
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #10 Gepost op: 27 November 2023, 21:00:33 »
- de Uaik721 heeft een max. Tragfähigkeit van 35,0 t; hoe waarschijnlijk is het dat een dergelijke lading op deze wagon kan worden getransporteerd

Als de maximale gewicht 35 ton mag zijn dan zou het transport van een wat kleinere transformator wel moeten kunnen.
De transformator van Rivarossi ziet er naar mijn gevoel al best groot uit.

Voor de beeldvorming: de vermogenstransformatoren in het landelijk net wegen al snel 300 ton. Het gewicht wordt niet alleen door de stalen bak en het deksel bepaald, maar zeker ook door de kern en transformatorolie. Bij de hoeveelheid olie alleen al gaat het om tienduizenden liters.

Martijn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #11 Gepost op: 27 November 2023, 22:21:39 »
Ik vermoed dus ook dat de trafo op dit model al aardig aan het gewicht is, gezien de afmetingen.. Over de olie: ik zou verwachten dat ze wellicht leeg vervoerd worden?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
  • Bnlx treinendokter.
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #12 Gepost op: 27 November 2023, 22:54:25 »
Nou een Rivarossi voorbeeld lijkt gevonden te zijn...

En nog redelijk recent ook 2018. 90T Schoon aan de haak, 20-40MVA, lijkt me genoeg voor een antiek Marklin baantje...  ;D

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #13 Gepost op: 27 November 2023, 23:05:10 »
Dat is'm exact!!! :D En dus 90mt.. Bijna 3x het toelaatbare laadgewicht van de Uaik 721!

Die gaan er dus af.. Mocht iemand een paar moderne trafo's willen? (y) 

PS Roco heeft trouwens dezelfde trafo op 6 assen (Roco 67470), zie ik net... Fleischmann doet het dan geloofwaardiger met het eerder besproken oliereservoir, op 8 assen (529701).
« Laatst bewerkt op: 27 November 2023, 23:08:56 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Roy van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 478
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #14 Gepost op: 27 November 2023, 23:14:39 »
Leuke wagen overigens, goed te ''verNederlandsen'' met KleiNSpoor setje nummer: 51.
Deze twee foto's zelf gemaakt bij de VSM tijdens Terug Naar Toen in 2002:





Setje 51 van KleiNSpoor:

Foto: KleiNSpoor.
« Laatst bewerkt op: 27 November 2023, 23:17:22 door Roy van Dijk »