Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gtw6016
Vandaag om 16:29:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 16:19:42
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Montanbahn
Vandaag om 16:15:52
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 15:42:08
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door tijgernootje
Vandaag om 15:30:51
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Molenbaan (werktitel) door tijgernootje
Vandaag om 14:53:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Artitec vierdeurs stalen D door spoorzeven
Vandaag om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17

Auteur Topic: Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot  (gelezen 6502 keer)

Paul552

• Offline Offline
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot
« Gepost op: 26 November 2023, 22:32:42 »
Ik ben nog helemaal in het beginstadium maar wil de komende jaren graag lekker gaan bouwen aan een n-spoor baan / digitaal.

Nadat ik al heel wat gelezen heb hierover heb ik uiteraard al wat doelen / ideeen waaronder een voorkeur hondenbot, dubbel paradespoor, Ep 3 of 4, middensegment liefst smal, ca 60cm, links/rechts keerlussen. Twee stations, etc...

Nu wil ik voorkomen dat ik beginfouten ga maken zoals bijvoorbeeld te weinig afstand om te klimmen/dalen of bocht te krap en daarom wil ik het liefst dicht bij een bewezen baan blijven, ik ben bijvoorbeeld wel gecharmeerd van de baan "westleben" op nproject.org (maar dan wat inkorten natuurlijk...).

Wie weet; is er ergens een "archief" te vinden van goede n-spoor banen?
Tevens; welke tekentool kan ik gebruiken voor het ontwerp?

Ik wil niet lui overkomen ;D maar vaar op dit vlak liever op de kennis en kunde van de meer ervaren mannen en vrouwen, zo'n zelfbouw project gaat meer dan genoeg uitdagingen geven...

Paul
« Laatst bewerkt op: 03 December 2023, 19:27:40 door Paul552 »

Reeks77

• Offline Offline
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Ideeen opdoen - Schaal N - ca 400x80cm - Hondenbot
« Reactie #1 Gepost op: 26 November 2023, 22:44:40 »
Ik zou eerder beginnen met iets compact , dat is meestal wel haalbaar , want lang en groot hoeft niet altijd voor lang bouwplezier te zorgen , enorme valkuil is dat je op een gegeven moment steeds meer wilt in een groter sporenplan en dat je enkel sporen hebt om de sporen .

Met een bescheiden railplan haal je meer voldoening mee , en kun ook uitproberen wat je echt leuk vindt , vooral met digitaal rijden zou ik het van de basis beginnen  dan dat je een speld in een hooiberg gaat zoeken.

Maak bewust een keus wat je wel en niet wilt , kijk wat je echt wilt ,meer is niet altijd beter .
2 stations lijkt op 4 meter genoeg afstand van elkaar , maar is in feite kort erop , en een railplan via de computer ontwerpen ,is leuk om bij weg te dromen , maar in het echt pakt het vaak anders uit.

Kortom gebruik het principe KISS Keep It Stupid Simple

Succes !!

Paul552

• Offline Offline
Schaal N - ca 244x152cm - Hondenbot
« Reactie #2 Gepost op: 03 December 2023, 15:44:05 »
Ik ben inmiddels al iets verder en heb zowaar een eerste ontwerp waarop ik heel graag feedback ontvang.

Tot zover:
- Als tekentool gebruik ik XTrackCAD (omdat alleen dit pakket op Linux draait ;-))
- Voor de rails heb ik even Fleischmann / Roco aangehouden (of het wordt een combinatie minitrix / roco)
- De gebogen wissels krijg ik er niet goed in (R3/R4 lopen dan niet parallel en heb geen idee wat ik ertussen met steken); vandaar dat alles met 15% wissels is opgelost.
- Ik heb graag een niveau -1 (-60mm) helemaal vooraan station + achterin dat de trein zogezegd oversteekt.
- Verhoogt paradespoor vooraan (niveau 1 : +60mm)
- Met een eind-doel klein station op niveau 2 : +120mm
- Middendeel wil ik vrijhouden voor scenery

Paul

Paul552

• Offline Offline
Re: Schaal N - ca 244x152cm - Hondenbot
« Reactie #3 Gepost op: 03 December 2023, 19:27:06 »
Aangezien ik meer van rechte stukken hou heb ik het plan iets aangepast; bredere baan maar minder diep.

Oh en mijn 1e plaatjes upload op het forum :-)

Vraagje: welke hoogte-verschil moet ik aanhouden bij bv helix of andere "kruisingen"

Paul

Paul552

• Offline Offline
Re: Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot
« Reactie #4 Gepost op: 09 December 2023, 17:29:17 »
Onderstel van twee oude tafels is gereed.

Ik heb nog overwogen om er zwenkwielen onder te zetten maar zie daar vanaf omdat ik de baan als losse "bak" wil opzetten en gemakkelijk kan schuiven en kantelen op de tafels.

Volgende stap is het frame bouwen met latten die ik uit balken ga zagen (wat ik nog liggen heb); zodat het ook niet te zwaar gaat worden en zodat ik overal goed bij kan; elektrisch gezien.

Qua rails twijfel ik nog steeds heel erg tussen minitrix en fleischmann, ik neig naar de combinatie zelfs... Fleisschman omdat het gewoon goedkoper is en ik persoonlijk de bruine bielsen beter vind ogen, minitrix omdat daar wel gebogen wissels R3/R4 in het aanbod zitten en ik heb al van vroeger aardig wat spul daarvan. Als iemand advies heeft graag?

Paul

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #5 Gepost op: 09 December 2023, 20:02:11 »
Qua rails twijfel ik nog steeds heel erg tussen minitrix en fleischmann, ik neig naar de combinatie zelfs... Fleisschman omdat het gewoon goedkoper is en ik persoonlijk de bruine bielsen beter vind ogen, minitrix omdat daar wel gebogen wissels R3/R4 in het aanbod zitten en ik heb al van vroeger aardig wat spul daarvan. Als iemand advies heeft graag?
De geometrie van Minitrix en Fleischmann is gelijk dus je kan beide merken door elkaar gebruiken. Op mijn baan gebruik ik Fleischmann (Roco eigenlijk) aangevuld met de R3/4 boogwissels en enkele Engelse wissels van Minitrix.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 10 December 2023, 12:24:22 »
Ik heb nog overwogen om er zwenkwielen onder te zetten maar zie daar vanaf omdat ik de baan als losse "bak" wil opzetten en gemakkelijk kan schuiven en kantelen op de tafels.
Houdt er rekening mee, dat je bij een diepte van 120 cm. niet bij de achterkant kunt om problemen op te lossen. Dus ook met schuifbakken géén dicht tafelblad nemen, zoals rechts op de foto.  Misschien zijn wieltjes dan toch makkelijker ?

Paul552

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 10 December 2023, 18:36:29 »
De tafels zijn maar .. 80 breed en ik wilde ze een cm of 20 van de kant houden, dan kan ik de "bak" naar voren trekken zodat de achterkant bereikbaar is.
Het frame krijgt al vorm; zo zie je al de ruimte voor bediening en het "ravijn" (soort van).

Alleen dit werk is al erg leuk om te doen, dus hoe ver we ook geraken voor mij puur genieten :).

Het hout haal ik trouwens bij een erg mooi initiatief, bij van Kessel houtlet in Den Bosch; allemaal "rest" stukjes; hier bijvoorbeeld het lichtere populieren multiplex; ideaal.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 11 December 2023, 09:43:48 »
Excuseer, maar ik zie het nog niet zo voor me.  Terwijl ik het misschien wel een goed idee vind om ook zelf toe te passen.

Baan van 120 cm diep. tafel 80 cm. op 20 cm van de achterkant.  Dan trek je de baan naar voren, maar de tafel blijft dan toch nog steeds op die 20 cm. van de achterkant (muur)? Ik denk dat ik de clou mis.

Een tekening van de dwarsdoorsnede, of een foto vanaf de zijkant hoe het gaat worden ?

Paul552

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 12 December 2023, 20:52:53 »
20 cm van de muur is wellicht idd te smal om gemakkelijk de achterkant te bereiken :).
De tafels hebben redelijk dikke poten met gemakkelijk schuivende stoffers eronder. Ik wil de tafels in het middel houden en kan dus als het nodig is de tafels ook nog wat verder van de muur trekken.
Ik kies er bewust voor om met 2 tafels te werken zodat ik met wat schuiven van de tafels eigenlijk de gehele onderkant kan bereiken.
Daarnaast wil ik proberen om alle 4 de hoeken te voorzien van steunen (ca 50cm hoog) zodat ik desnoods de hele baan kan kantelen op de zijkant (als noodoplossing, want alles wat los zit zal eraf moeten eerst).
Komend weekend eens zien of ik met niveau 0 een eind kan komen; dan heb ik ook rails nodig...
Paul

Paul552

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 15 December 2023, 20:38:27 »
Het is weer weekend en dus mag er weer gebouwd worden  ;D

Ipv multiplex platen heb ik bedacht om een soort (bed) lattenbodem te maken waar ik 20mm XPS platen overheen ga leggen. Het idee is dat ik die platen dan gemakkelijk wat meer natuurlijk kan "shapen" met greppeltjes en heuveltjes bijvoorbeeld. Ook bomen prik ik er zo in. Voor bedrading is er ook een groot voordeel omdat de basis open blijft. En natuurlijk het gewicht; ik kan nog steeds gemakkelijk in mijn eentje de basis tillen, draaien en kantelen.

Er komen heuvels/bergen die ik ouderwets van papier-mache ga maken, en dus niet van gips (te zwaar). Even zien hoe dat gaat uitpakken, is lang geleden voor mij....

Ondertussen moet ik eens gaan orienteren hoe ik bv bomen kan maken, en muur-profielen, tunnel-ingangen, bruggen, gras, struiken, etc...

Qua rails ga ik flm en minitrix wissels gebruiken en verder met flm flex werken; op minimaal R3/R3a dan; dus zelf even uitmeten en klaar.

Mbt station neig ik naar baden-baden, super mooi, maar adviezen zijn welkom.

Paul552

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 17 December 2023, 20:38:17 »
Met een plintje (4cm hoog) werk ik de randen af, hier zie je mooi hoe de 20mm XPS plaat erin valt. Ik had zo mijn twijfels of de 20mm plaat wel stevig genoeg zou zijn voor op een lattenbodem maar het is best wel sterk materiaal en echt gewicht komt er toch niet op.

Als lijm ga ik Bixon waterkit gebruiken (tip van nproject) en kurk (2mm) is bestelt.

Verder gaan we de hoogte in; berg links/achter. Ik probeer met hout de etages te realiseren en de banen waar sporen op gaan komen. Ik denk dat ik probeer om op schaal 1:1 de betreffende stukken uit te printen en hiermee het patroon op hout over te zetten.

Over baanplan gesproken, wederom aanpassingen; de baan blijkt in de praktijk iets minder diep dan gewenst en hierdoor kan ik met R3 de draai net niet goed maken; hierdoor heb ik het maar weer omgegooit :).

Verder is uit een kleine test gebleken dat ik nu al niet meer de draai kan maken naar de "speelkamer"; ik ben van plan om de zaag te zetten in de laatste meter aan de linkerkant en die (boven) weer aankoppelen. Ik ga het niet zo luxe maken dat ik met stekkers e.d. snel/eenvoudig kan afkoppelen, mijn doel is dan uitsluitend om in geval van een verhuizing niet tot complete sloop hoef over te gaan maar alleen een paar balken losschroeven en rails doorslijpen.

Paul

Paul552

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 17 December 2023, 20:50:02 »
Bijgewerkt baanplan; paar voordelen:
- Stijgingspercentage komt niet boven 2.8%
- Ik heb layers ontdekt in de tekentool (XtrkCad); en dat werkt uitstekend, kan ze eigen kleur geven en gemakkelijk layers hiden.
- Tevens is er direct na het parade-spoor een wissel om direct nog een ronde te doen. Ik weet rondjes rijden kan saai worden maar ik wil het niet nog omvangrijker maken.
- Rond station moet nog uitgewerkt worden met meer rangeer faciliteiten.

Tips welkom!

Paul552

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 04 January 2024, 09:54:58 »
Maar weer eens een update....

Het baanplan is al weer een paar keer aangepast  ::) voornamelijk omdat er toch teveel spoor ligt en te weinig ruimte over is voor huisjes / dorpje. Ook komen een 3 tal bruggen met elkaar in de knel; liever wat minder spoor dus en meer ruimte.

Wat voor mij vrij goed werkt is om het bananplan uit te printen op schaal 1:1 en dan over te nemen op hout wat ik vervolgens op maat kan zagen. Ook heel erg fijn is hoogte "computed" in het programma zodat ik exact de juiste hoogte kan afzagen voor de banen. Op de foto de eerste banen in de hoogte en de brug constructie.

Daarnaast heb ik de 2e loc (DCC) binnen en eindelijk kan ik gewoon op een baan de locs afzondelijk addresseren, poe, 30 jaar wachten maar dan heb je ook wat... Ik ga dus wel digitaal maar niet met detectie terug, dus gewoon zelf locs aansturen en opletten en verder wissels e.d. op de ouderwetse manier; prima 2e start denk ik.

Paul

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #14 Gepost op: 04 January 2024, 12:18:45 »
Hoi,

Nog weinig feedback gekregen, zie ik.

In N moet je dezelfde stijgingspercentage aanhouden van 3% .

Goed bedenken welke treinen je gaat rijden.
- bij lange treinen moeten ze goed door de
 bochten kunnen lopen en dat begint bij radius 2

En wil je nog een depot of industrie?

De helix kun je op internet bestellen of zelf opbouwen uit triplex. Vastzetten met draadeinden en bout en moer.

Als je digitaal rijdt en installeert is de volgende stap de wissels dmv servo's aansturen. Je hebt dan wel decoders nodig.

Qua scenery, je hebt in N veel meer ruimte voor alles, het helpt bv een stukje stationsomgeving te bouwen of simpelweg wat huisjes van Marktplaats te scoren en daar wat mee te schuiven

Ikzelf werk zelf ook aan een N baan, Voorbereiding Swalbenburg.

Suc6 en volgmodus aan ;D

Gr. Koen.

Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.