Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 15:54:23
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Arjan6511
Vandaag om 15:03:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21

Auteur Topic: Welke Marklin locomotief nummers hebben wisselstroommotoren (allstroom)  (gelezen 4190 keer)

Bob Walberg

• Offline Offline
Ik wil weer opnieuw beginnen met modelspoor, en heb nog steeds de voorkeur voor Marklin.  Ik heb ook al gehoord dat ik beter voor DCC dan voor MFX kan kiezen.  Ik heb in het verleden wel Marklin locomotieven omgebouwd, maar de ervaring is daarmee ook dat er een grote groep locomotieven zijn (meest oude metalen) Na ombouw (waarbij dus ook dus de motor zelf omgebouwd moet worden), deze toch niet zo soepel lopen als de nieuwere locs. 
Ik ben benieuwd welke cijferreeks ik dus moet ontlopen als ik Locomotieven wil gaan voorzien van een (DCC) decoder?   Ik heb zelf het vermoeden dat het de 4 cijferige modellen zijn maar misschien zijn er ook nog 5 cijferige onder deze.

bellejt

• Online Online
Re: Welke Marklin locomotief nummers hebben wisselstroommotoren (allstroom)
« Reactie #1 Gepost op: 24 November 2023, 12:20:45 »
heb hier zowel oude ,heel oude als nieuwere modellen omgebouwd met een 5* en esu decoder en die rijden allemaal prima.Zelfs de gewone baanloks met een esu magneet en het oude anker en die rijden ook prima.Hangt veelal af van de instellingen van de decoder
Greetings,salutations,groetjes,

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #2 Gepost op: 24 November 2023, 12:48:27 »
Uhlenbrock heeft decoders die geschikt zijn voor Allstrom motoren. Wel even opletten, want ze verstaan niet allemaal DCC.
Overigens denk ik dat het effectiever is om zo'n motor om te bouwen naar een gelijkstroommotor met een permanente magneet en eventueel een ander anker.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 24 November 2023, 13:25:57 »
Ik heb ook al gehoord dat ik beter voor DCC dan voor MFX kan kiezen.

Wie heeft je dat wijsgemaakt? Als je in het stenen tijdperk wil blijven zou je inderdaad beter voor dcc kunnen kiezen  ;D

In principe hebben alle 30/31/33/34/35 en 36 nummers een alstroommotor. Gewoon je lok openmaken en kijken of er een veldspoel in zit zou ik zeggen.
Grote schijfcollectormotoren zou ik met een hamo of esu magneet ombouwen. Een 5polig motortje loont hier meestal niet.
Hoe goed een oude lok na ombouw loopt ligt vooral aan je decoderkeuze en aan hoe goed je iets in te regelen weet.
Een oude lok loopt echt niet slechter dan een nieuwe als je het  goed doet.

Bart
« Laatst bewerkt op: 24 November 2023, 17:12:26 door Bahn-AG »

bask185

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 24 November 2023, 14:26:48 »
Citaat
Ik heb ook al gehoord dat ik beter voor DCC dan voor MFX kan kiezen
Als je de keuze nog te maken heb, is DCC idd de logische optie. Als je perse met mFx moet rijden,  limiteer je jezelf in centrale keuze

Op DCC kan je nagenoeg elke centrale kopen die bestaat. Met mFx zit je al gauw vast aan een MS, CS of Ecos. En ze zijn ook duur die dingen. Die nieuwe IB neo met mFx is ook aan de prijs. En met al die protocollen door elkaar kan je soms vage problemen verwachten.

Wel nog een belangrijke kanttekening. Als M* rijder komen er 2e hands ook veel MM2 decoders op je pad. Toen ik 3-rail reed, waren 3/4 decoder MM2 only in mijn park. Ik zou daarom een centrale zoeken die zowel MM2 als DCC spreekt. mFx kan  je trouwens altijd nog uitzetten in een centrale. En vaak ook in een decoder.

Ik ben zelf lang gelukkig geweest met een MS1, prima ding hoewel gelimiteerd met 10 treinen. Toen had ik op advies van de treinboer een CS2 gekocht. Heb ik altijd spijt van gehad.

Als ik toen wist wat ik nu weet, had ik destijds een IB gekocht of een witte z21.  Een oude mFx decoder spreekt ook altijd nog MM2. En de nieuwe doen ook DCC.

Dus bijna elk systeem heeft cons en pro's.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 24 November 2023, 15:06:27 »
Wel nog een belangrijke kanttekening. Als M* rijder komen er 2e hands ook veel MM2 decoders op je pad. Toen ik 3-rail reed, waren 3/4 decoder MM2 only in mijn park.

Er zijn tientallen modellen met MFX/MM. Deze wil je liever niet op MM rijden, al is het maar omdat je de helft van je functies niet kunt bereiken. Dan zit je al bijna aan MFX vast wil je de decoder niet wisselen.
En wat betreft de CS2; deze is na diverse updates niet meer te vergelijken met het "oorspronkelijke" model.

DCC is op zich een mooi protocol. Maar ik was het geworstel met cv lijsten zo zat dat ik op mfx ben overgestapt. Nog geen seconde spijt van gehad.
Zou er een programmer zijn voor DCC waar je alle decoders "grafisch" mee zou kunnen programmeren dan had ik de noodzaak om over te stappen niet gevoeld.

Bart

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 24 November 2023, 15:26:30 »
Zou er een programmer zijn voor DCC waar je alle decoders "grafisch" mee zou kunnen programmeren dan had ik de noodzaak om over te stappen niet gevoeld.
Dat is er JMRI DecoderPro
Gr.
Eric

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 24 November 2023, 15:38:38 »
Maar "flasht" niet resetvast. Iets dat ik voor sommige loks (bijv sinus) toch wel belangrijk vind. Bij een foute instelling kan je print doorbranden.
En hoe actueel blijft dit programma. Sommige decoders krijgen steeds meer functionaliteit/ cv's. Je bent dan weer afhankelijk van de goodwill van de ontwikkelaars.

Wat blijft is dat je nog steeds niks kan met oudere mfx/mm decoders. Daarom zou ik in een marklin omgeving voor mfx kiezen.

Bart

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 24 November 2023, 15:52:39 »
Daarom zou ik in een marklin omgeving voor mfx kiezen.
Als je argumenten steek houden, dan zou je in een niet-Märklin omgeving ook mfx moeten kiezen. Ik zie het principiële verschil niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bob Walberg

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 24 November 2023, 16:00:31 »
Mijnheer Zondervan: ja in ieder geval ombouwen naar gelijkstroom, die laten zich ook veel beter (in toeren) regelen.  Ik heb heel vroeger enkele oude Marklins omgebouwd met dus de Marklin ombouwset (die inclusief decoder was) maar die reden gewoon niet zo vloeiend als de modernere locs.  Die ESU heb ik nog nooit gebruikt,  weet ook niet of die er 18 jaar terug ook al waren.  Ik moet dan maar eens naar die ESU sets gaan kijken.

Bob Walberg

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 24 November 2023, 16:04:18 »
In antwoord op Bahn-ag
Ja als je de locs open kan maken zie je het meteen, maar het gaat mij erom dat er diverse 2e hands leveranciers zijn (o.a. veilingen) waar je dus niet even de loc open kan maken, dan is het handig om te weten wat voor motor er in de betrokken lok zit. 

bellejt

• Online Online
« Reactie #11 Gepost op: 24 November 2023, 16:08:49 »
dan heb je de parts listen nodig.Daar staat dat netjes in .Mss deze uitprinten en meenemen naar beurzen : http://www.digitaltog.dk/maerklin_digital/Maerklin_Digital_lok.pdf

Lijsten combineren : https://forum.3rail.nl/index.php?topic=83627.0
« Laatst bewerkt op: 24 November 2023, 16:18:10 door bellejt »
Greetings,salutations,groetjes,

Ben

• Online Online
« Reactie #12 Gepost op: 24 November 2023, 16:43:17 »

Ja als je de locs open kan maken zie je het meteen, maar het gaat mij erom dat er diverse 2e hands leveranciers zijn (o.a. veilingen) waar je dus niet even de loc open kan maken, dan is het handig om te weten wat voor motor er in de betrokken lok zit.

Je kunt toch aan de hand van het artikelnummer het dan zelf even opzoeken op de site van de fabrikant?

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 24 November 2023, 16:58:10 »
Als je argumenten steek houden, dan zou je in een niet-Märklin omgeving ook mfx moeten kiezen. Ik zie het principiële verschil niet.

Als ik dat zeg krijg ik ruzie ;D

Bart

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 24 November 2023, 17:11:17 »
In antwoord op Bahn-ag

Zoals eerder door mij gezegd:
Alles van 30 tot 37. Dus ook 33xxx heeft een veldspoel.

Bij nieuwere loks staat er onderop een nummer. Begint dit met H of S dan zit er geen veldspoelmotor in.

Bart