Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Awe Viaduct door bask185
Vandaag om 22:40:15
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 21:51:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
Vandaag om 21:50:39
Puntstukpolarisatie Engels wissel door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:47:37
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 21:43:05
Tillig rails door Frans Peeters
Vandaag om 21:37:54
Fleischmann 4351 BR120 (H0) hoe moet ie open? door grossraumwagen
Vandaag om 21:36:49
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 21:30:57
Mooi weer om buiten te spelen door HuubvG
Vandaag om 21:27:05
Nieuw huis, nieuwe baan door ruudns
Vandaag om 21:07:20
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:41
Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ? door phdirk
Vandaag om 20:18:05
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
Vandaag om 20:06:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door lrrw
Vandaag om 20:03:59
Bahnstrecke 5867 door wob
Vandaag om 19:57:15
El18 in Stavanger Noorwegen door Luc2000
Vandaag om 19:54:43
De Ronde van de Randstad met de Karel door Harryku
Vandaag om 19:53:02
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:44:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 19:41:42
Station Baarn HIJSM door N-Sven
Vandaag om 19:27:06
Wie wilt er een EX-MotorShield8874 door momfer
Vandaag om 19:20:50
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Henk, of Erwin
Vandaag om 19:19:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 19:17:56
Flevodienst Modelbouw in H0 door Carl
Vandaag om 19:07:16
Action matte vernis door RBlok
Vandaag om 19:05:18
NME Uagpps open halen. door IJmc
Vandaag om 18:45:03
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Reinout van Rees
Vandaag om 18:03:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:47:48
Tekening NMBS Serie 62 door hervé
Vandaag om 17:30:53
Piko Zags LPG tank versus Roco door ES44C4
Vandaag om 16:59:58
  

Auteur Topic: Lima NS 1220  (gelezen 3565 keer)

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 755
Re: Lima NS 1220
« Reactie #15 Gepost op: 08 november 2023, 17:44:41 »
Nog even een opmerking: loodstof is giftig dus was je handen ná het loodknippen, dat kan goed met een stevige schaar.
Stroomafname is te verbeteren door aan het loopdraaistel een extra stripje messing te bevestigen ( smeltlijm) en de eraan gesoldeerde draad, lopend via een klein gaatje in de bodem, te solderen aan de stroomafnemerdraad die van de motor komt.
François

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Lima NS 1220
« Reactie #16 Gepost op: 08 november 2023, 18:14:38 »
Al zou je de motor goedkoop willen vervangen, is een fleischmann motor ook een optie. Ik heb er 1 uit een br94 gehaald die past zo in het lima motorhuis.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2283
Re: Lima NS 1220
« Reactie #17 Gepost op: 08 november 2023, 18:51:50 »
En waar kan ik hetbeste lood kopen als dat nodig moet gaan zijn.

wij gebruiken van die zelf klevende loodjes die gebruikt worden om banden uit te balanceren.
ook ideaal  ;) zijn overigens tegenwoordig niet meer van lood
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Lima NS 1220
« Reactie #18 Gepost op: 08 november 2023, 19:24:05 »
Uit de openingspost begrijp ik dat de antislipbanden in orde werden bevonden. De originele antislipbanden zijn echter van plastic. Mijn ervaring is dat deze beter kunnen vervangen worden door rubberen banden en wel die van Fleischmann. Deze hebben betere grip op de rails en verhogen de trekkracht van een Lima loc. De rijeigenschappen worden er ook wat rustiger door.
Groeten,
Richard

garo

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Lima NS 1220
« Reactie #19 Gepost op: 09 november 2023, 12:52:26 »
Wel het betreft om een orginele 1220 dus is die analoog. En de slipbandjes zijn transparant maar zit er toch sterk aan te denken om er nieuwe voor te halen.

En heb gister avond 2 loodblokjes uit de eerder vermelde oude loc gehaald. Nu kijken hoe ik die ga plaatsen en denk dat ze moet vastlijmen zodat ze niet gaan glijden in de loc. En denk eraan om eerst eens met 1 blok te beginnen kijken hoe dat gaat en andere de 2e er nog bij doen.

Wielen ga ik schoonmaken met wasbenzine en watten staafjes kijken wat daarmee voor resultaat boek. Schijnt dat Lima wielen redelijk snel vuil worden.

Zit ik alleen nog met puntje dat het wiel gedeelte waar moterblok opzit stroef draait. Welke optie is daarvoor om het weer soepel te krijgen.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6204
Re: Lima NS 1220
« Reactie #20 Gepost op: 09 november 2023, 15:25:49 »
Kan je de tussentandwielen even los halen? Dan kan je met je vingers vaststellen of de wielen ook stroef draaien wanneer er niets aan vast zit. Waarschijnlijk haren of zo die tussen de as en het draaistel zitten. Proberen los te halen. Schoon maken, licht smeren en weer monteren.
Boomshanka!

Carl

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Lima NS 1220
« Reactie #21 Gepost op: 09 november 2023, 17:03:18 »
Met schoonmaken kom je meestal wel wat verder, en bovendien dan zie je ook direct of je schade hebt aan de tandwielen en of er iets tussen zit  ;)

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Lima NS 1220
« Reactie #22 Gepost op: 09 november 2023, 21:03:16 »
Volgens mij wordt bedoeld dat het draaistel niet soepel draait in het onderstel. Dit zou ook de ontsporingen in de wissels verklaren wat je eerder schreef.

Hoe dit kan komen, ligt aan de uitvoering, er zijn er die met 2 metalen klemmetjes ( die zitten dan nét boven het draaistel) in het frame hangen, dan kijken of deze klemmetjes nog op de plek zitten. Soms zijn die verschoven. En boven het motorblok zit dan een palletje die in een kunststof ronding van het frame loopt, het gat in die ronding kan uitgesleten zijn, dan evt een ringetje erin verlijmen.

Er was ook een serie die met aan de voor- en achterzijde van het draaistel, een kunststof lip heeft waar die mee in het frame 'hangt'. Die versie klemt de bedrading bovenop het motorblok, nog wel eens tegen de kap. De bedrading licht naar opzij buigen kan dan al schelen. Voorzichtig dat de soldeer niet afbreekt.

Wat als laatst nog zou kunnen, de slipbandjes die erop zitten misschien te dik, waardoor de loc niet rechtop loopt. Ze moeten nauwelijks dikker zijn dat het metalen randje die ze op hun plek houd.

Suc6, mvg Koen

garo

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Lima NS 1220
« Reactie #23 Gepost op: 09 november 2023, 22:57:53 »
Zoals jij het omschrijft defender dan heb ik die 2e versie wat je omschrijft waar de frame mee hangt met de kunststof lippen. Ik hoop dit weekend met de tips aan de slag te kunnen dat ik de 1220 openmaak en dan goed na kan kijken en elk onderdeeltje goed schoonmaak en alvorens de kap er weer opzet goed oplet dat de kabel aan de zijkant loopt en niet boven langs het motorblokje.

Carl

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Lima NS 1220
« Reactie #24 Gepost op: 10 november 2023, 18:04:16 »
Plaats anders eens een foto met en zonder kap, soms zien meerdere ogen wat het probleem kan zijn

Carl

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Lima NS 1220
« Reactie #25 Gepost op: 26 november 2023, 16:33:07 »
Ik weet niet hoever je al met de Lima 1220 loc gekomen bent, maar zelf ben ik nu ook begonnen aan een 1220 die ik recent aangeschaft heb  :)
Mijn locomotief zag er echt niet uit toen die binnen kwam, zowel opties als motorische, motorische zat er helemaal geen leven in.
Maargoed ik ben er gewoon blanco aan begonnen en de loc is er netjes vanonder gekomen.
Motorische rijdt die ook weer goed  (y), alleen de verlichting moet ik nog bekijken en eventueel verbeteren.

Het blok wat er als gewicht in zat heb ik even gewogen en het gewicht bedraagt 141 gram, misschien is dit een gegeven wat je gebruiken kan voor jou loc, om het probleem op te lossen  ;)





Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re: Lima NS 1220
« Reactie #26 Gepost op: 26 november 2023, 17:20:52 »
Als ik de klachtomschrijving over het plotseling gaan wiebelen lees dan lijkt me dat er een wiel scheef zit op de as. Zou ook het moeizame lopen verklaren als dat wiel aanloopt. Misschien is de loc gevallen? Kun je een fotootje opladen van de onderkant van het motor draaistel? Helaas is het niet altijd makkelijk te zien. Wat werkt is de lok op z'n kop zetten, stroom geven met losse draadjes aan de wielen (of rechtstreeks aan de motor als je daar bij kunt) en dan goed kijken of er een wiel slingert.

Groeten Henk

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Lima NS 1220
« Reactie #27 Gepost op: 26 november 2023, 18:33:33 »
Kijk nog eens goed naar de antislipbandjes. Als die er niet goed opzitten dan waggelt zo'n lok ook alsof zij over smalspoor rijdt. De kleinste (onzichtbare) oneffenheid heeft al grote gevolgen voor het rijgedrag.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Carl

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Lima NS 1220
« Reactie #28 Gepost op: 01 december 2023, 18:55:42 »
Blijkbaar is het probleem bij de locomotief van Garo opgelost, we horen of lezen niets meer  ;)