Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 12:02:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Montanbahn
Vandaag om 11:57:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 11:56:44
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
Vandaag om 11:55:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:52:13
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door sncf231e
Vandaag om 11:48:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Rudolf Stammis
Vandaag om 11:41:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door RobbertJan
Vandaag om 11:17:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:15:17
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Montanbahn
Vandaag om 11:03:55
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
Vandaag om 10:36:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:28:01
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door bask185
Vandaag om 10:25:29
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Montanbahn
Vandaag om 10:20:10
verlichting inbouwen voor beginners door bask185
Vandaag om 10:18:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 10:12:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:12:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 08:43:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 08:36:16
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door AartvN
Vandaag om 07:48:51
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Da's Daz 2 door spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
  

Auteur Topic: Motor inbouwen in Artitec DE1  (gelezen 5138 keer)

Treintje_komt_zo

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Motor inbouwen in Artitec DE1
« Reactie #30 Gepost op: 08 November 2023, 15:45:25 »
Alles op een rijtje zettend is het toch een order bij de Tramfabriek geworden...

Ik ben erg blij dat er vervangingsmotoren zijn voor Att. zonder veel grof mechanisch geweld (freezen). Zoals al hierboven gememoreerd lijken de motoren van de Att DE1 en DE2 wat klein "geschapen". Hoewel bij mij ze geen regelmatige bergbeklimmingen hoeven te doen, is het fijn dat er al back-ups zijn voor het geval van uitval/beperkingen die leiden tot uitval uit de dienst. Er is niets zo frustrerend als een treinstel/Lok die je niet in kan zetten voordat je een grote aanpassing hebt gedaan ivm schade of panne, waarbij eea door "ouderdom" ontstaat (zoals bijvoorbeeld een E-motor die weer bovenaan de badkuip-kromme is gekomen) en niet door onkunde of afstraffingen door dhr. I. Newton.

A.J.

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Motor inbouwen in Artitec DE1
« Reactie #31 Gepost op: 08 November 2023, 16:09:44 »
Bij mij (ts) kwam het vervangende motortje van Tramfabriek vorige week binnen.

't Is inderdaad een snoepje...

Voorlopig nog even geen tijd om ermee aan de slag te gaan, maar zodra ik vorderingen maak - en daarbij heb ik vast weer advies nodig - meld ik mij hier weer.






Een vriendelijke groet,

Albert Jan
Een vriendelijke groet,

Albert Jan

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2286
    • Biesje.nl
Re: Motor inbouwen in Artitec DE1
« Reactie #32 Gepost op: 08 November 2023, 17:45:53 »
De standaard motor in een Artitec DE2 is in principe gewoon sterk genoeg voor een treinstel van maar 2 bakken. Er zitten bv veel kleinere motortjes in een Sikje of een Köfje, en die kunnen ook behoorlijk wat trekken (iig makkelijk 2 rijtuigen).

Ook ter vergelijking: in de BB units van GM&S zit een kleiner motortje dan in de DE2, en die BB units konden ook met gemak een tweetje aan.

Let wel: er zijn twee typen motoren gebruikt in de DE2: een gesloten Mashima uit de 10XX serie en een andere open motor van Chinese makelij. Die laatste zou ik er van verdenken dat er olie op de collector en/of de koolborstels is gekomen. Motortje loshalen en een wasbenzine badje geven kan wellicht helpen.

Mvg,

Robert


System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Motor inbouwen in Artitec DE1
« Reactie #33 Gepost op: 08 November 2023, 18:15:55 »
Let wel: er zijn twee typen motoren gebruikt in de DE2: een gesloten Mashima uit de 10XX serie en een andere open motor van Chinese makelij. Die laatste zou ik er van verdenken dat er olie op de collector en/of de koolborstels is gekomen. Motortje loshalen en een wasbenzine badje geven kan wellicht helpen.

Dank voor de tip. Het gaat bij mij inderdaad om die andere open motor van Chinese makelij. Dat kan ik (net als bij mijn tandwielen etc. van onlangs) gewoon onderdompelen in wasbenzine? Hoe lang, zonder schade etc?
Grt
Marc

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: Motor inbouwen in Artitec DE1
« Reactie #34 Gepost op: 09 November 2023, 00:28:17 »
Ja dat kan gewoon  (y)

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Motor inbouwen in Artitec DE1
« Reactie #35 Gepost op: 28 November 2023, 13:57:52 »
Het schoonmaken van de motor heeft inderdaad goed geholpen  (y)
Dus na het schoonmaken en opnieuw invetten van de aandrijving/tandwielen én het schoonmaken van de motor rijdt alles weer als nieuw.

Wel bijzonder dat dit na zo'n 11 jaar bij de DE2 al nodig was. Ik heb dit bij ander materieel niet al zo snel hoeven doen (en de DE2 rijdt gemiddeld gezien ongeveer evenveel als ander materieel op mijn baan).
Grt
Marc