Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Rick
Vandaag om 20:29:44
Rocky Rail 6400 door W. Dagevos
Vandaag om 20:23:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:23:30
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
Vandaag om 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 20:13:43
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 20:07:56
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 19:46:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
Vandaag om 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:23:43
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 19:22:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 19:22:11
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 19:18:31
Mijn geweatherde modellen door Casmir
Vandaag om 19:09:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 19:06:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 18:49:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:34:24
Artitec 6300 door Jos B.
Vandaag om 18:23:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:52:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:13:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:09:18
Configureren van YD8116 via web browser door Jan Pieter
Vandaag om 14:35:23
  

Auteur Topic: Motor inbouwen in Artitec DE1  (gelezen 5142 keer)

Treintje_komt_zo

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Motor inbouwen in Artitec DE1
« Reactie #30 Gepost op: 08 November 2023, 15:45:25 »
Alles op een rijtje zettend is het toch een order bij de Tramfabriek geworden...

Ik ben erg blij dat er vervangingsmotoren zijn voor Att. zonder veel grof mechanisch geweld (freezen). Zoals al hierboven gememoreerd lijken de motoren van de Att DE1 en DE2 wat klein "geschapen". Hoewel bij mij ze geen regelmatige bergbeklimmingen hoeven te doen, is het fijn dat er al back-ups zijn voor het geval van uitval/beperkingen die leiden tot uitval uit de dienst. Er is niets zo frustrerend als een treinstel/Lok die je niet in kan zetten voordat je een grote aanpassing hebt gedaan ivm schade of panne, waarbij eea door "ouderdom" ontstaat (zoals bijvoorbeeld een E-motor die weer bovenaan de badkuip-kromme is gekomen) en niet door onkunde of afstraffingen door dhr. I. Newton.

A.J.

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Motor inbouwen in Artitec DE1
« Reactie #31 Gepost op: 08 November 2023, 16:09:44 »
Bij mij (ts) kwam het vervangende motortje van Tramfabriek vorige week binnen.

't Is inderdaad een snoepje...

Voorlopig nog even geen tijd om ermee aan de slag te gaan, maar zodra ik vorderingen maak - en daarbij heb ik vast weer advies nodig - meld ik mij hier weer.






Een vriendelijke groet,

Albert Jan
Een vriendelijke groet,

Albert Jan

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2286
    • Biesje.nl
Re: Motor inbouwen in Artitec DE1
« Reactie #32 Gepost op: 08 November 2023, 17:45:53 »
De standaard motor in een Artitec DE2 is in principe gewoon sterk genoeg voor een treinstel van maar 2 bakken. Er zitten bv veel kleinere motortjes in een Sikje of een Köfje, en die kunnen ook behoorlijk wat trekken (iig makkelijk 2 rijtuigen).

Ook ter vergelijking: in de BB units van GM&S zit een kleiner motortje dan in de DE2, en die BB units konden ook met gemak een tweetje aan.

Let wel: er zijn twee typen motoren gebruikt in de DE2: een gesloten Mashima uit de 10XX serie en een andere open motor van Chinese makelij. Die laatste zou ik er van verdenken dat er olie op de collector en/of de koolborstels is gekomen. Motortje loshalen en een wasbenzine badje geven kan wellicht helpen.

Mvg,

Robert


System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Motor inbouwen in Artitec DE1
« Reactie #33 Gepost op: 08 November 2023, 18:15:55 »
Let wel: er zijn twee typen motoren gebruikt in de DE2: een gesloten Mashima uit de 10XX serie en een andere open motor van Chinese makelij. Die laatste zou ik er van verdenken dat er olie op de collector en/of de koolborstels is gekomen. Motortje loshalen en een wasbenzine badje geven kan wellicht helpen.

Dank voor de tip. Het gaat bij mij inderdaad om die andere open motor van Chinese makelij. Dat kan ik (net als bij mijn tandwielen etc. van onlangs) gewoon onderdompelen in wasbenzine? Hoe lang, zonder schade etc?
Grt
Marc

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: Motor inbouwen in Artitec DE1
« Reactie #34 Gepost op: 09 November 2023, 00:28:17 »
Ja dat kan gewoon  (y)

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Motor inbouwen in Artitec DE1
« Reactie #35 Gepost op: 28 November 2023, 13:57:52 »
Het schoonmaken van de motor heeft inderdaad goed geholpen  (y)
Dus na het schoonmaken en opnieuw invetten van de aandrijving/tandwielen én het schoonmaken van de motor rijdt alles weer als nieuw.

Wel bijzonder dat dit na zo'n 11 jaar bij de DE2 al nodig was. Ik heb dit bij ander materieel niet al zo snel hoeven doen (en de DE2 rijdt gemiddeld gezien ongeveer evenveel als ander materieel op mijn baan).
Grt
Marc