Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
Vandaag om 23:15:04
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 22:57:52
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 22:48:45
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
Vandaag om 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
Vandaag om 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
Vandaag om 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
Vandaag om 21:46:50
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 21:43:23
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 21:28:22
De Projecten van RetroJack door DJV
Vandaag om 21:17:10
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
Vandaag om 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
Vandaag om 20:41:52
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door richardvandijk
Vandaag om 20:03:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
Vandaag om 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
Vandaag om 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
Vandaag om 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
Vandaag om 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
  

Auteur Topic: Motor inbouwen in Artitec DE1  (gelezen 5113 keer)

Treintje_komt_zo

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Motor inbouwen in Artitec DE1
« Reactie #30 Gepost op: 08 November 2023, 15:45:25 »
Alles op een rijtje zettend is het toch een order bij de Tramfabriek geworden...

Ik ben erg blij dat er vervangingsmotoren zijn voor Att. zonder veel grof mechanisch geweld (freezen). Zoals al hierboven gememoreerd lijken de motoren van de Att DE1 en DE2 wat klein "geschapen". Hoewel bij mij ze geen regelmatige bergbeklimmingen hoeven te doen, is het fijn dat er al back-ups zijn voor het geval van uitval/beperkingen die leiden tot uitval uit de dienst. Er is niets zo frustrerend als een treinstel/Lok die je niet in kan zetten voordat je een grote aanpassing hebt gedaan ivm schade of panne, waarbij eea door "ouderdom" ontstaat (zoals bijvoorbeeld een E-motor die weer bovenaan de badkuip-kromme is gekomen) en niet door onkunde of afstraffingen door dhr. I. Newton.

A.J.

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Motor inbouwen in Artitec DE1
« Reactie #31 Gepost op: 08 November 2023, 16:09:44 »
Bij mij (ts) kwam het vervangende motortje van Tramfabriek vorige week binnen.

't Is inderdaad een snoepje...

Voorlopig nog even geen tijd om ermee aan de slag te gaan, maar zodra ik vorderingen maak - en daarbij heb ik vast weer advies nodig - meld ik mij hier weer.






Een vriendelijke groet,

Albert Jan
Een vriendelijke groet,

Albert Jan

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2286
    • Biesje.nl
Re: Motor inbouwen in Artitec DE1
« Reactie #32 Gepost op: 08 November 2023, 17:45:53 »
De standaard motor in een Artitec DE2 is in principe gewoon sterk genoeg voor een treinstel van maar 2 bakken. Er zitten bv veel kleinere motortjes in een Sikje of een Köfje, en die kunnen ook behoorlijk wat trekken (iig makkelijk 2 rijtuigen).

Ook ter vergelijking: in de BB units van GM&S zit een kleiner motortje dan in de DE2, en die BB units konden ook met gemak een tweetje aan.

Let wel: er zijn twee typen motoren gebruikt in de DE2: een gesloten Mashima uit de 10XX serie en een andere open motor van Chinese makelij. Die laatste zou ik er van verdenken dat er olie op de collector en/of de koolborstels is gekomen. Motortje loshalen en een wasbenzine badje geven kan wellicht helpen.

Mvg,

Robert


System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Motor inbouwen in Artitec DE1
« Reactie #33 Gepost op: 08 November 2023, 18:15:55 »
Let wel: er zijn twee typen motoren gebruikt in de DE2: een gesloten Mashima uit de 10XX serie en een andere open motor van Chinese makelij. Die laatste zou ik er van verdenken dat er olie op de collector en/of de koolborstels is gekomen. Motortje loshalen en een wasbenzine badje geven kan wellicht helpen.

Dank voor de tip. Het gaat bij mij inderdaad om die andere open motor van Chinese makelij. Dat kan ik (net als bij mijn tandwielen etc. van onlangs) gewoon onderdompelen in wasbenzine? Hoe lang, zonder schade etc?
Grt
Marc

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: Motor inbouwen in Artitec DE1
« Reactie #34 Gepost op: 09 November 2023, 00:28:17 »
Ja dat kan gewoon  (y)

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Motor inbouwen in Artitec DE1
« Reactie #35 Gepost op: 28 November 2023, 13:57:52 »
Het schoonmaken van de motor heeft inderdaad goed geholpen  (y)
Dus na het schoonmaken en opnieuw invetten van de aandrijving/tandwielen én het schoonmaken van de motor rijdt alles weer als nieuw.

Wel bijzonder dat dit na zo'n 11 jaar bij de DE2 al nodig was. Ik heb dit bij ander materieel niet al zo snel hoeven doen (en de DE2 rijdt gemiddeld gezien ongeveer evenveel als ander materieel op mijn baan).
Grt
Marc