Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 11:36:57
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:29:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:22:04
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:12:00
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door 2412
Vandaag om 11:00:42
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door william_2
Vandaag om 10:06:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 10:01:49
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
Vandaag om 09:41:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 09:35:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:28:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
  

Auteur Topic: beton flex rails tillig elite  (gelezen 2069 keer)

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
beton flex rails tillig elite
« Gepost op: 19 October 2023, 13:41:07 »
Hallo allemaal,

Na lange tijd van verbouwen aan de woning hoop ik komende winter opnieuw te kunnen beginnen met een nieuwe treinbaan.

Deze zal in de zichtbare gedeelte voornamelijk bestaan uit flex rails met betonnen dwarsliggers.
In de schaduwstation gebruik ik de profirails die ik nog heb, de rest is tillig Elite, dat heb ik nog van de vorige baan.

Nu heeft tillig alleen flex rails met betonnen dwarsliggers in 470mm lengte en dat vind ik wat kort.
Nu had Zeitgeist hele mooie flex rails in 920mm die compatibel waren met tillig maar dat merk is failliet gegaan begin dit jaar.

bij mijn weten heeft alleen nog roco en peco rails in code 83, is er iemand die deze flexrails gebruikt icm met Tillig elite?
en welke zijn mooier qua detaillering?

Ikzelf heb de beide soorten nog niet in het echt gezien, dus als iemand deze gebruikt en daar een foto van heeft zou ik fijn vinden.

Alvast dank voor jullie hulp,
Wesley thomas
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Dash 8

  • The light at the end of the tunnel is a freight train coming your way
  • Offline Offline
  • Berichten: 154
    • http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=kopstation2.jpg
Re: beton flex rails tillig elite
« Reactie #1 Gepost op: 19 October 2023, 14:31:08 »
Peco heeft mooie rails in code 75 streamline.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4406
Re: beton flex rails tillig elite
« Reactie #2 Gepost op: 19 October 2023, 15:10:24 »
Daar gaat niet alles overheen,
goh hoe weet ik dat  ;D

Ik wil zelf de lossebielsmatjes van Weinert is gaan proberen, daar kan je dan de losse Tilligrail inschuiven lijkt me.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: beton flex rails tillig elite
« Reactie #3 Gepost op: 19 October 2023, 15:19:46 »
Daar gaat niet alles overheen,
goh hoe weet ik dat  ;D
Dan heb je nog flenzen die niet voldoen aan de NEM. Alles wat wel voldoet aan NEM gaat er probleemloos over.

Maar Wesley heeft meer aan code 83 want dat sluit beter aan bij Tillig Elite.
Het is lastig om detailfoto's te vinden. Bij Peco gebruiken ze voor de railbevestiging een imitatie van de Pandrol clip die in Groot Brittannië veel wordt gebruikt. In Nederland heb ik die nog niet gezien.
De bevestiging bij Roco lijkt meer op de railstoelen zoals die op het Europese vasteland worden gebruikt.

Als je het zeker wil weten dan zou je bij winkels kunnen vragen of je het spul van dichtbij mag bekijken. dan kun je zelf vergelijken. Uiteindelijk blijft het toch een persoonlijke keuze.
Zelf gebruik ik Peco code 75. Die heeft ook Pandrol clips, maar dat stoort me niet.
Herstel, dit laatste blijkt niet te kloppen. Ik heb mijn code 75 nog eens goed bekeken en die blijkt Europese railstoelen te hebben, geen Pandrol. Was in de war met andere rails.
« Laatst bewerkt op: 19 October 2023, 16:23:16 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: beton flex rails tillig elite
« Reactie #4 Gepost op: 19 October 2023, 18:14:48 »
Op het zichtbare deel van mijn baan Rocoline betonflex. Gecombineerd met enkele wissels die zijn opgebouwd met Tillig-profielen.
De Tillig profielen ogen iets fijner, maar het valt niet erg op. Ben verder zeer tevreden met de Rocoline flexen. Hieronder kan je enigszins vergelijken. Boven en linksonder Rocoline, rechtsonder Tillig-profielen. Waar beide profielen aansluiten, kan je het verschil zien.




Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1436
Re: beton flex rails tillig elite
« Reactie #5 Gepost op: 19 October 2023, 19:09:24 »
Goeienavond,

Peco rails in code 83 is  Amerikaans, niet Europees, wat betreft onderlinge dwarsbalkafstand en bielslengte.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: beton flex rails tillig elite
« Reactie #6 Gepost op: 19 October 2023, 19:42:47 »
Het profiel van de Roco Flex code 83 is iets zwaarder uitgevoerd dan de Tillig Elite code 83.
Dat geeft problemen als je de ene aan de andere wil aansluiten. Tillig raillassen zijn te smal om op de Roco rail te schuiven, en de Roco lassen zitten niet echt vast op Tillig rails (kan je oplossen door ze dicht te nijpen met een tang).
Bovendien ogen de Roco raillassen een beetje 'lomp' tegenover deze van Tillig.
Door het zwaardere profiel laten de Roco rail zich minder vlot plooien, maar sommige mensen vinden de Tillig rail dan weer te slap om mooi recht te leggen.

Over het kleurverschil tussen de gebruinde rail van Tillig tegenover de blanke rail van Roco zwijgen we. Alles moet toch verweerd worden en de railkoppen netjes gepolijst.

Qua rijden is er geen verschil.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: beton flex rails tillig elite
« Reactie #7 Gepost op: 19 October 2023, 19:44:45 »
Peco rails in code 83 is  Amerikaans, niet Europees, wat betreft onderlinge dwarsbalkafstand en bielslengte.
Dat geldt voor de uitvoering met houten dwarsliggers. Maar bij de betondwarsliggers zie ik geen verschil.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1436
Re: beton flex rails tillig elite
« Reactie #8 Gepost op: 19 October 2023, 20:29:13 »
Goeienavond,

Zie evenmin groot verschil op de Peco-tekeningen  tussen hun code 75 betonnen bielzen (ties) en code 83 idem (Peco-website). Het kleinijzer (rail fixings) valt ook nauwelijks te beoordelen.  Is er een onderscheid USA / Europees ( H0-Peco-betonnen bielsen) ?

PECO STREAMLINE OO/HO CODE 83
FLEXIBLE TRACK, CONCRETE SLEEPER
83 Line items are realistic models of North American railroad track, with Code 83 nickel silver rail. Scaled from A.R.E.A. drawings and NMRA compliant, Code 83 features authentic tie sizes and spacing, the standard American number system for frog geometry, plus a very fine representation of the rail fixings.
« Laatst bewerkt op: 19 October 2023, 20:32:02 door hervé »

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: beton flex rails tillig elite
« Reactie #9 Gepost op: 20 October 2023, 12:06:40 »
bedankt voor tips/ foto's

De streamline code 75 gaat het niet worden ivm lagere hoogte van de profielen.

In mijn oude baan had ik de tillig betonflex liggen maar met name in de bogen was dat door de kortere lengte soms gepriegel om daar een mooie boog mee te maken.
daarom wil ik nu langere rails gebruiken.

Het verschil tussen de roco en tillig is idd minimaal en na het kleuren van de railstaven en het airbrushen valt het denk ik alleen op als het weet..

Wat dave zegt zou ook nog een optie kunnen zijn, om de matjes bielzen (tillig heeft die trouwens ook) en de railstaven van tillig los te kopen en zelf in elkaar te fietsen.
Waarom komt Tillig niet gewoon met langere rails? de houten versie is er wel in 900mm ???

Ik ga binnenkort eens langs bij Huenerbein in Aken om te kijken of ze daar ook de peco code 83 rails hebben, dan kan ik daar ook eens vergelijken.

Bedankt in ieder geval (y). Kan ik met dit slechte weer aan de gang met anyrail ;)
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: beton flex rails tillig elite
« Reactie #10 Gepost op: 20 October 2023, 12:16:27 »
Daar gaat niet alles overheen,
goh hoe weet ik dat  ;D

Ik wil zelf de lossebielsmatjes van Weinert is gaan proberen, daar kan je dan de losse Tilligrail inschuiven lijkt me.

Ben nieuwsgierig, wat gaat er bij jou niet over Code 75 heen?

C-rails

  • Gast
Re: beton flex rails tillig elite
« Reactie #11 Gepost op: 20 October 2023, 13:11:36 »
Voor de Tillig zijn de korte railstukken in bogen wel goed te doen, als je de spoorstaven laat verspringen. Dus de ene begint halverwege de andere.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4406
Re: beton flex rails tillig elite
« Reactie #12 Gepost op: 20 October 2023, 16:49:49 »
Trix en en BR440 van Piko
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: beton flex rails tillig elite
« Reactie #13 Gepost op: 20 October 2023, 21:19:01 »
Voor de Tillig zijn de korte railstukken in bogen wel goed te doen, als je de spoorstaven laat verspringen. Dus de ene begint halverwege de andere.

bij mijn vorige had ik dat ook en na een tijdje klooien lag het ook vrijwel goed.
Maar de stukken met houten bielzen die 890mm lang zijn had ik toch een stuk sneller klaar.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: beton flex rails tillig elite
« Reactie #14 Gepost op: 20 October 2023, 21:26:50 »
't Is toch maar een hobby, geen race om iets klaar te hebben.
Dus vandaag of volgende week, wat is het verschil als je iets speciaals wil hebben liggen...
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025