Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 16:37:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Roco Plan T door marco
Vandaag om 16:14:42
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 16:05:50
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 16:03:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 15:56:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
  

Auteur Topic: Arriva in Amerikaanse handen  (gelezen 1774 keer)

Waalspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Arriva in Amerikaanse handen
« Gepost op: 19 October 2023, 11:04:22 »
Vervoersbedrijf Arriva verkocht aan Amerikaanse investeerder:
https://nos.nl/l/2494619
Groeten,
Bas

H0, Z21, Sprog3, Rocrail, NS III, IV

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #1 Gepost op: 19 October 2023, 11:19:21 »
Dan zullen de tarieven wel verhoogd worden . ::)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 548
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #2 Gepost op: 19 October 2023, 11:36:21 »
Dat voorspelt niet veel goeds. Investeerders hebben slechts één missie: maximale winst! Misschien hebben ze een mooie blabla mission statement, maar uiteindelijk gaat het om de "sake of the shareholders" en dat is dividend uitkeren, het liefst niet onder het Nederlands belastingregiem uitgekeerd.
Maximale winst gaat altijd gepaard met kostenreductie (personeel, service etc.).
Ik ben geen jurist, maar ik zou als concessieverlener (staat, provincie) nog maar eens goed bestuderen of je wel met zo'n club in zee wilt. Ik weet niet of je zo'n concessie kunt openbreken als de houder een ander bedrijf wordt.
James Carville zei; "It's the economy, stupid". Ik zou willen zeggen; "It's all about the passenger, stupid!"
Ik vraag me af wanneer men zich eens beseft dat veel publieke dienstverlening ten koste gaat van de marktwerking. 
Ik ben vóór marktwerking, maar dan van markten waar de consument zelf kan beslissen of hij/zij dat product wil kopen of niet en bij wie. Bij openbaar vervoer en gezondheidszorg is de keuze nihil dan wel beperkt.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6687
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #3 Gepost op: 19 October 2023, 11:44:01 »
Het is nu in handen van een staatsbedrijf: Deutsche Bahn en dat heeft niets aan goeds gebracht lees ik in een ander topic. Dus.......

Gr, Ben.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 548
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #4 Gepost op: 19 October 2023, 11:56:25 »
Provincies bekijken de situatie kritisch. Mijn eigen krant (helaas copyright) schrijft dat de provincie Limburg bekijkt of ze de concessie kunnen beëindigen. Dat staat in de kleine lettertjes.
Op nu.nl staat ook het nodige.
https://www.nu.nl/economie/6285963/deutsche-bahn-verkoopt-vervoerder-arriva-aan-amerikaanse-investeerder.html
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #5 Gepost op: 19 October 2023, 12:11:22 »
Ben benieuwd, ik kan niet veel (eigenlijk niets) negatiefs op het net vinden over I Squared Capital.

Stephan.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17821
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #6 Gepost op: 19 October 2023, 17:43:59 »
Investeringsmaatschappijen zijn geen gezonde ontwikkeling... ik vind t niks. Afwachten maar  ;)

Nulspul

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #7 Gepost op: 19 October 2023, 18:26:33 »
Arriva heeft de concessie in friesland verloren.
Qbuzz gaat het doen vanaf december 2024 voor 10 jaar
Vriendelijkheid kost geen geld

Luit

  • Online Online
  • Berichten: 1418
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #8 Gepost op: 19 October 2023, 18:29:55 »
Dat betreft alleen de busdiensten . Het spoor is een andere concessie

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #9 Gepost op: 19 October 2023, 21:10:04 »
De Amerikanen hadden ook het goederen vervoer in het UK overgenomen. Hebben we de class 66 aan te danken.

Groeten, Alexander

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #10 Gepost op: 23 October 2023, 00:59:02 »
Provincies bekijken de situatie kritisch. Mijn eigen krant (helaas copyright) schrijft dat de provincie Limburg bekijkt of ze de concessie kunnen beëindigen. Dat staat in de kleine lettertjes.
Op nu.nl staat ook het nodige.
https://www.nu.nl/economie/6285963/deutsche-bahn-verkoopt-vervoerder-arriva-aan-amerikaanse-investeerder.html

Dat zou kunnen, maar vooralsnog is daar geen enkele reden toe.
De provincie heeft een contract met Arriva, niet met de Deutsche Bahn of I Quared Capital.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #11 Gepost op: 23 October 2023, 01:02:41 »
Investeringsmaatschappijen zijn geen gezonde ontwikkeling... ik vind t niks. Afwachten maar  ;)

Meestal zuigen ze hun aangekochte dochterbedrijven leeg, en laten het dan op de fles gaan.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #12 Gepost op: 23 October 2023, 11:32:33 »
Precies. Zoals oud minister Dijsselbloem al zei: sprinkhanen.
Kijk maar eens wat er met Engelse waterbedrijven is gebeurd. In 1989 tijdens de regeerperiode Thatcher geprivatiseerd. Nu is die infrastructuur hopeloos verouderd en er is veel te weinig onderhoud gepleegd aan aanvoer (meer dan 30% van het drinkwater lekt weg) en afvoer (de 'calamiteiten' riool overstort staat nu continue aan). Vanaf 1989 tot nu is er 72 miljard pond aan dividend uitgekeerd en zijn die bedrijven volgestopt met 60 miljard pond schuld. Komt nooit meer goed.

Rian 

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 548
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #13 Gepost op: 23 October 2023, 11:38:36 »
Niet alleen de aanvoer van water maar ook de afvoer van het riool is problematisch. Wat heeft dat met treinen te maken? Je zult er maar doorheen rijden met je treinstel. ;D
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17821
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #14 Gepost op: 23 October 2023, 16:13:19 »
Meestal zuigen ze hun aangekochte dochterbedrijven leeg, en laten het dan op de fles gaan.


Jos.

Dat. We hebben het in de papierindustrie ook gezien afgelopen decennia... bedrijven werden aangekocht door dat soort maatschappijen en vervolgens leeggezogen. Ook ons bedrijf heeft dat ooit bijna meegemaakt maar men is toen gelukkig niet op het aanbod ingegaan. De oude directeur kocht het toen zelf en dat is toen onze redding geweest. Inmiddels als 86-jarig bedrijf alweer 12 jaar in Duitse handen en dat was de beste zet  :)