Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:29:39
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Lodewickshaven door Sikko
04 November 2025, 23:49:47
US diorama in H0 door Frank 123
04 November 2025, 23:07:48
Acme nieuwe ICNG door Chris Westerduin
04 November 2025, 22:35:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Casmir
04 November 2025, 22:27:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
04 November 2025, 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
Aachenau West door puntenglijder
04 November 2025, 21:09:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door defender
04 November 2025, 20:44:40
LS Models 2025 door Corné81
04 November 2025, 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
04 November 2025, 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
04 November 2025, 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
04 November 2025, 20:06:38
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
04 November 2025, 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
04 November 2025, 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
04 November 2025, 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
04 November 2025, 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
04 November 2025, 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
04 November 2025, 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
04 November 2025, 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
04 November 2025, 17:59:44
Mobadaten.info uit de lucht door marco
04 November 2025, 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 November 2025, 16:47:51
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
04 November 2025, 16:13:07
  

Auteur Topic: Arriva in Amerikaanse handen  (gelezen 1870 keer)

Waalspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
Arriva in Amerikaanse handen
« Gepost op: 19 October 2023, 11:04:22 »
Vervoersbedrijf Arriva verkocht aan Amerikaanse investeerder:
https://nos.nl/l/2494619
Groeten,
Bas

H0, Z21, Sprog3, Rocrail, NS III, IV

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4033
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #1 Gepost op: 19 October 2023, 11:19:21 »
Dan zullen de tarieven wel verhoogd worden . ::)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 565
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #2 Gepost op: 19 October 2023, 11:36:21 »
Dat voorspelt niet veel goeds. Investeerders hebben slechts één missie: maximale winst! Misschien hebben ze een mooie blabla mission statement, maar uiteindelijk gaat het om de "sake of the shareholders" en dat is dividend uitkeren, het liefst niet onder het Nederlands belastingregiem uitgekeerd.
Maximale winst gaat altijd gepaard met kostenreductie (personeel, service etc.).
Ik ben geen jurist, maar ik zou als concessieverlener (staat, provincie) nog maar eens goed bestuderen of je wel met zo'n club in zee wilt. Ik weet niet of je zo'n concessie kunt openbreken als de houder een ander bedrijf wordt.
James Carville zei; "It's the economy, stupid". Ik zou willen zeggen; "It's all about the passenger, stupid!"
Ik vraag me af wanneer men zich eens beseft dat veel publieke dienstverlening ten koste gaat van de marktwerking. 
Ik ben vóór marktwerking, maar dan van markten waar de consument zelf kan beslissen of hij/zij dat product wil kopen of niet en bij wie. Bij openbaar vervoer en gezondheidszorg is de keuze nihil dan wel beperkt.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6870
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #3 Gepost op: 19 October 2023, 11:44:01 »
Het is nu in handen van een staatsbedrijf: Deutsche Bahn en dat heeft niets aan goeds gebracht lees ik in een ander topic. Dus.......

Gr, Ben.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 565
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #4 Gepost op: 19 October 2023, 11:56:25 »
Provincies bekijken de situatie kritisch. Mijn eigen krant (helaas copyright) schrijft dat de provincie Limburg bekijkt of ze de concessie kunnen beëindigen. Dat staat in de kleine lettertjes.
Op nu.nl staat ook het nodige.
https://www.nu.nl/economie/6285963/deutsche-bahn-verkoopt-vervoerder-arriva-aan-amerikaanse-investeerder.html
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6776
  • Spaar ze allemaal.
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #5 Gepost op: 19 October 2023, 12:11:22 »
Ben benieuwd, ik kan niet veel (eigenlijk niets) negatiefs op het net vinden over I Squared Capital.

Stephan.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18328
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #6 Gepost op: 19 October 2023, 17:43:59 »
Investeringsmaatschappijen zijn geen gezonde ontwikkeling... ik vind t niks. Afwachten maar  ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Nulspul

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #7 Gepost op: 19 October 2023, 18:26:33 »
Arriva heeft de concessie in friesland verloren.
Qbuzz gaat het doen vanaf december 2024 voor 10 jaar
Vriendelijkheid kost geen geld

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1423
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #8 Gepost op: 19 October 2023, 18:29:55 »
Dat betreft alleen de busdiensten . Het spoor is een andere concessie

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #9 Gepost op: 19 October 2023, 21:10:04 »
De Amerikanen hadden ook het goederen vervoer in het UK overgenomen. Hebben we de class 66 aan te danken.

Groeten, Alexander

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #10 Gepost op: 23 October 2023, 00:59:02 »
Provincies bekijken de situatie kritisch. Mijn eigen krant (helaas copyright) schrijft dat de provincie Limburg bekijkt of ze de concessie kunnen beëindigen. Dat staat in de kleine lettertjes.
Op nu.nl staat ook het nodige.
https://www.nu.nl/economie/6285963/deutsche-bahn-verkoopt-vervoerder-arriva-aan-amerikaanse-investeerder.html

Dat zou kunnen, maar vooralsnog is daar geen enkele reden toe.
De provincie heeft een contract met Arriva, niet met de Deutsche Bahn of I Quared Capital.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #11 Gepost op: 23 October 2023, 01:02:41 »
Investeringsmaatschappijen zijn geen gezonde ontwikkeling... ik vind t niks. Afwachten maar  ;)

Meestal zuigen ze hun aangekochte dochterbedrijven leeg, en laten het dan op de fles gaan.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #12 Gepost op: 23 October 2023, 11:32:33 »
Precies. Zoals oud minister Dijsselbloem al zei: sprinkhanen.
Kijk maar eens wat er met Engelse waterbedrijven is gebeurd. In 1989 tijdens de regeerperiode Thatcher geprivatiseerd. Nu is die infrastructuur hopeloos verouderd en er is veel te weinig onderhoud gepleegd aan aanvoer (meer dan 30% van het drinkwater lekt weg) en afvoer (de 'calamiteiten' riool overstort staat nu continue aan). Vanaf 1989 tot nu is er 72 miljard pond aan dividend uitgekeerd en zijn die bedrijven volgestopt met 60 miljard pond schuld. Komt nooit meer goed.

Rian 

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 565
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #13 Gepost op: 23 October 2023, 11:38:36 »
Niet alleen de aanvoer van water maar ook de afvoer van het riool is problematisch. Wat heeft dat met treinen te maken? Je zult er maar doorheen rijden met je treinstel. ;D
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18328
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #14 Gepost op: 23 October 2023, 16:13:19 »
Meestal zuigen ze hun aangekochte dochterbedrijven leeg, en laten het dan op de fles gaan.


Jos.

Dat. We hebben het in de papierindustrie ook gezien afgelopen decennia... bedrijven werden aangekocht door dat soort maatschappijen en vervolgens leeggezogen. Ook ons bedrijf heeft dat ooit bijna meegemaakt maar men is toen gelukkig niet op het aanbod ingegaan. De oude directeur kocht het toen zelf en dat is toen onze redding geweest. Inmiddels als 86-jarig bedrijf alweer 12 jaar in Duitse handen en dat was de beste zet  :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule