Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:28:21
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 12:28:04
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 12:26:05
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:36:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
C12c rijtuig door roco
Vandaag om 11:07:47
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:25:18
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
05 October 2025, 23:41:23
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
05 October 2025, 21:44:27
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
05 October 2025, 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
05 October 2025, 19:23:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 October 2025, 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
05 October 2025, 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
't Boemeltje door Huup
05 October 2025, 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
05 October 2025, 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
05 October 2025, 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
05 October 2025, 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
05 October 2025, 14:31:05
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
05 October 2025, 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
05 October 2025, 13:15:21
  

Auteur Topic: Arriva in Amerikaanse handen  (gelezen 1852 keer)

Waalspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Arriva in Amerikaanse handen
« Gepost op: 19 October 2023, 11:04:22 »
Vervoersbedrijf Arriva verkocht aan Amerikaanse investeerder:
https://nos.nl/l/2494619
Groeten,
Bas

H0, Z21, Sprog3, Rocrail, NS III, IV

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4026
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #1 Gepost op: 19 October 2023, 11:19:21 »
Dan zullen de tarieven wel verhoogd worden . ::)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 564
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #2 Gepost op: 19 October 2023, 11:36:21 »
Dat voorspelt niet veel goeds. Investeerders hebben slechts één missie: maximale winst! Misschien hebben ze een mooie blabla mission statement, maar uiteindelijk gaat het om de "sake of the shareholders" en dat is dividend uitkeren, het liefst niet onder het Nederlands belastingregiem uitgekeerd.
Maximale winst gaat altijd gepaard met kostenreductie (personeel, service etc.).
Ik ben geen jurist, maar ik zou als concessieverlener (staat, provincie) nog maar eens goed bestuderen of je wel met zo'n club in zee wilt. Ik weet niet of je zo'n concessie kunt openbreken als de houder een ander bedrijf wordt.
James Carville zei; "It's the economy, stupid". Ik zou willen zeggen; "It's all about the passenger, stupid!"
Ik vraag me af wanneer men zich eens beseft dat veel publieke dienstverlening ten koste gaat van de marktwerking. 
Ik ben vóór marktwerking, maar dan van markten waar de consument zelf kan beslissen of hij/zij dat product wil kopen of niet en bij wie. Bij openbaar vervoer en gezondheidszorg is de keuze nihil dan wel beperkt.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #3 Gepost op: 19 October 2023, 11:44:01 »
Het is nu in handen van een staatsbedrijf: Deutsche Bahn en dat heeft niets aan goeds gebracht lees ik in een ander topic. Dus.......

Gr, Ben.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 564
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #4 Gepost op: 19 October 2023, 11:56:25 »
Provincies bekijken de situatie kritisch. Mijn eigen krant (helaas copyright) schrijft dat de provincie Limburg bekijkt of ze de concessie kunnen beëindigen. Dat staat in de kleine lettertjes.
Op nu.nl staat ook het nodige.
https://www.nu.nl/economie/6285963/deutsche-bahn-verkoopt-vervoerder-arriva-aan-amerikaanse-investeerder.html
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6748
  • Spaar ze allemaal.
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #5 Gepost op: 19 October 2023, 12:11:22 »
Ben benieuwd, ik kan niet veel (eigenlijk niets) negatiefs op het net vinden over I Squared Capital.

Stephan.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18135
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #6 Gepost op: 19 October 2023, 17:43:59 »
Investeringsmaatschappijen zijn geen gezonde ontwikkeling... ik vind t niks. Afwachten maar  ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Nulspul

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #7 Gepost op: 19 October 2023, 18:26:33 »
Arriva heeft de concessie in friesland verloren.
Qbuzz gaat het doen vanaf december 2024 voor 10 jaar
Vriendelijkheid kost geen geld

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #8 Gepost op: 19 October 2023, 18:29:55 »
Dat betreft alleen de busdiensten . Het spoor is een andere concessie

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #9 Gepost op: 19 October 2023, 21:10:04 »
De Amerikanen hadden ook het goederen vervoer in het UK overgenomen. Hebben we de class 66 aan te danken.

Groeten, Alexander

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #10 Gepost op: 23 October 2023, 00:59:02 »
Provincies bekijken de situatie kritisch. Mijn eigen krant (helaas copyright) schrijft dat de provincie Limburg bekijkt of ze de concessie kunnen beëindigen. Dat staat in de kleine lettertjes.
Op nu.nl staat ook het nodige.
https://www.nu.nl/economie/6285963/deutsche-bahn-verkoopt-vervoerder-arriva-aan-amerikaanse-investeerder.html

Dat zou kunnen, maar vooralsnog is daar geen enkele reden toe.
De provincie heeft een contract met Arriva, niet met de Deutsche Bahn of I Quared Capital.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #11 Gepost op: 23 October 2023, 01:02:41 »
Investeringsmaatschappijen zijn geen gezonde ontwikkeling... ik vind t niks. Afwachten maar  ;)

Meestal zuigen ze hun aangekochte dochterbedrijven leeg, en laten het dan op de fles gaan.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #12 Gepost op: 23 October 2023, 11:32:33 »
Precies. Zoals oud minister Dijsselbloem al zei: sprinkhanen.
Kijk maar eens wat er met Engelse waterbedrijven is gebeurd. In 1989 tijdens de regeerperiode Thatcher geprivatiseerd. Nu is die infrastructuur hopeloos verouderd en er is veel te weinig onderhoud gepleegd aan aanvoer (meer dan 30% van het drinkwater lekt weg) en afvoer (de 'calamiteiten' riool overstort staat nu continue aan). Vanaf 1989 tot nu is er 72 miljard pond aan dividend uitgekeerd en zijn die bedrijven volgestopt met 60 miljard pond schuld. Komt nooit meer goed.

Rian 

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 564
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #13 Gepost op: 23 October 2023, 11:38:36 »
Niet alleen de aanvoer van water maar ook de afvoer van het riool is problematisch. Wat heeft dat met treinen te maken? Je zult er maar doorheen rijden met je treinstel. ;D
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18135
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Arriva in Amerikaanse handen
« Reactie #14 Gepost op: 23 October 2023, 16:13:19 »
Meestal zuigen ze hun aangekochte dochterbedrijven leeg, en laten het dan op de fles gaan.


Jos.

Dat. We hebben het in de papierindustrie ook gezien afgelopen decennia... bedrijven werden aangekocht door dat soort maatschappijen en vervolgens leeggezogen. Ook ons bedrijf heeft dat ooit bijna meegemaakt maar men is toen gelukkig niet op het aanbod ingegaan. De oude directeur kocht het toen zelf en dat is toen onze redding geweest. Inmiddels als 86-jarig bedrijf alweer 12 jaar in Duitse handen en dat was de beste zet  :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule