Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spin Off BentheimerEisenbahn, aanrijding in Lauenbruck door Forever Rocofan
Vandaag om 20:05:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:03:51
20 jaar BNLS door Eelco Storm
Vandaag om 20:02:22
Een nieuw begin door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:28:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn1974
Vandaag om 18:43:51
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
Vandaag om 18:35:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:33:07
Klein baantje 1200x1200mm door hervé
Vandaag om 17:51:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door prutser
Vandaag om 17:35:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:05:14
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:03:23
Piko 2025 door Simon Stenneberg
Vandaag om 16:58:56
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 16:20:35
Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 16:04:08
Inhoudsopgave blog Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 15:23:22
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Jelmer
Vandaag om 15:18:51
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Marco Staartjes
Vandaag om 14:03:29
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door RobVille
Vandaag om 14:03:00
PB Models, ICR-rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 12:53:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:32:39
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 12:02:07
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 11:45:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:44:34
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:58:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:54:34
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 09:47:36
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Lobomotion69
Vandaag om 03:39:06
meer wissels invoeren in Z21 door Frank 123
30 June 2025, 21:30:51
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE door Mug
30 June 2025, 21:02:21
Time-of-flight module door janvanbemmel
30 June 2025, 20:31:48

Auteur Topic: Achtergronden maken met Photoshop AI  (gelezen 3834 keer)

Rody v. G.

• Offline Offline
    • YouTube
Achtergronden maken met Photoshop AI
« Gepost op: 14 October 2023, 22:38:15 »
De afgelopen tijd ben ik een beetje aan het klooien met de AI functionaliteiten die tegenwoordig in Photoshop zitten.

Eén van die functionaliteiten is generatief uitbreiden. Hiermee kan je als het waren stukken aan een foto plakken en daarmee een plaatje uitbreiden.
Dit kan best wel een leuke manier zijn om snel achtergronden voor modelbanen te maken.
Een paar voorbeeldjes op basis van een bestaande foto;

Dit is het bronplaatje in PS.

Met de Crop/snij functie selecteer je het deel wat je wilt toevoegen.

En je drukt op het knopje genereren waarna er gewoon een stuk landschap bij geplakt is.

Ook aan de andere kant.

En zo ziet het geheel eruit.

Nog een stukje erbij.

Als je niet tevreden bent met het stukje wat de AI er bij bedacht heeft kan je kiezen uit 3 opties.

En zo kan je dus eindeloos door blijven gaan :)

Frank 123

• Offline Offline
Re: Achtergronden maken met Photoshop AI
« Reactie #1 Gepost op: 14 October 2023, 22:48:19 »
Heel handig 👍

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #2 Gepost op: 15 October 2023, 10:29:54 »
Ja, heb hier ook al voorbeelden van gezien hoe ze hele foto's aanpassen door gewoon "te zeggen" voeg dit toe, voeg dat toe, en de resultaten zijn wel verbluffend.
Je kan gewoon ook de lucht etc heel simpel aanpassen van gewoon blauw, naar eentje met onweerswolken, bergen toevoegen, figuren, aanpassingen in details van "maak de ramen groen ipv wit" etc. Heel indrukwekkend.

Mooi te zien dat het dus ook zo voor achtergronden eigenlijk vrij eenvoudig is.
Is dat nu tegenwoordig deel van de online photoshop waar je maandelijks abonnement voor betaald ?
Of zit dat ook in de standalone versie die je lokaal installeerd ( als die nog bestaat ?)

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #3 Gepost op: 15 October 2023, 10:33:52 »
Photoshop moet je als applicatie installeren op je computer; er is geen 'cloud/online' versie. Je hebt wel een abonnement op Creative Cloud nodig om de applicatie te kunnen gebruiken: https://www.adobe.com/nl/creativecloud/plans.html

Alternatief zonder abonnement is Affinity (https://affinity.serif.com/en-gb/photo/). Ik weet niet of hier al zulke AI functies inzitten.

Grtz! Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #4 Gepost op: 15 October 2023, 10:58:17 »
Ben je zeker Huib ? Blijkbaar is creative cloud abbonement volledige suite bijna ( dus ook incl Acrobat Pro, Illustrator, Premiere Pro, ... )

meino

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 15 October 2023, 11:16:10 »
De huidige Adobe producten, Photoshop, Lightroom etc, draaien altijd als een lokale applicatie op je computer. Al die producten hebben een licensie sleutel nodig. Vroeger was die ook lokaal en eeuwig geldig. Tegenwoordig komt die van een Adobe server en is slechts een beperkte periode geldig (voor als je een korte periode geen toegang tot het Internet hebt). Dus iedere keer dat je een product (lokaal) opstart, zal die contact zoeken met een Adobe server om de sleutel op te halen. Het abonnement geeft je dus toegang tot die sleutel.
Daarom heb ik mijn Lightroom nooit geupgraded, en draai nog steeds op versie 6, de laatste versie met een lokale sleutel. Ik heb tot nu toe geen behoefte aan al die extra toeters en bellen en heb er geen 12-13 euro per maand voor over. Ook omdat ik die extra producten, zoals Photoshop toch niet gebruik.

Groet Meino

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #6 Gepost op: 15 October 2023, 12:50:56 »
Je hoeft niet het volledige pakket af te nemen van ruim zes tientjes per maand. Maar je bent nog wel snel 15-25 euro per maand verder. Kijk maar bij de abonnementen.

Grtz! Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Rody v. G.

• Offline Offline
    • YouTube
« Reactie #7 Gepost op: 15 October 2023, 15:11:21 »
Klopt, je kan ook een deelpakket nemen en dan betaal je inderdaad minder. (Ik heb het geluk dat ik het complete CC pakket via mijn werkgever heb.)
Vanaf 1 november gaat het generatief AI gebeuren binnen de Adobe-suite trouwens op basis van een credit systeem, omdat het teveel server capaciteit kost om het onbeperkt gratis te houden.
Op basis van je type licentie krijg je een aantal credits per maand.

Zoals Faclon10 overigens al zei kan je dus inderdaad ook gemakkelijk dingen toevoegen en veranderen.

Ik had de resultaten van gisteren al weggegooid, dus even een nieuwe achtergrond gegenereerd. Vervolgens een plek geselecteerd waar ik een dorpje wil hebben.

Het dorpje voegt ie mooi toe in het landschap.

En grappig genoeg toen ik wolken wilde toevoegen veranderde hij het complete uitzicht.. (de juiste manier zou ook zijn om de lucht lost te knippen en die apart te genereren in een aparte laag denk ik.)

Overigens kan je ook nog spelen met "Neural Filters" waarmee je met de (Beta) landschapsmixer het seizoen, tijd e.d. kan veranderen van landschappen, of zelfs een compleet landschap van bergen naar woestijn kan veranderen. Helaas doet ie 't vandaag niet bij mij en krijg ik alleen maar een zwart scherm als resultaat. (eerder deze week lukte het wel, maar die plaatjes heb ik niet opgeslagen.)

Hoe dan ook; op deze manier kan je heel snel een custom achtergrond maken waarbij je precies bebouwing, een industrie of bijvoorbeeld een bos op de plek kan krijgen die relevant is voor je modelbaan.

San-Markos

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 16 October 2023, 10:44:09 »
Dit is ideaal zeg! Ik zie dat er ook verschillende tutorials over op Youtube staan, maar nog niet specifiek gericht op de modelbouw.

Ben erg benieuwd of het resultaat in een dichter bebouwd stukje van bijvoorbeeld Nederland er net zo mooi uit zal zien.

Groet,

Mark

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #9 Gepost op: 16 October 2023, 11:01:06 »
Ik ben wel benieuwd hoe dit werkt met een NL weide landschap met beperkte bebouwing als een boerderij op de achtergrond en evt een kerktoren.
Nu heb ik geen Photoshop, maar zoek nog wel een achtergrond voor Grasland bijvoorbeeld. Dan heeft dit wel potentie!
Eens kijken welke alternatieven er zijn voor Photoshop...

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #10 Gepost op: 16 October 2023, 11:02:45 »
Heel handig zoiets.
Echter ik ben/blijf liever zelf creatief.

Als basis een dergelijke opzet en dan zaken er nog invoegen kan uiteraard ook altijd nog.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Sikko

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 16 October 2023, 13:53:13 »
Wat me interessant lijkt is om een canvas te maken met de afmetingen van je uiteindelijke achtergrond en daar een horizonlijn op te plaatsen. Vervolgens ga je echte foto's of uitsneden van foto's (in het juiste perspectief) op deze horizon plaatsen, als een soort collage. Vervolgens even alle kleuren gelijk trekken, om dan uiteindelijk de overgebleven gaten op het canvas door de Photoshop AI te laten invullen. Hoe meer echt materiaal er is, des te beter het resultaat volgens mij.

Willem1951

• Offline Offline
    • flickr fotopagina
« Reactie #12 Gepost op: 16 October 2023, 14:45:20 »
Hallo,
Bij de introductie van dat generatief vullen in Photoshop werd er gezegd dat het bestand dat Adobe erbij zet maar maximaal 1080 bij 1080 pixels groot is.
Ziet er op een beeldscherm wel leuk uit, maar een achtergrond ervan printen zal niet mooi zijn.
Je zal dus de methode van Sikko (kleine stukjes canvas laten vullen) moeten gebruiken om iets moois te krijgen.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Ronald69

• Online Online
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #13 Gepost op: 16 October 2023, 15:46:04 »
Ik ben wel benieuwd hoe dit werkt met een NL weide landschap met beperkte bebouwing als een boerderij op de achtergrond en evt een kerktoren.
Nu heb ik geen Photoshop, maar zoek nog wel een achtergrond voor Grasland bijvoorbeeld. Dan heeft dit wel potentie!
Eens kijken welke alternatieven er zijn voor Photoshop...

Edsko,

Kijk eens even HIER. Zit vast wel iets tussen.
Grt, Ronald.

Rody v. G.

• Offline Offline
    • YouTube
« Reactie #14 Gepost op: 18 October 2023, 21:45:03 »
Ik heb naar aanleiding van bovenstaande eens wat knipsels van het internet op een horizonlijn gegooid en de rest ertussen in laten vullen (een dorpje met weide en een weide met molen). Wel interessant wat daar zo uit komt.

Twee losse plaatjes snel van het internet gehaald.

Tussenruimte op laten vullen door de AI.

Rondom de gaten uitvullen.

En uiteindelijk nog een stukje eraan vast plakken.

Ik vind het wel geinige resultaten, ook al gaan natuurlijke achtergronden zonder bebouwing een stuk beter naar mijn mening. De bomen van mijn vorige testjes zagen er ook in detail echt goed uit.

Links zie je het bron plaatje, rechts wat AI er in dit geval bij bedacht heeft. Dat is niet spetterend. Ik denk dat dit ook komt omdat ik enorm stukken per keer erbij plak, gewoon om het globale effect te zien.

Zelf zou ik dit alleen met een blur effect gebruiken als achtergrond. (Ook omdat ik niet per se fan ben van fotorealistische gebouwen op de achtergrond.) Als je er meer tijd aan besteed en kleinere brokjes laat genereren denk ik dat het wel een stuk mooier wordt.
Je kan hierover heen natuurlijk ook weer detailleringsronden laten gaan. Sikko's suggestie voor een workflow is denk ik op korte termijn de beste; zoveel mogelijk hoge resolutie knipsels die je aan elkaar plakt.

De 1080x1080 beperking is denk ik overigens vooral omdat het nog in een vroege fase is, ik denk dat we over een jaar naar hele andere dimensies kijken.

Als ik voor 1 november nog zin/tijd heb zal ik misschien nog wat meer testjes doen met hogere resolutie plaatjes en kleinere zones per keer.