Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 23:40:49
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
Vandaag
om 23:10:36
The Micro Model Railway Dispatch
door
Ronald Halma
Vandaag
om 23:03:18
Laadstation noodsluitseinlantaarn
door
DE2 180
Vandaag
om 22:54:36
NS stoomlocomotief serie boeken
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 22:45:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 22:39:13
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 22:21:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:56:58
Gewoon wat busfoto's
door
Huup
Vandaag
om 21:49:38
oud philotrain nummering systeem
door
orientexpress
Vandaag
om 21:38:50
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 21:34:33
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 21:24:40
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
moonlicht
Vandaag
om 20:53:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Paulus
Vandaag
om 20:51:12
Roco Plan T
door
henk
Vandaag
om 20:16:55
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
door
Robvl
Vandaag
om 19:33:57
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
Rody v. G.
Vandaag
om 19:18:45
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel.....
door
Josephes
Vandaag
om 19:05:56
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 18:51:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Huup
Vandaag
om 18:37:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
Rody v. G.
Vandaag
om 18:34:34
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 18:32:08
wisselaandrijving MTB
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:24:02
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 18:12:37
Sfeer op je modelbaan
door
Prutsert
Vandaag
om 18:05:06
Fleischmania Nostalgia
door
Besselspoor
Vandaag
om 17:43:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
Vandaag
om 17:02:48
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling?
door
VictorPM
Vandaag
om 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa
door
ns.1200
Vandaag
om 15:05:42
20 jaar BNLS
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:04:31
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Begleitwagen Pwg van RCT
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
Omlaag
Auteur
Topic: Begleitwagen Pwg van RCT (gelezen 7443 keer)
martijnhaman
Wie kan dit object voor mij printen (3D)
«
Reactie #30 Gepost op:
02 November 2023, 09:02:12 »
Het is me gelukt de koepel in Onshape te tekenen met vier schuinen zijden en ramen. Na diverse modellen vergeleken te hebben met foto's diverse aanpassingen doorgevoerd. Maar deze versie lijkt me heel aardig overeen te komen met het origineel. Tijd om hier eens een proefprint van te laten maken.
Nu heb ik zelf geen 3D-printer, dus de vraag is of een van de forumleden dit object voor mij zou willen printen. De afmetingen van het object zijn 27 x 27 x 12 mm. Het handigste is als diegenen in de buurt van Houten woont, maar meenemen naar de modelspoorbeurs in Houten op 11 november aanstaande is ook een mogelijkheid. Vergoeding van de kosten voor het printen spreekt vanzelf.
Martijn
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
WesleyMunnik
Re: Begleitwagen Pwg van RCT
«
Reactie #31 Gepost op:
02 November 2023, 16:04:33 »
U heeft PB
Met vriendelijke groet,
Wesley Munnik
www.modelspoordesign.nl
martijnhaman
«
Reactie #32 Gepost op:
03 November 2023, 16:03:03 »
Aan een kant een deurstopper van een stukje 1,5 mm hoekprofiel geplaatst. Dat oogt een stuk minder grof dan het 2,0 mm profieltje dat ik eerder had gebruikt.
Als reactie op een vorig bericht werd aangegeven dat het gezochte model lamp naast de deuren vroeger door Spieht werd aangeboden. Een zoektocht op internet leverde niets op dus grote kans dat deze lampen nergens meer te vinden zijn. Ter vervanging daarvan een klein stukje halfrond profiel van Evergreen geplaatst, waarvan de uiteinden schuin zijn afgesneden. Met een tipje verf moet dit voldoende suggestie van een lamp opleveren.
Tenslotte ook de vrachtbriefhouder aan deze kant van de wagen aangebracht.
Martijn
martijnhaman
«
Reactie #33 Gepost op:
05 November 2023, 16:51:12 »
In afwachting van de print van de koepel en de decals begonnen met het interieur. Op basis van wat foto's een schets gemaakt van de indeling van de wagen. Met rood de wanden en geel de diverse onderdelen in het interieur. Voor een paar hoeken is het mij nog niet helemaal duidelijk hoe dat er uitziet. De stoel in het midden van de wagen lijkt een beetje op een scheidsrechtersstoel: een stellage met bovenop een stoel voor de persoon in de uitzichtkoepel.
De eerste wandjes uitgesneden en provisorisch met tape vastgezet. De tussenwand in het midden moet nog vervangen worden door een hoger exemplaar met een deurpost.
Martijn
martijnhaman
«
Reactie #34 Gepost op:
11 November 2023, 19:25:34 »
Het eerste deel van het interieur is gebouwd. Dat doe ik met de wagenbak in elkaar, zodat ik rekening kan houden met de hoogte van de bodem. Zo is het eerder bedachte keukenblad lager geworden om niet boven de onderzijde van het raam uit te steken.
De hoge stoel in de uitzichtkoepel is een proefversie. Zodra de 3D-geprinte koepel binnen is kan ik nagaan wat een goede hoogte is.
Martijn
martijnhaman
«
Reactie #35 Gepost op:
12 November 2023, 19:21:07 »
Ook een proefmodel voor het stapelbed gemaakt. Dan blijkt maar weer hoe hoog de vloer van de wagen ligt. Ik heb de poten onder het onderste bed helemaal weg moeten snijden om het bed op de juiste hoogte voor het raam te krijgen.
Martijn
martijnhaman
«
Reactie #36 Gepost op:
18 November 2023, 21:47:53 »
De opschriften op de stelbalk van het onderstel zijn verwijderd. Bij de Begeleitwagen zijn de opschriften niet op de stelbalk, maar op de wagenbak aangebracht. Met een wattenstaafje 96% alcohol aangebracht en even laten weken. Vervolgens zijn de opschriften vrij eenvoudig met een wattenstaafje en tandenstoker weg te krabben. Daarmee is dit deel van de Begeleitwagen gereed.
Het bepalen van de kleuren die ik ga gebruiken voor de wagenbak en het dak is best lastig. Ik weet niet wat de RAL-nummers zijn van de gebruikte kleuren voor de echte wagens. Voor de Bauzugwagen van DB is RAL 5020 Oceaanblauw gebruikt, maar die is in vergelijking met de foto's van de Begleitwagen te donker en te groen van kleur.
Op basis van foto's, een RAL-waaier en de kleuren blauwe verf die ik heb geprobeerd te bepalen wat een goede kleur zou kunnen zijn. Op het stuk styreen in het midden (met de twee gaten) is RAL 5019 (helemaal onderaan) en RAL 5020 (daarboven) aangebracht.
Op het smalle stukje styreen naast de kleurenwaaier zijn van boven naar beneden aangebracht:
- Humbrol 109 (WW1 blauw)
- Revell 52 (RAL 5005)
- Vallejo 70.963 (RAL 5019)
- Elita 75020 (RAL 5020)
- Revell aqua 36152 (RAL 5005)
- Revell aqua 36156 (RAL 5000)
- Kleinspoor 03 (NS blauw)
Op basis hiervan lijkt me dat zowel RAL 5017 als RAL 5019 wat te licht van kleur zijn. De kleuren RAL 5005 en RAL 5010 lijken sterk op elkaar, maar RAL 5010 een tikje donkerder en heeft een lichte zweem groen.
ik denk dat RAL 5010 het beste is, maar ga er nog eens een nachtje over slapen.
Voor het dak lijkt RAL 7040 wel een passende kleur.
Martijn
grossraumwagen
«
Reactie #37 Gepost op:
19 November 2023, 10:11:38 »
Hallo Martijn,
Interessant thema.
Het lijkt logisch dat men gewoon de DB-normen hanteerde, zoals ook bij de rijtuigen voor verlofgangers e.d.
De foto's doen echter anders vermoeden, hoewel verwering van de wagen en de kleurechtheid van de foto's ook een rol spelen.
Misschien de vraag stellen op DSO, daar zitten vast wel meer kenners...
Mvg,
grossraumwagen
martijnhaman
«
Reactie #38 Gepost op:
23 November 2023, 17:19:50 »
Over de kleur van de wagen is nieuws te melden. Daar is al eens een geïnteresseerde hobbyist naar gekeken en de kleur blijkt te liggen tussen RAL 5011 en RAL 5013. Originele kleuren komen op een model donkerder over. Dat wetende denk ik dat RAL 5003 wel eens een goede optie kan zijn.
Mijn eerdere gedachte dat RAL 5010 (die dicht bij RAL 5005 ligt) wel eens goede optie kon zijn is daarmee van de baan. RAL 5010 is veel te licht.
Vanmiddag viel een envelop van Ronald Visser met 3D-printjes van de dakkoepel op de deurmat. Gelijk maar eens op het model gezet om te zien hoe dit overkomt. Dat ziet er goed uit en de ronding van de print past verrassend goed op de dakvorm. Ik had verwacht daar nog wel wat schuurwerk uit te moeten voeren voor een goede passing. Dat valt dus erg mee.
Martijn
martijnhaman
«
Reactie #39 Gepost op:
01 December 2023, 10:19:32 »
De omtrek van de dakkoepel afgetekend en in de hoeken gaten geboord. Met een zaagje wat grotere grote delen verwijderd en vervolgens met een vijl de vorm bijgewerkt. Voor de stevigheid het dak op het kapje van de tweede wagen geplaatst tijdens deze werkzaamheden.
Op een van de proefprintjes nagegaan hoe ik het beste de ramen in de koepel kan aanbrengen. Mijn eerste idee was om ramen op maat te snijden en die vervolgens in het kozijn te lijmen, waardoor ze vlak liggen met de buitenwand.
Daarvoor heb ik dan wel een dikkere transparante plaat nodig en die kon ik alleen vinden van vivat. Dat lijmt niet makkelijk en het contactoppervlak om te lijmen is best klein. Bovendien is het lastig om alle vier de ramen netjes in de precieze vorm van het kozijn te snijden. Wanneer je naar het model kijkt dan valt de koepel erg op, dus die moet er netjes uitzien. Uiteindelijk besloten om de ramen van transparant styreen te maken dat ik aan de binnenzijde lijm.
Na het proefpassen van het dak met dakkoepel bleek dat de tussenwand in de wagen iets verplaatst moet worden. Het wandje staat iets binnen de koepel waardoor je via de koepel over het wandje heen kan kijken. Bovendien is het te laag waardoor het niet goed aansluit op het dak. Een ook dat is goed te zien via de koepel. Dus een nieuwe wand gemaakt en op maat gemaakt op de dakvorm. Vanwege de verschoven wand een van de banken en tafels iets versmalt zodat het weer past. Zie de twee foto's met het oude en het nieuwe wandje.
Wat nu nog rest is het maken van een nieuwe hoge stoel die goed past in de koepel en dan is de ruwbouw wel gereed.
Martijn
martijnhaman
«
Reactie #40 Gepost op:
15 December 2023, 10:40:49 »
Het interieur is gereed en van een kleurtje voorzien.
Intussen staat het model in de vitrine in afwachting van warmer weer om het in de juiste kleuren te spuiten.
Martijn
Eelco Storm
Pauze
«
Reactie #41 Gepost op:
15 December 2023, 11:43:15 »
Dat is een geinig projektje
martijnhaman
«
Reactie #42 Gepost op:
07 February 2024, 16:54:41 »
Zag dat in het vorige bericht de afbeelding van het geschilderde interieur niet te zien is. Omdat ik dat bericht niet meer kan wijzigen hier de foto maar geplaatst.
Vandaag de decals voor de Begleitwagen ontvangen. De productie daarvan duurde even omdat ik die gecombineerd had met de decals voor de FFA koelwagen. Maar dat is geen probleem want ik heb geen deadline voor dit project.
Martijn
martijnhaman
«
Reactie #43 Gepost op:
05 March 2024, 10:52:06 »
Inmiddels is de bak blauw gespoten en zijn de lampen en deurgrepen aangestipt met wit en zilver. Aan een zijde zijn vervolgens de decals aangebracht. Daarbij de bak op het op het onderstel geplaatst om de symbolen voor de zijzelpunten op de goede plek te kunnen plaatsen.
Martijn
Bahn-AG
«
Reactie #44 Gepost op:
05 March 2024, 11:06:23 »
Profi tip
: Als je de volgende keer weer decals laat maken dan zou ik de hele stelbalk als 1 decal laten drukken.
Scheelt je veel werk met aanbrengen, je hebt gelijk alles op de goede plek en minder storende decalrandjes.
Bart
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1