Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door timtrein
Vandaag om 19:33:28
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
Vandaag om 19:30:02
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door RobbertJan
Vandaag om 19:20:30
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 19:15:10
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 19:11:13
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Forever Rocofan
Vandaag om 19:00:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 18:44:29
365 "Het is weekend foto's" door puntenglijder
Vandaag om 18:38:56
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bask185
Vandaag om 18:28:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 16:55:43
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:47:08
keerlusproblemen door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:28
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rico [momfer]
Vandaag om 15:10:13
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 14:53:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:51:34
Sfeer op je modelbaan door RobVille
Vandaag om 14:32:37
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
Vandaag om 14:27:14
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 13:46:53
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:20:49
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 13:13:16
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:05:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RikM
Vandaag om 12:33:48
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
Vandaag om 12:22:12
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 12:12:54
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Bahn-AG
Vandaag om 12:00:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 11:01:04
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
Vandaag om 10:57:40
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 10:45:19
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 09:33:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:33:03

Auteur Topic: Begleitwagen Pwg van RCT  (gelezen 7444 keer)

martijnhaman

• Offline Offline
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Begleitwagen Pwg van RCT
« Reactie #45 Gepost op: 12 March 2024, 09:08:54 »
Daar komt je nu mee :P (maar dank voor de tip).

Een kleine update van de stand van zaken voor de RCT Pwg. Alle decals zijn aangebracht en het model is met een matte lak afgewerkt. Vervolgens zijn de ramen, de handgrepen en de buisbalg aangebracht.

Tijd voor een plaatje van de wagen aan het einde van een goederentrein ;)

Het dak spuit ik binnenkort in de juiste kleur. Wat dan nog rest is het aanbrengen van de ramen in de dakkoepel en de twee ruitenwissers. Voor de ramen ben ik aan het experimenteren met vacuüm trekken van kunststof.

Martijn

martijnhaman

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 17 March 2024, 14:26:04 »
De ruiten in de dakkoepel vanaf de binnenzijde in de koepel gelijmd. Dat is nog best een priegelwerkje omdat de raamstijlen erg dun zijn, maar deze moeten wel de rand van de twee ramen afdekken. De ramen heb ik gesneden uit transparant styreen (Evergreen 9007).
Bij deze wagen niet gewacht op een succesvolle proef met het vacuüm trekken van ramen. De raamstijlen van de koepel zijn best dun, waardoor het minder opvalt dat ze niet in de wand liggen.

De geëtste ruitenwissers van Laserbahnhof zijn naar mijn mening te fijn in vergelijking met de overige onderdelen van de wagen. Een zelfgemaakte ruitenwisser van twee stukjes styreen (Evergreen 218) past dan beter. Ter vergelijking heb ik beide varianten op de koepel gelegd.

Twee wissers gemaakt op de juiste grootte en alle onderdelen gemonteerd. En dan is het moment aangebroken dat de wagen gereed is.

Martijn

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 17 March 2024, 14:38:46 »
Fraai staaltje huisvlijt, Martijn! Complimenten (y)
Groet, Frank

martijnhaman

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 17 March 2024, 16:07:39 »
Dank je.

Martijn

martijnhaman

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 07 June 2024, 08:31:17 »
Na de bouw van de RCT Begleitwagen hield ik twee bauzug-wagentjes over waarvan er een niet helemaal compleet was. Voor dit project had ik namelijk drie wagens kunnen aanschaffen via marktplaats. Toch zonde dat ze blijven liggen, dus uiteindelijk besloten een tweede Begleitwagen te bouwen.

De basis voor de tweede wagen is de bak van het 2e klas met bagageafdeling (de linker op de foto). Wanneer het deel met de vouwdeuren wordt dichtgezet, dan komt dit overeen met de bakindeling van de 50 80 09-29 067-8 [P] Pwg. Dat exemplaar heeft geen rolluiken maar een dichte zijwand. Met gebruik van onder andere wat ramen van de derde wagen is het model eenvoudig om te bouwen. Het mooie is dat de beide kopzijden en het dak van deze Roco-wagen al overeenkomen met de indeling van de echte wagen.

Voor de bouw van de eerste wagen heb ik diverse verfproeven op de bak en het dak van deze wagen gedaan. De eerste stap was dan ook om de bak en het dak in de Dasty te leggen en alle verf te verwijderen.
Vervolgens een dun plaatje achter de ramen van de vouwdeuren geplakt en in de ramen zelf een stukje styreen. De kieren opgevuld met wat Vallejo plastic putty en vervolgens de wanden glad schuren. Het aanbrengen van putty en schuren diverse leren herhaald om tot een glad resultaat te komen

Vervolgens het aanbrengen van de vrachtbriefhouders op de zijwand en de deurstoppers en lampen bij de toegangsdeuren.

De stelbalk met een wattenstaafje ingesmeerd met 96% alcohol en na het inweken de opschriften met een tandestoker weggekrabd. Voor een ontbrekende bufferschijf de derde wagen gekannibaliseerd. Vervolgens het onderstel mat transparant gespoten en het gewicht op de wagenbodem gelijmd. Daarmee is dit deel van de wagen al klaar.

De wagenbak in RAL 5003 gesproten en de deurklinken en lampen bij de toegangsdeuren aangestipt met wat verf. Dan kunnen de decals aangebracht worden. Na het drogen worden deze nog met micro sol behandeld.

De Roco-wagens hebben deels geopende ramen. Die wil ik niet gebruiken voor de Begleitwagen, dus uit de ramen van de twee donorwagentjes een set van bruikbare ramen samengesteld.
Deze wagen heeft in de WC ruimte geen wit geblindeerd raam, maar bestaat uit een soort matglas. Daarvoor kan ik mooi het raam uit een van de wagentjes gebruiken waarop dit effect is aangebracht.

Des stand van zaken: het onderstel en de wagenbal zijn gereed en het interieur en dak moeten nog worden aangepakt.

De wagen even in de vitrinekast gezet in afwachting van de werkzaamheden aan dak en interieur.

Ondertussen de onderdelen voor het interieur in elkaar gemaakt. De hoofdindeling bestaat uit een bodemplaat, drie wandjes en twee wanden voor het toilet. Daar worden twee stapelbedden, twee banken met tafel, een aanrechtblad en een hoge stoel voor in de koepel in geplaatst.
Het is bij deze wagen wat meer passen en meten dan bij de eerste wagen. In tegenstelling tot de MBT kap heeft de Roco kap aan de bovenzijde dwarsverbindingen tussen de zijwanden.

Het dak op de bak van de derde bauzugwagen bevestigd voor de stevigheid. De vorm van de dakkoepel met een potlood aangegeven en vier gaten geboord. Met een zaagje vanuit de boorgaten een deel van het dak weggezaagd.

Vervolgens met wat vijltjes het gat groter en in vorm gevijld. De kunst is om het gat zo groot te maken dat het niet meer te zien is door de ramen van de dakkoepel. Wel moet er voldoende dak overblijven om de dakkoepel vast te kunnen lijmen. Ik gebruik hiervoor Ruderer L530 lijm.

De ruitenwissers bestaan weer uit twee stukjes  styreen (Evergreen 218) die zwart zijn geschilderd.

Het plaatsen van de ruiten in de dakkoepel is een lastige klus. De spijlen tussen de ramen zijn 1 mm dik en de gebruikte transparante Evergreens sheet is 0,38 mm dik. Diverse pogingen zijn in de prullenbak beland, maar uiteindelijk is het gelukt.

Na het aanbrengen van de beide ruitenwissers kan het dak vastgeklikt worden en is de tweede Pwg van Royal Corps of Transportation gereed

Martijn

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #50 Gepost op: 07 June 2024, 09:43:18 »
Mooi project, en goed gelukt!

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

martijnhaman

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 07 June 2024, 10:18:54 »
Dank je wel Arjen.

Martijn