DV-modelspoor:Er zijn in Amerika (Verenigde Staten van Amerika) een paar heel grote maatschappijen over van de meer regionaal georienteerde grote firma's van vroeger.Zo zijn Burlington Nothern en Santa Fe (Atchison, Topeka and Santa Fe) samengegaan in de BNSF en kortgeleden de Canadese Canadian Pacific samen met de Kansas City Southern Railroad. Daarmee blijven er steeds minder echt grote spoorwegmaatschappijen over.Maar naast deze grote zijn er nu nog steeds talloze regionale goederenvervoerders. Zij bedienen vaak klanten aan kleinere lijn en vormen zo de toevoer voor die grote jongens.New York Central was een beroemde maatschappij.Tegenwoordig (vanaf 1974 uit m'n hoofd?) verzorgd Amtrak het merendeel van de lange afstandstreinen voor passagiers. Daarnaast zijn er voorstadstreinen die voor het grote deel in de spits rijden in tijd en richting.De treinen in de VS bestaan voor 99,9 % uit goederentreinen, niet alleen erg zware (loks) en lange maar ook regionale die minder bekend maar minstens zo leuk zijn.Je hebt 3 belangrijke oost-west corridors. Chicago - (twin cities) - Minot - Seattle, Denver - Salt lake City - San Fransisco en onderlangs LA - Houston - New Orleans - Florida (Miami en San Diego).Volgens Wiki ligt er 300.000 km spoor (dubbelspoor telt slechts enkelsporig mee) en dat geloof ik direct.De maatschappijen die je op de modellen ziet die worden uitgebracht zijn werkelijk bestaande maatschappijen geweest.