Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:35:23
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 22:26:28
Conrat door Theovh
Vandaag om 22:02:45
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door AlbertG
Vandaag om 21:44:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Mcn1986
Vandaag om 21:29:44
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16

Auteur Topic: Lampjesverlichting doet het met ESU-decoder, maar met ZIMO-decoder niet  (gelezen 4753 keer)

Ben

• Offline Offline
Re: Lampjesverlichting doet het met ESU-decoder, maar met ZIMO-decoder niet
« Reactie #15 Gepost op: 29 September 2023, 19:25:32 »
Meten is weten, mag aannemen dat dat wel lukt op de club.

Ik heb jaren Zimo's in m'n 6 stuks 1100's met lampjes gehad. Dat werkte gewoon zoals het hoort. Plaatje uit 2012:

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 29 September 2023, 19:42:02 »
De tekening uit de handleiding suggereert in mijn ogen toch wel een verbinding tussen het chassis en de ene pool van de verlichting.  Of daarmee het chassis ook werkelijk stroomvoerend is, dus weer een verbinding heeft met één van de spoorstaven, of alleen een verbinding heeft met de print, dat laat de tekening niet zien.

Overigens zou ik ook niet weten of dit enig verschil maakt, en verklaart het ook niet waarom er een verschil is tussen de 2 decoders.
« Laatst bewerkt op: 29 September 2023, 19:44:04 door MartinRT »

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 29 September 2023, 20:31:36 »
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de lampjes via het chassis zijn aangesloten. Bij Roco heb ik dat nog nooit gezien. Is ook geen reden voor want Roco gebruikt het chassis niet voor de stroomafname.

Maar veel oude loks hebben het chassis wel aan de stroomafnemers/rail. Oude 103, 150 en E94 hebben de lampjes in het frame en erachter (zoals fleischmann) een diodenplaatje.

Bart

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #18 Gepost op: 29 September 2023, 21:34:49 »
Okee, het lampje zit dus toch in het chassis.
Maar dan nog, wat zou dat uitmaken? Op de ESU werkt het wel. In de elektrische aansluiting heb ik nog geen verschil kunnen ontdekken  tussen de ESU en de Zimo. Dus kom ik toch weer teug op het idee dat er in de functiemapping iets niet goed zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 30 September 2023, 02:37:46 »
Lampjes aan chassis zou inderdaad niks uit mogen maken; zolang je digitaal rijdt.
Ik heb nog niet gelezen of de draadjesopener de stekker er al eens andersom ingeplugd heeft.
Misschien hebben ze in de fabriek oranje/grijs per ongeluk gewisseld?
En staan de rijstappen in de centrale wel gelijk aan die van de zimo? Esu compenseerd dit automatisch.

Bart
« Laatst bewerkt op: 30 September 2023, 02:43:15 door Bahn-AG »

Rene de Haan

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 30 September 2023, 09:38:23 »
Met hoeveel snelheidsstappen worden de desbettreffende decoders aangestuurd.
Als de ESU op 14 stappen staat, en die stuur je ook zo aan doet de verlichting het.
Maar staan de ZIMO's in 28 of 128 gaat de verlichting t niet doen.
Dit geldt ook andersom....

Misschien dit ook even controleren?

Mvgr,
René
He, een raadplaat *tje :)

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
« Reactie #21 Gepost op: 09 October 2023, 08:18:30 »
Ik zal donderdag op de club eerst proberen om te kijken wat er gebeurt als ik de NEM-stekker verkeerdom erin zet. Alhoewel als dan de verlichting wel gaat branden dan zou het bij beide Zimo-decoders af fabriek verkeerd om zijn gesoldeerd. Lijkt me een kleine kans,

Functiemapping: nee, dat heb ik al eerder vermeld, die staat af fabriek goed, en het gaat met beide spiksplinternieuwe decoders fout. Een van de 2 decoders heb ik ook nog een keer een reset gegeven, dus dat kan het ook niet zijn,

De centrale staat op 28 stappen, evenals de Zimo- en ESU-decoders.

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 14 October 2023, 14:22:22 »
Zoals beloofd. Het 180 graden draaien van de stekker helpt niets. Thuis heb ik beide Zimo-decoders op de Prüfstand van ESU aangesloten, en je raadt het al, de LED'jes daarvan gaan netjes aan en uit! De functiemapping is dus correct!

Gisteren een kennis gemaild waarvan ik wist dat hij in het verleden veel met Zimo-decoders heeft gedaan. Hij mailde terug dat Zimo (een tijdje) de blauwe draad en de functiedraden (geel, wit en groen) precies andersom polariseerde dan de NMRA voorschrijft.  Dat leek/lijkt mij een sterk verhaal, maar omdat de Roco loc in het lichtcircuit voorzien is van de nodige diodes zou dat wel precies de verklaring zijn, omdat dan de stroom precies de verkeerde kant oploopt. Veder doet de verlichting het ook als je Roco loc met een brugstekker analoog laat rijden. 

We gaan dus binnenkort de diodes eruit slopen, en dan de lampjes via de printplaat rechtsreeks aan de blauwe, gele en witte draad koppelen. Dan weten we zeker dat ze het zullen doen.

**Jelle**

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 14 October 2023, 19:21:14 »
Ik heb in het verleden wel eens problemen gehad met Zimo decoders waar een weerstand/ door verbinding op ontbrak.
De een had deze wel, een volgende niet wat resulteerde in niet werkende verlichting in een identiek treinstel (destijds de Trix koploper).
Zou dat niet hier ook het geval kunnen zijn?
Ik ben nu niet thuis dus kan nu even niet nakijken wat dat nou precies was.
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB

Ben

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 14 October 2023, 19:46:34 »

We gaan dus binnenkort de diodes eruit slopen, en dan de lampjes via de printplaat rechtsreeks aan de blauwe, gele en witte draad koppelen. Dan weten we zeker dat ze het zullen doen.
k

Maar gloeilampjes trekken zich toch niets aan van dioden? Over welke dioden heb je het eigenlijk?

henk

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 14 October 2023, 20:16:44 »
Denk de diodes die ervoor zorgen dat de verlichting zowel analoog als digitaal werkt. Ik heb de schakeling die Roco toepaste weleens getekend, maar kan ik zo gauw niet vinden.

Zou wel apart zijn als Zimo de polariteit heeft verwisseld. Maar ik denk dat de leds op de prüffstand dan niet zouden werken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 14 October 2023, 22:36:03 »
ZIMO MX630R in, dan brandt de verlichting niet. De ZIMO kwam nieuw uit de verpakking, en voor alle zekerheid nog een tweede exemplaar geprobeerd, ook winkelnieuw,
Zou het kunnen, dat je een uitvoering van de Zimo hebt, die een lagere spanning afgeeft ?  Ik meen 5 volt of 1,5 volt ? Die bestaan nu in een nieuwer type (zie lijst Zimo), maar misschien vroeger ook wel met de 630.  Daar gaan gloeilampjes niet op branden.
En hoe oud zijn de Zimo's ?  Net in de winkel gekocht of al jaren op de plank ?

spock

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 14 October 2023, 22:39:49 »
Ik heb in het verleden wel eens problemen gehad met Zimo decoders waar een weerstand/ door verbinding op ontbrak.
De een had deze wel, een volgende niet wat resulteerde in niet werkende verlichting in een identiek treinstel (destijds de Trix koploper).
Zou dat niet hier ook het geval kunnen zijn?
Ik ben nu niet thuis dus kan nu even niet nakijken wat dat nou precies was.

Ik vermoed dat het dan over de MTC21 "standaard" gaat. Een fabrikant vond het nodig om een extra standaard te maken op basis van de MTC21 connector.
Die gaan nu door het leven als  "MTC21" en de  "MTC Marklin". Het verschil zat in de AUX3 en 4. Bij de ene waren deze versterkt en bij de ander niet.

Dat heeft dus niks met dit probleem te maken.

mvg spock

Ben

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 15 October 2023, 07:52:32 »
Misschien nog even terug naar de openingsvraag:

Hij heeft een Roco 43376 (NS 1142 geelgrijs). Deze loc is af fabriek voorzien van een NEM652 aansluiting. Als je de loc uitrust met een ESU Lopi 4 dan brandt de verlichting wel. Zet je er echter een ZIMO MX630R in, dan brandt de verlichting niet. De ZIMO kwam nieuw uit de verpakking, en voor alle zekerheid nog een tweede exemplaar geprobeerd, ook winkelnieuw, maar ook dan brandt de verlichting niet. Toen nog even de ZIMO's in een Roco NS 1734 gezet, en ook dan brandt de verlichting niet, en met de ESU wel.

De overeenkomst tussen de 1142 en de 1734 is afgezien van een af fabriek NEM652-aansluiting, dat ze beide voorzien zijn van gloeilampjes i.p.v. LED's. Zou daar de oorzaak liggen?  Iemand enige gelijksoortige ervaringen of een oplossing?

We hebben het over de MX630R, een standaard Zimo NEM652 decoder waar er duizenden van zijn verkocht en waar in ieder geval nooit iets mee is gebeurd zoals omgekeerd polen van de functie uitgangen.

Dit is de Roco 1600 waar het naar ik meen om gaat, ook dat is echt allemaal weliswaar oud maar standaard spul:

Maar..... de MX630R is een decoder uit 2009, ik vraag me werkelijk af of zoiets nog winkelnieuw uit de verpakking komt. En zelfs een tweede exemplaar, ook winkelnieuw. Ik geloof niet zo in sprookjes. Hier speelt iets anders en wat mij betreft is het enige wat dit topic vooruit helpt foto's.

Gr, Ben.

VAM65

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 15 October 2023, 09:36:17 »
Even wat vragen / opmerkingen / suggesties beantwoorden in willekeurige volgorde + een aanvullende opmerking van mijn kant:

- De Zimo-decoders zijn eind vorige maand nieuw gekocht bij een bekende winkel in Medemblik. Hoe lang ze daar op de plank hebben gelegen weet ik uiteraard niet.
- De diodes die ik noemde zitten idd in het lichtcircuit en zullen er ongetwijfeld voor moeten zorgen dat de loc bij analoog gebruik niet aan twee kanten verlichting heeft.
- Even op basis van mijn geheugen, ik zag de 1142 afgelopen donderdag voor het laatst op de club met de kap open, de printplaat van de 1600 ziet er behoorlijk anders uit. Ik meen dat de 1142 4 diodes heeft en de NEM-aansluiting zit sowieso 90 graden gedraaid.
- De verlichting i.c.m. met de Zimo decoders deed het afgelopen donderdag ook niet in de Roco 72379 (NS 1102). En met de ESU Lopi 4 wél. We hebben dus nu 2 Roco locs met hetzelfde fenomeen.
- Foto's van de printplaten van beide locs volgen later nog. Ze zijn namelijk beide niet mijn eigen bezit.