Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 11:03:02
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:00:17
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
  

Auteur Topic: Tortoise wisselaandrijving bromt bij gebruik wisselspanning  (gelezen 10135 keer)

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Tortoise wisselaandrijving bromt bij gebruik wisselspanning
« Gepost op: 25 april 2008, 09:32:30 »
Ik heb een aantal Tortoise wisselaandrijvingen die ik via een aantal LDT schakeldecoders wil schakelen. Ik heb ze aangesloten volgens onderstaand schema:



De voeding voor de wissels (in het zwart weergegeven aan de onderkant van het schema) bestaat uit 16 volt wisselspanning afkomstig uit een Conrad trafo.

Het probleem is het  volgende. Als ik de wissels heb omgelegd (werkt prima) dan blijven de aandrijvingen erg luid brommen, net alsof het motortje blijft draaien. Als ik ze via gelijkspanning aansluit hoor ik niets. Normaal vind ik geluid niet zo'n probleem, maar als er 20 aandrijvingen tegelijk nogal luid staan te brommen word ik daar absoluut niet blij van.

Ik heb de aandrijvingen ook gewoon via een simpel schakelaartje (dus zonder de LDT schakeldecoder), geschakeld (conform handleiding Tortoise) maar dan heb ik het zelfde probleem. Ik heb volgens mij alles goed aangesloten en de diodes zitten aangesloten exact conform de schema's.


Wie o wie, want ik weet het even niet meer. Met het geluid leren leven is geen doen want daarvoor is het echt te luid.
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2009, 09:45:40 door Peter van der Leek. Reden: Plaatje hersteld »
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Tortoise wisselaandrijving bromt bij gebruik wisselspanning
« Reactie #1 Gepost op: 25 april 2008, 09:57:37 »
Dan sluit je toch gewoon een gelijkspanning aan op de decoder in plaats van een wisselspanning, dan is je probleem toch opgelost.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21674
Re: Tortoise wisselaandrijving bromt bij gebruik wisselspanning
« Reactie #2 Gepost op: 25 april 2008, 10:03:19 »
Dat zal wel komen door die diodes.
Het motortje van de Tortosie blijft ook in stilstand onder spanning staan. Dat is de bedoeling en bij gebruik van een gewone gelijkspanning hoor je dan niets. Door de diode wordt de aangelegde wisselspanning eenfasig gelijkgericht (alleen de positieve fase van de wisselspanning wordt doorgelatenen, de negatieve fase wordt afgeknepen) en dan krijg je een meer pulserende gelijkspanning op de Tortoises. Dat hoor je.

Je moet dus een manier verzinnen om de wisselmotoren met gewone gelijkspanning te voeden. Zelf heb ik een gewone wisseldecoder gebruikt met op iedere uitgang een tweepolig omschakelrelais. Via de schakelcontacten van dat relais worden de Tortoises met een gestabiliseerde gelijkspanning gevoed. Dan hoor je in stilstand echt niets.
Maar ik neem aan dat er minder omslachtige methoden zijn.  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21674
Re: Tortoise wisselaandrijving bromt bij gebruik wisselspanning
« Reactie #3 Gepost op: 25 april 2008, 10:13:42 »
Dan sluit je toch gewoon een gelijkspanning aan op de decoder in plaats van een wisselspanning, dan is je probleem toch opgelost.

Mvg
Wim.


Werkt het dan nog Wim?
De Tortoises functioneren op basis van ompoling en kunnen juist dankzij de enkelfasige gelijkrichting van de aangelegde wisselspanning met één omschakelcontact worden aangestuurd. Sluit je een gelijkspanning aan, dan doet de wisselaandrijving het maar naar één kant, tenzij je een dubbel omschakelcontact hebt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: Tortoise wisselaandrijving bromt bij gebruik wisselspanning
« Reactie #4 Gepost op: 25 april 2008, 10:22:50 »
Dan sluit je toch gewoon een gelijkspanning aan op de decoder in plaats van een wisselspanning, dan is je probleem toch opgelost.

Mvg
Wim.

Dat kan dus niet vanwege de reden die Henk al aangeeft.

Dat zal wel komen door die diodes.
Het motortje van de Tortosie blijft ook in stilstand onder spanning staan. Dat is de bedoeling en bij gebruik van een gewone gelijkspanning hoor je dan niets. Door de diode wordt de aangelegde wisselspanning eenfasig gelijkgericht (alleen de positieve fase van de wisselspanning wordt doorgelatenen, de negatieve fase wordt afgeknepen) en dan krijg je een meer pulserende gelijkspanning op de Tortoises. Dat hoor je.

Je moet dus een manier verzinnen om de wisselmotoren met gewone gelijkspanning te voeden. Zelf heb ik een gewone wisseldecoder gebruikt met op iedere uitgang een tweepolig omschakelrelais. Via de schakelcontacten van dat relais worden de Tortoises met een gestabiliseerde gelijkspanning gevoed. Dan hoor je in stilstand echt niets.
Maar ik neem aan dat er minder omslachtige methoden zijn.  :D
Ik baal een beetje omdat ik ndie LDT-decoders al heb gekocht en ze allemaal heb gemonteerd. Het voordeel is wel dat in die decoders (LDT-SA-DEC-DC-4) al een omschakelrelais zit. Helaas is dat echter enkelpolig.  Zou ik met toevoeging van een extra omschakelrelais de Toirtoises alsnog met gelijkspanning kunnen voeden? Ik ben zelf even aan het puzzelen, maar als iemand snel een makkelijk oplossing ziet hoor ik het graag!
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21674
Re: Tortoise wisselaandrijving bromt bij gebruik wisselspanning
« Reactie #5 Gepost op: 25 april 2008, 10:28:12 »
Tsja, je kunt een gewoon relais met twee omschakelcontacten aan een uitgang hangen. Is wat omslachtig, maar werkt wel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Tortoise wisselaandrijving bromt bij gebruik wisselspanning
« Reactie #6 Gepost op: 25 april 2008, 10:30:10 »
Maak van een wisselspanning een positieve en een negatieve gelijkspanning. Dit doe je door 1 pool van de trafo naar 2 diodes te leiden. Een diode met de kathode aan de trafo, de ander met de anode. De andere pool van de trafo is de common die je naar alle wisselmotoren voert.
Achter de diodes sluit je elcos aan (denk aan de polariteit) zodat de positieve en negatieve gelijspanning worden afgevlakt.
De twee gelijspanningen sluit je aan op de twee wisselcontacten van de schakeldecoder. Het middencontact van de schakeldecoder sluit je vervolgens aan op de andere pool van de wisselmotor.

Helaas kan ik er hier geen tekening bij maken maar misschien snap je wat ik bedoel.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Tortoise wisselaandrijving bromt bij gebruik wisselspanning
« Reactie #7 Gepost op: 25 april 2008, 10:30:22 »
Ja, dat werkt dan nog, op de manier zoals Rene die aangeeft.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 25 april 2008, 10:33:20 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: Tortoise wisselaandrijving bromt bij gebruik wisselspanning
« Reactie #8 Gepost op: 25 april 2008, 10:56:12 »
Maak van een wisselspanning een positieve en een negatieve gelijkspanning. Dit doe je door 1 pool van de trafo naar 2 diodes te leiden. Een diode met de kathode aan de trafo, de ander met de anode. De andere pool van de trafo is de common die je naar alle wisselmotoren voert.
Achter de diodes sluit je elcos aan (denk aan de polariteit) zodat de positieve en negatieve gelijspanning worden afgevlakt.
De twee gelijspanningen sluit je aan op de twee wisselcontacten van de schakeldecoder. Het middencontact van de schakeldecoder sluit je vervolgens aan op de andere pool van de wisselmotor.

Helaas kan ik er hier geen tekening bij maken maar misschien snap je wat ik bedoel.

Hoi Rene

Ik snap wat je bedoelt maar ik heb voor de zekerheid zelf even een tekening gemaakt en deze hier geplaatst. Is dit wat je bedoelt en staan de polariteiten zo goed?

« Laatst bewerkt op: 23 februari 2009, 09:47:45 door Peter van der Leek. Reden: Plaatje hersteld »
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21674
Re: Tortoise wisselaandrijving bromt bij gebruik wisselspanning
« Reactie #9 Gepost op: 25 april 2008, 11:00:26 »
Zo houdt de elco de stroom tegen. Volgens mij moet je ze tussen de diode en de common aansluiten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Tortoise wisselaandrijving bromt bij gebruik wisselspanning
« Reactie #10 Gepost op: 25 april 2008, 11:00:53 »
Nee, zo zal het zeker niet werken. Ik kom zo even met een tekeningetje hoe het wel moet.

Alstublieft:

« Laatst bewerkt op: 23 februari 2009, 09:48:11 door Peter van der Leek. Reden: Plaatje hersteld »

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: Tortoise wisselaandrijving bromt bij gebruik wisselspanning
« Reactie #11 Gepost op: 25 april 2008, 11:19:41 »
Bedankt Klaas! Wat ik me nu afvraag: waarom zou deze schakeling het gebrom verminderen? Ik ben  niet zo ingevoerd in de electronica, maar waarom staan die elco's nu parallel aan de diodes? Uit het verhaal van Rene begreep ik dat ze áchter de diodes moesten komen?
« Laatst bewerkt op: 25 april 2008, 20:41:42 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige quote verwijderd »
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21674
Re: Tortoise wisselaandrijving bromt bij gebruik wisselspanning
« Reactie #12 Gepost op: 25 april 2008, 11:26:12 »
Door de enkelfasige gelijkrichting krijg je een meer pulserende gelijkspanning. Dat pulseren vertaalt zich in gebrom. De elco's vlakken dat pulseren flink af en het gebrom zal dus ook veel minder worden.
Deze elco's vlakken de spanning die je achter de diodes meet af. Vandaar de aanduiding van René.

Hoo groot moeten de elco's zijn heren? 220 microfarad bij 25 volt?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Tortoise wisselaandrijving bromt bij gebruik wisselspanning
« Reactie #13 Gepost op: 25 april 2008, 11:42:44 »
Dit is zoals Rene het aangaf.



Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Tortoise wisselaandrijving bromt bij gebruik wisselspanning
« Reactie #14 Gepost op: 25 april 2008, 11:49:09 »
maar waarom staan die elco's nu parallel aan de diodes? Uit het verhaal van Rene begreep ik dat ze áchter de diodes moesten komen?
Ze staan niet parallel aan de diodes. De diodes zitten aan de rechtse wisselspanningslijn, de elco's aan de linkse.

René had inderdaad gezegd dat ze achter de diodes moeten komen, maar als je niet goed bent ingevoerd in de elektrotechniek dan kun je dat makkelijk verkeerd opvatten. Ze zitten, gezien vanuit de wisselspanningsbron, achter de diodes aangesloten. Maar de andere kant moet aan de "nul" van de wisselspanning.

Wat de waarde van de elco's betreft, ik zou mikken op ongeveer 20 uf per motor. dus als je 20 wissels hebt  dan kun je elco's van 470uF nemen.

Waar je nog wel op moet letten is dat de spanning door de elco's flink zal toenemen. Stel dat je nu aankomt met wisselspanning van 16V, dan wordt dat na enkelfasige gelijkrichting de helft, dus 8V. Maar door de elco's ga je naar de topwaarde, dat is ruim 22V. Dat lijkt me wat veel voor een Tortoise, want die is eigenlijk bedoeld voor 12V. Dus kun je beter een wisselspanning van 9V nemen.

PS: Wim, wat jij laat zien is toch precies hetzelfde als mijn tekening?