Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:54:26
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door spoorzeven
Vandaag om 13:51:11
Roco 290 digtaliseren door spoorijzer
Vandaag om 13:49:33
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:06:10
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
Vandaag om 12:59:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:36:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door 1795
Vandaag om 12:24:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:15:58
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 12:15:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:12:27
20 jaar BNLS door Rob Ellerman
Vandaag om 12:09:53
Aachenau West door NS264
Vandaag om 10:06:17
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door Falkenberg
Vandaag om 08:42:04
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 07:20:20
rommenholler gasketelwagens door ArjanB
02 July 2025, 22:29:52
The Rolling Tables… (ofwel: eten tussen de rails wordt nieuw leven ingeblazen) door Bob R.
02 July 2025, 21:58:53
NL-baan in Canada door ArjanB
02 July 2025, 21:44:10
Raadplaatje door Klaas Zondervan
02 July 2025, 19:42:38
Zaagsel? door Besselspoor
02 July 2025, 18:15:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 July 2025, 17:10:05
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
02 July 2025, 16:49:10
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
02 July 2025, 16:37:57
Piko 2025 door spoorijzer
02 July 2025, 15:42:59
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
02 July 2025, 15:32:28
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
02 July 2025, 14:01:12
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
02 July 2025, 10:29:51
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
01 July 2025, 23:41:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 July 2025, 23:21:41
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Luit
01 July 2025, 23:07:31
Spin Off BentheimerEisenbahn, aanrijding in Lauenbruck door Thom
01 July 2025, 22:40:15

Auteur Topic: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'  (gelezen 15919 keer)

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Spoor N
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #45 Gepost op: 26 September 2023, 19:50:24 »
Ik kan lezen Jeroen, ik ben niet achterlijk.
Maar begrijp je het ook?

Citaat
het zal hem een rotzorg zijn wat de kleur van de trein is
Inderdaad, dus is er geen concurrentie nodig. De reiziger wil zijn reis probleemloos kunnen maken, ongeacht wat de naam op de trein is.

Citaat
Wouter Koolmees moet zorgen dat zijn materieel de spitsdrukte aan kan door met het juiste materieel te rijden.
Ook met een andere naam op de trein zal dat nooit gebeuren. Om in de spits iedereen te kunnen laten zitten is er tweemaal zoveel materieel nodig dat vervolgens het grootste deel van de dag stilstaat. Dat kost veel geld en ik weet nu al wie er dan vooraan staat om daarover te klagen.

En voor de doorgewinterde?
Die zal het gewend zijn/worden na een aantal reizen.

NS heeft nu al tientallen jaren bewezen dat ze geen normale dienstregeling met België kunnen uitvoeren. Van mij mag Arriva het gaan doen, kan nooit slechter worden
Wat is er mis mee en wat is er niet normaal? Ik kan me sowieso niet voorstellen dat het al tientallen jaren niet goed gaat.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #46 Gepost op: 26 September 2023, 20:48:04 »
Met goederen vervoer gaat het ook en op de HSL eveneens.

Ik heb die goederen inderdaad nog nooit horen klagen als ze te laat kwamen voor een afspraak (y)

Iedereen blijft echter wel afhankelijk van Antierail of te wel Prorail...

Een heel goed argument om Arriva vooral voor eigen infrastructuur te laten zorgen.

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 26 September 2023, 20:50:05 »
Ik ben het volledig eens met degenen die het Arriva plan een slecht idee vinden. Inderdaad versnippering, helemaal als je naar hun voorstel kijkt. Daar wordt echt niemand beter van, ook Arriva niet, kans op winstgevendheid lijkt me nihil.
De enige uitzondering:
NS heeft nu al tientallen jaren bewezen dat ze geen normale dienstregeling met België kunnen uitvoeren. Van mij mag Arriva het gaan doen, kan nooit slechter worden

Grtz Gerard

Wat zou er verbeterd moeten worden aan die dienstregeling dan?

Edit: quote toegevoegd.
« Laatst bewerkt op: 26 September 2023, 21:19:07 door Daan! »

hrp

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 26 September 2023, 21:03:07 »
Treindienst België
Wellicht gaat Brightonbelle hierbij uit van de Beneluxtreindienst van destijds, die probleemloos verliep.  Zoals je ook van Groningen zonder overstap van Groningen naar Den Haag CS kon reizen, bijvoorbeeld. Vandaag de dag zijn dergelijke verbindingen opgesplitst, alsof er al een andere vervoerder is en de reiziger maar moet zien of hij van het ene perron de trein elders haalt.
Vergeet het HSL en Fyra-gedoe niet.
« Laatst bewerkt op: 26 September 2023, 21:10:07 door hrp »
Groet,
      Ronald

BrightonBelle

• Offline Offline
  • Southern....de oude dan
« Reactie #49 Gepost op: 26 September 2023, 22:07:10 »
Wat zou er verbeterd moeten worden aan die dienstregeling dan?

Edit: quote toegevoegd.
Aan de dienstregeling zelf weinig (althans nu we eindelijk naar twee keer per uur gaan)
Aan de uitvoering: ALLES

Grtz Gerard

Thom

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 26 September 2023, 22:20:37 »
Ik kan lezen Jeroen, ik ben niet achterlijk.

Onzin, dat zijn aannames en dooddoeners. Je weet dat helemaal niet want er is geen concurrentie op het spoor. En die niet doorgewinterde reiziger voor wie het onoverzichtelijk wordt daar geloof ik helemaal niet in, het zal hem een rotzorg zijn wat de kleur van de trein is en hij wordt geholpen door technologie. Het is 2023 Jeroen, Lovers Rail is lang geleden.

Ik zag Wouter Koolmees gisteren, hij heeft een probleem (zegt hij). Z'n treinen zijn buiten de spits half leeg en in de spits erg vol. Hij wil dat oplossen met beprijzing: wie de pech heeft in de spits te moeten reizen blijft in een volle trein zitten en betaalt ook nog eens meer. Het verhaal wat er achter aan komt is dat het buiten de spits dan veel goedkoper kan. Dank je de koekoek, die treinen zitten half vol. Wouter Koolmees moet zorgen dat zijn materieel de spitsdrukte aan kan door met het juiste materieel te rijden.
Natuurlijk levert dat geen lagere prijzen op, immers stijgen de onkosten ook 2x omdat er twee partijen onafhankelijk hun materieel en personeel moeten gaan onderhouden terwijl er echt geen reizigersgroei door zal ontstaan die groter is dan 200%...

En dat helpen vanuit de technologie valt je ook vies tegen zolang je voor elke vervoerder nog apart moet inchecken en de reiziger dus na moet gaan denken met welke vervoerder hij zijn reis wil gaan maken en dat je dus bij het rode paaltje moet inchecken als je met de rode trein wilt, en niet bij het blauwe paaltje van de blauwe trein.
« Laatst bewerkt op: 26 September 2023, 22:23:08 door Thom »

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #51 Gepost op: 26 September 2023, 22:44:58 »
Ik heb je hele verhaal een paar keer gelezen maar kun je nog eens uitleggen waarom 2 operators op hetzelfde spoor niet kan?

Gr, Ben.

Er staat nergens dat het niet kan. Alles kan. Je kunt ook Albert Heijn en de Aldi in dezelfde winkelruimte zetten, met ieder hun eigen schappen en hun eigen kassa's. Je mag alleen niet je AH-boodschappen in je Aldi-karretje stoppen en je Aldi-bonuskaart niet gebruiken voor de aanbieding van de week van AH. Maar word je daar als klant blij van?

Dienstregelingen worden nog kwetsbaarder en ingewikkelder bij meerdere partijen op dezelfde infrastructuur. Thalys en Eurostar zijn juist kwetsbaar op de punten waar ze de infrastructuur moeten delen met NS of NMBS. Drie keer raden hoe ik dat weet? Toewijzing van paden wordt bij elke nieuwe dienstregeling een strijd en elke partij zal zich daarbij bij tijd en wijle benadeeld voelen ten opzichte van die concurrent(en) (daar klagen ook goederenvervoerders al over). Elke vervoerder zal concessies moeten doen en dus niet optimaal zijn diensten kunnen leveren. Hoe kan dat in het belang van mij als (doorgewinterde) reiziger zijn? Ik wil niet hoeven kiezen tussen twee vervoerders, ik wil van A naar B met zo min mogelijk risico op verstoringen. Ons hoofdnet is al overbelast genoeg om daar niet nog een complicerende factor aan toe te voegen.

Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Bolramer

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 26 September 2023, 23:08:29 »
Zoals het naar buiten komt wil Arriva een onderhandse gunning van lijnen ten koste van NS. Bij marktwerking zou er een aanbesteding komen waarop ook Arriva kan inschrijven.

En marktwerking in het Nederlandse openbaar vervoer betekent overname door buitenlandse staatsbedrijven.

Ik heb nooit begrepen waarom marktwerking een verbetering zou zijn.

René
Een connexxion  bus is een verbinD-Ding

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 27 September 2023, 06:53:26 »
Omdat gebrek aan concurrentie leidt tot luiheid. Je hoeft je best niet te doen, want de klant komt toch wel. Tenminste, dat is de gedachte.

Ik geloof wel in die concurrentie. NS doet het niet slecht, maar die luiheid zit er wel een beetje in. Tenminste, ik zie de NS niet als lichtend voorbeeld van innovatie of van kwaliteit van dienstverlening. Het is ok, je komt over het algemeen waar je moet zijn zonder teveel gezeur.

Of het beter kan voor de reiziger? Dat zullen we niet weten. Zelfs prestatieafspraken hebben beperkt effect, want niet voldoen aan afspraken kost geld, maar daarna rijden we vrolijk verder. Geen incentive om te verbeteren.

Ik geloof wel in die marktwerking, maar niet ongebreideld. Laat arriva dan maar 3 van de 6 intercity's tussen Amsterdam en Utrecht rijden. Als de treinen van Areiva voller zitten dan NS, doen ze blijkbaar iets goed. Maar geen 10 aanbieders waardoor je doorslaat. En niet in te kleine delen, waardoor je op een traject van 100 km van 3 treinen gebruik moet maken. En dat is het enige argument dat ik kan bedenken: we zijn redelijk klein. Maar hoofdagent? Ik snap het wel.

Qua overstappen; tja, ik ga straks van Amsterdam naar Utrecht en gebruik dan ook 3 vervoerders. 3 keer in en uitchecken. Toen we daarnaartoe overgingen vonden we dat ook 'ingewikkeld', nu weten we niet beter. En hier wennen we ook aan. Dat je persoonlijk liever blijft zitten snap ik, maar zo heeft iedereen zijn eigen voorkeuren.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Spoor N
« Reactie #54 Gepost op: 27 September 2023, 08:15:04 »
Apart bericht heb je geschreven, je ziet de NS niet als voorbeeld van dienstverlening maar weet niet of het beter kan. Je wil geen kleine gebieden maar wel Amsterdam - Utrecht aan Arriva geven (en dan ook alleen de IC's, dat zijn de treinen die geld opleveren terwijl stoptreinen geld kosten. Arriva zal voor de over te nemen treinen ook een zak geld willen terwijl de NS die nu zelf betaalt).
Wat zou het trouwens zijn om de helft van de IC's aan Arriva te geven? De helft van de NS treinen kan dan niet verder rijden waardoor doorgaande reizigers een extra overstap (of twee) hebben en in Utrecht en A'dam is meer capaciteit nodig voor kerende treinen. Daar heeft Prorail DSSU en straks DSSA niet voor aangelegd.  :police:

Je hoeft je best niet te doen, want de klant komt toch wel. Tenminste, dat is de gedachte.
Dit kan zo uit de materieelbespreking van een onlangs verschenen treinstel komen.  ;D
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

André82

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 27 September 2023, 08:32:44 »
Zoals het naar buiten komt wil Arriva een onderhandse gunning van lijnen ten koste van NS. Bij marktwerking zou er een aanbesteding komen waarop ook Arriva kan inschrijven.

En marktwerking in het Nederlandse openbaar vervoer betekent overname door buitenlandse staatsbedrijven.

Ik heb nooit begrepen waarom marktwerking een verbetering zou zijn.

René
Aanbestedingen kunnen goed uitpakken want laten we eerlijk zijn, NS heeft van vele "onrendabele" verder verwaarloost tot de aanbesteding kwam. Arriva heeft van vele lijnen weer een succes gemaakt, zoals Dordrecht-Geldermalsen en dat is geen concurrentie. Als ik nu met NS onderweg ben zie ik een bedrijf in verval, treinen zijn vies en worden slecht bijgehouden en het personeel loopt met de ziel onder de arm als er weer eens een veel te korte trein komt aangereden. Laat maar een andere vervoerder komen, eens zien of die het beter kunnen en de reiziger meer kans op een zitplaats geeft en meer comfort. Arriva gaat het dan niet redden met hun GTW's en Flirt's. 

Ben

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 27 September 2023, 08:36:46 »

NS doet het niet slecht, maar die luiheid zit er wel een beetje in. Tenminste, ik zie de NS niet als lichtend voorbeeld van innovatie of van kwaliteit van dienstverlening.

Zelfs prestatieafspraken hebben beperkt effect, want niet voldoen aan afspraken kost geld, maar daarna rijden we vrolijk verder.

Juist. De luiheid straalt er van af. Over 2022 werd €1,5 miljoen boete opgelegd wegens afschalen van de dienstregeling die niet werd geïnd terwijl andere ondernemers het mes op de keel wordt gezet door de Belastingdienst, terecht overigens

En de staatssecretaris stuurt Koolmees weer weg, ga maar weer eens opnieuw nadenken zegt ze, NS moet terug plannen maken rondom het wat zij noemen spitsprobleem.

Gr, Ben.

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #57 Gepost op: 27 September 2023, 08:36:58 »
Martijn, het gaat niet om het overstappen of het inchecken, het gaat om de stabiliteit van de afwikkeling van het verkeer op het hoofdnet. Als reiziger heb ik daar meer baat bij dan met een keuze tussen twee maatschappijen voor hetzelfde traject. Want wat verwacht je nou van concurrentie? Minder luiheid, zoals je schrijft. Zou kunnen, maar wat nog meer dan? Snellere treinen? Ook Arriva zal zich aan de infrastructuur moeten aanpassen. Meer comfort? In de standaardstoptreintjes van tegenwoordig? Arriva zal echt geen luxe stellen inzetten op die korte stukken. Koffie en een croisantje dan. Deed Lovers ook, maar de keren dat hij reed, waren de treinen toch bijna leeg. Goedkoper? Zou kunnen, maar gaat altijd ten koste van andere zaken die het reizen aangenaam maken.

Meer concreet: als straks tussen Amsterdam en Utrecht twee vervoerders rijden, pak je in de ochtendspits dan de eerste trein die klaar staat als daar nog zitplaatsen zijn, of wacht je tot er een trein van de concurrent komt, omdat die om wat voor reden dan ook beter voor je is? Ik denk dat de meeste treinreizigers het wel zouden weten.
« Laatst bewerkt op: 27 September 2023, 09:57:43 door Dpc Fo. Reden: missend woord ingevoegd »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Ben

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 27 September 2023, 08:39:43 »

Meer concreet: als straks tussen Amsterdam en Utrecht twee vervoerders rijden, pak je in de ochtendspits dan de eerste trein die klaar staat als daar nog zitplaatsen zijn, of wacht je tot er een trein van de concurrent komt, omdat die om wat voor reden dan ook beter voor je is?

Nee, het zal de reiziger niet boeien wat de kleur van de trein is. Maar het feit dat er competitie is dwingt de NS tot betere prestaties.

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 27 September 2023, 08:40:47 »
Juist. De luiheid straalt er van af. Over 2022 werd €1,5 miljoen boete opgelegd wegens afschalen van de dienstregeling die niet werd geïnd terwijl andere ondernemers het mes op de keel wordt gezet door de Belastingdienst, terecht overigens

Dat heeft niets met luiheid te maken. Dat heeft te maken met welke prikkels er in het systeem zijn opgelegd en hoe er geld verdiend dient te worden. Dat kan linksom of rechtsom.