Nee, het zal de reiziger niet boeien wat de kleur van de trein is. Maar het feit dat er competitie is dwingt de NS tot betere prestaties.
Nee, maar het boeit de reiziger wel of die vlekkenloos door een systeem kan.
Arriva heeft van vele lijnen weer een succes gemaakt
Apart bericht heb je geschreven, je ziet de NS niet als voorbeeld van dienstverlening maar weet niet of het beter kan.
Je wil geen kleine gebieden maar wel Amsterdam - Utrecht aan Arriva geven (en dan ook alleen de IC's, dat zijn de treinen die geld opleveren terwijl stoptreinen geld kosten. Arriva zal voor de over te nemen treinen ook een zak geld willen terwijl de NS die nu zelf betaalt). Wat zou het trouwens zijn om de helft van de IC's aan Arriva te geven? De helft van de NS treinen kan dan niet verder rijden waardoor doorgaande reizigers een extra overstap (of twee) hebben en in Utrecht en A'dam is meer capaciteit nodig voor kerende treinen. Daar heeft Prorail DSSU en straks DSSA niet voor aangelegd.
Martijn, het gaat niet om het overstappen of het inchecken, het gaat om de stabiliteit van de afwikkeling van het verkeer op het hoofdnet. Als reiziger heb ik daar meer baat bij dan met een keuze tussen twee maatschappijen voor hetzelfde traject. Want verwacht je nou van concurrentie? Minder luiheid, zoals je schrijft. Zou kunnen, maar wat nog meer dan? Snellere treinen? Ook Arriva zal zich aan de infrastructuur moeten aanpassen. Meer comfort? In de standaardstoptreintjes van tegenwoordig? Arriva zal echt geen luxe stellen inzetten op die korte stukken. Koffie en een croisantje dan. Deed Lovers ook, maar de keren dat hij reed, waren de treinen toch bijna leeg. Goedkoper? Zou kunnen, maar gaat altijd ten koste van andere zaken die het reizen aangenaam maken.Meer concreet: als straks tussen Amsterdam en Utrecht twee vervoerders rijden, pak je in de ochtendspits dan de eerste trein die klaar staat als daar nog zitplaatsen zijn, of wacht je tot er een trein van de concurrent komt, omdat die om wat voor reden dan ook beter voor je is? Ik denk dat de meeste treinreizigers het wel zouden weten.
Omdat gebrek aan concurrentie leidt tot luiheid. Je hoeft je best niet te doen, want de klant komt toch wel. Tenminste, dat is de gedachte. Ik geloof wel in die concurrentie. NS doet het niet slecht, maar die luiheid zit er wel een beetje in. Tenminste, ik zie de NS niet als lichtend voorbeeld van innovatie of van kwaliteit van dienstverlening. Het is ok, je komt over het algemeen waar je moet zijn zonder teveel gezeur.
Kijk, je kan natuurlijk blijven denken in beperkingen, je kan ook kijken naar wat er nodig is om het beter te maken. De symbiose die is ontstaan tussen prorail en NS komt natuurlijk ook doordat prorail 1 key client heeft. Je krijgt dus een lock-in situatie die helemaal is afgestemd op de situatie van NS. Ergo, het is zo moeilijk mogelijk gemaakt voor anderen om daartussen te komen. Dan zeggen 'dat het niet anders kan' is natuurlijk kul. Binnen het universum/ecosysteem dat prorail (infra) en NS (materieel afgestemd op die infra) hebben gecreëerd (en daarmee de verwachtingen van de client) is het niet perfect. Maar je moet ergens beginnen.
NS (materieel afgestemd op die infra)
Geen idee wat de business case van arriva is, ze zullen hun berekeningen hebben gemaakt over kosten en opbrengsten. Maar laat eens zeggen dat het om het geld gaat. Helaas loopt de site van de NS nu vast als ik de keuzehulp wil gebruiken, maar zeg dat een abo/kosten bij de NS op mijn werktraject per jaar 2500 is en arriva kan dat voor 2000? Wacht je dan op de volgende? Ik denk dat veel mensen het idd wel zouden weten.
De symbiose die is ontstaan tussen prorail en NS komt natuurlijk ook doordat prorail 1 key client heeft. Je krijgt dus een lock-in situatie die helemaal is afgestemd op de situatie van NS. Ergo, het is zo moeilijk mogelijk gemaakt voor anderen om daartussen te komen. Dan zeggen 'dat het niet anders kan' is natuurlijk kul. Binnen het universum/ecosysteem dat prorail (infra) en NS (materieel afgestemd op die infra) hebben gecreëerd (en daarmee de verwachtingen van de client) is het niet perfect. Maar je moet ergens beginnen.
Weet jij de reden Huup waarom NS dwarsligt?
Dat is logisch toch? Als je in een klein dorp woont met maar 1 restaurant en je komt er nooit uit dan zal je dat altijd zien als het beste. Zonder concurrent heb je niks te vergelijken. Dus de veronderstelling dat het niet beter wordt is net zo uit de lucht gegrepen als andersom. En dan kan je wijzen naar andere landen en andere situaties, maar elke case is anders.