Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:09:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 16:01:20
Probleem met inloggen door Joz
Vandaag om 15:55:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 15:50:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 13:39:20
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Onshape gebruikersgroep door MOVisser
Vandaag om 13:23:37
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:03:35
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Resin kits best met of zonder grondlaag door Ronald Halma
Vandaag om 11:05:30
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door tothebeach
Vandaag om 07:50:19
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
  

Auteur Topic: Geprul in nul, het vergeten eendje  (gelezen 3595 keer)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2628
Re: Geprul in nul, het vergeten eendje
« Reactie #15 Gepost op: 19 September 2023, 19:55:48 »
 (y)
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9173
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Geprul in nul, het vergeten eendje
« Reactie #16 Gepost op: 19 September 2023, 20:11:30 »
Hij is leuk ende mooi!
Zaten er in die stoelen geen spiraalveren?

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7776
Re: Geprul in nul, het vergeten eendje
« Reactie #17 Gepost op: 19 September 2023, 21:47:06 »
Nee joh! Soort campingstoelen met metalen matjes die weer met gewone veertjes in het metalen frame zaten gehaakt en daar dan een dunne laag zitmateriaal overheen. Later kwam er bekleding aan de zijkant, maar dat waren echt geen dikkere kussens
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Geprul in nul, het vergeten eendje
« Reactie #18 Gepost op: 19 September 2023, 21:54:42 »
Smullen, dit.
Simpel doch effectief.

Salut
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Geprul in nul, het vergeten eendje
« Reactie #19 Gepost op: 19 September 2023, 22:38:41 »
De stoelen bestaan uit een buizen frame met een bespanning van een soort canvas dat met rubber ringen en haakjes was bevestigd aan het buizen frame.
die stoelen konden ook heel gemakkelijk worden los gemaakt om naast de auto te gebruiken.
De stoelen in deze eend komen bij mij wat fors over tov de werkelijke uitstraling. de buizen lijken wat dik en de hangmatten er tussen in waren in het echt super dun.
Door deze uitstraling zie je dat het een model moet zijn. De carrosserie echter zou zo maar echt kunnen zijn, is mijn indruk.
De groeten van Rob

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7776
Re: Geprul in nul, het vergeten eendje
« Reactie #20 Gepost op: 19 September 2023, 22:50:02 »
Oh ja! Die zwarte rubber elastieken. Das waar ook!
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9173
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Geprul in nul, het vergeten eendje
« Reactie #21 Gepost op: 20 September 2023, 05:15:34 »
Nee joh! Soort campingstoelen met metalen matjes die weer met gewone veertjes in het metalen frame zaten gehaakt en daar dan een dunne laag zitmateriaal overheen. Later kwam er bekleding aan de zijkant, maar dat waren echt geen dikkere kussens
Ik gebruik de verkeerde benaming....
Ik vermoed dat we hetzelfde bedoelen: die matjes zijn toch in s vorm gebogen draad overspannen met canvas en daarop stof?
Punt is iig dat ik het jammer vind dat je die niet ziet. Een buizenframepje etc zou ik zelf mooier vinden in dit prachtige ding.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7776
Re: Geprul in nul, het vergeten eendje
« Reactie #22 Gepost op: 20 September 2023, 08:12:49 »
Tis wat Rob zegt: zelfs in nul wordt dat best ingewikkeld om qua rankheid goed na te maken. Of je moet de stoelen helemaal opnieuw ontwerpen met etswerk of zo.

Hoe dat met die zigzag veren zat weet ik niet meer. Wel weet ik dat ik de basis van de zitting ooit bij mijn besteleend heb vervangen door stukjes afrastering  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7776
Re: Geprul in nul, het vergeten eendje
« Reactie #23 Gepost op: 20 September 2023, 10:09:15 »
@Marco, ik zie nog 1 detail op je werkelijk schitterende resultaat en dat heeft met het dakje te maken. Het lijkt erop dat de resten van het daklinnen te ver doorlopen. Verder dan waar de kofferbak begint. En ik zou proberen de contouren van de achterruit nog even in de resten te snijden. Verder niets dan lof!  (y)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Geprul in nul, het vergeten eendje
« Reactie #24 Gepost op: 20 September 2023, 12:07:57 »
De eerste jaren had de 2CV geen stalen achterklep. De "achterklep" bestond toen ook uit doek, net zo als het dak.
Zie hier bijvoorbeeld:
http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/michelin/2cv/history/1949.html

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7776
Re: Geprul in nul, het vergeten eendje
« Reactie #25 Gepost op: 20 September 2023, 12:50:06 »
Och verhip ja, het lange dak! Mijn oudste was van 1969 geweest
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Geprul in nul, het vergeten eendje
« Reactie #26 Gepost op: 20 September 2023, 13:01:00 »
Een bijzonderheid bij de eerste versies was dat de deuren bij de middenstijl scharnierden. De voordeuren gingen daardoor "verkeerdom" open. Als zo'n deur niet goed in het slot zat kon hij door de rijwind openklappen, met desastreus  gevolg.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Geprul in nul, het vergeten eendje
« Reactie #27 Gepost op: 21 September 2023, 23:49:53 »
Die suicide deuren hadden wij ook op de Eend, er zaten overigens wel 2 sluitplaten op, dus als de deur niet goed was gesloten zou die niet gelijk open vliegen.
Dit soort portieren waren in die tijd heel gebruikelijk en het was toch makkelijker instappen.
Toevallig, vanavond bij Wheeler Dealers op Discovery een aflevering over het voorbeeld van de 2 CV
Herhaling (seizoen 11 afl 4)
De groeten van Rob

C-rails

  • Gast
Re: Geprul in nul, het vergeten eendje
« Reactie #28 Gepost op: 22 September 2023, 04:57:37 »
Deze had wel clignoteurs aan de zijkanten achter de zijdeuren, voor en achter niet. Die zie ik op dit model niet.

De opdracht van André Citroën was om een auto te maken, die de eigenaar zelf kon repareren. Het oermodel had daarom bijna geen elektra aan boord. Ook maar 1 koplamp en 1 achterlicht. De voordeuren hadden de bekende klapramen, zodat je je arm eruit kon steken om aan te geven welke richting je nam. Als je een passagier had, was het voor rechts wat gemakkelijker ;D
Grootlicht en dimlicht had de auto ook niet. Je draaide in de cabine aan een spindeltje en daarmee de buis, waar de lamp op was bevestigd. Daarmee kon je de lamp meer naar beneden of boven stellen.
 

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7776
Re: Geprul in nul, het vergeten eendje
« Reactie #29 Gepost op: 22 September 2023, 07:37:36 »
Maar van die ene koplamp zijn ze snel afgestapt toen een tegemoetkomende automobilist in het donker dacht met een motorfiets te maken te hebben....

Was nog een prototype, geen productiemodel
« Laatst bewerkt op: 22 September 2023, 07:46:06 door Pauldg »
Don't be part of the problem. Be the entire problem!