Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door Benelux795
Vandaag om 07:21:12
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Hans van de Burgt
Vandaag om 03:46:41
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''  (gelezen 490516 keer)

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3581
  • N Spoor Freak
Re: Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
« Reactie #1980 Gepost op: 05 november 2022, 18:34:48 »
Even wat heel anders tussendoor :)
Ik ben er nog lang niet aan toe maar mijn plan is om aan de rechterkant van de baan een rivier te laten lopen met natuurlijk spoorbruggen erover maar ook een pont, en die heb ik vandaag eindelijk kunnen aanschaffen!
Ik dacht gelijk kopen want die zal niet lang op voorraad zijn in de winkels...
Een paar plaatjes ervan.



Echt een prachtig ding!
Ben er super blij mee!!!

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1127
  • Spoor N
Re: Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
« Reactie #1981 Gepost op: 05 november 2022, 19:03:35 »
Mooi pontje idd. (y)

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 672
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re: Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
« Reactie #1982 Gepost op: 05 november 2022, 19:21:35 »
... voorheen ... met een pipet of injectiespuit maar dat duurde mij ook veelste lang en de plantenspuit die gaf wat mij betreft te grote druppels voor n-spoor, ik kreeg heel snel klontvorming..
Dat herken ik!

Wat ik nu gebruik voor het bevochtigen van het nog drogen ballast is dit spry water/parfumflesje (van me vriendin gekregen ;D)
Met dit flesje verstuif je het water veel beter en het stuift ook minder verweg...
De moeite van het proberen waard, dank voor de tip!

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
« Reactie #1983 Gepost op: 06 november 2022, 09:40:15 »
Ja dat klopt, ik heb de Scharfenbergkoppeling erop gehad maar dan kan ik niet overal op de baan rijden, bij sommige wissels loopt die eruit dan.

Dat was ook mijn ervaring tijdens een proefopstelling. Het koppelen met de koppelstang vind ik echter niet zo mooi vanwege de (extra) verbinding die onderlangs loopt en de grote afstand tussen de treinstellen. Voor mij was dit de aanleiding om het plan op te vatten een Hondekopvier te bouwen zie ook hier.

De Hondekopvier wordt waarschijnlijk toch niet gebouwd. Eergisteren deed ik nogmaals een proefje op de minimale boogstraal die in het baanplan komt (R2) en toen bleken de twee Bk's kortgekoppeld met de Scharfenbergkoppelingen er goed door heen te kunnen. En dat terwijl Piko een veel ruimere boogstraal adviseert.
Door het geplande rijpad in het westelijke schaduwstation iets te wijzigen, zal de combinatie geen enkele tegenboog hoeven te berijden. Want dat laatste lukt echt niet.

Ik was met de aanschaf van de benodigde drie tweewagenstellen al tot twee gevorderd. Deze vormen nu samen de IC Enschede-Rotterdam CS v.v. die in werkelijkheid in de eerste helft van de jaren tachtig vrijwel altijd met vier bakken (in de spits zes of acht) werd gereden. Bijna altijd was dit een HK-vier, heel soms werd met twee tweetjes gereden, maar dat soms wordt bij mij altijd. Ik spaar op deze manier de aanschaf van een tweewagenstel uit, maar ook een hoop werk èn het risico dat het eindresultaat niet aan mijn eisen voldoet, het is wel N hè...

Natuurlijk is een zelfgebouwde HK-vier een stuk spannender, maar de nadelen wegen voor mij niet op tegen de voordelen. De Bk's worden gekoppeld, dat geeft een iets rustiger beeld van de trein, ABk en Bk gekoppeld is m.i. wat meer stoptreinachtig en de ABDk's gekoppeld met de beide panto's boven de kop omhoog vind ik ronduit een mal gezicht.







Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
« Reactie #1984 Gepost op: 06 november 2022, 09:47:11 »
Het wordt groter en groter. (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
« Reactie #1985 Gepost op: 06 november 2022, 11:07:18 »
Hoi,

Mooi project dat ballasten.
Parfumflesjes staan hier ook nog wel ;D.

Viel me op dat je ook een niet geringe verzameling huisjes hebt.
Fraai stadsgezicht.

Gr. Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3581
  • N Spoor Freak
Re: Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
« Reactie #1986 Gepost op: 06 november 2022, 22:12:56 »
@FRANK (Mispoes),
Mooi dat de Hondekoppen met Scharfenbergkoppeling bij jou toch goed functioneren  (y)
Bij mij gaat het ook wel alleen bij het nemen van bepaalde wissels niet, dan lopen ze eruit...
Ik ga het gewoon afwisselen soms met Scharfenbergkoppeling ,dan moet ikmaar een andere route nemen.......en als ik dat weer zat ben dan gaat de lange stangkoppeling er weer op.

@Jaap (JaJo),
Ja Jaap ik bouw lekker rustig door, ik bouwde in het verleden veelste gehaast waardoor ik soms fouten maakte die ik achteraf lastig kon veranderen.
Dus we gaan lekker rustig door en komt er weer een lastig klusje tussendoor, zoals nu (het maken van een waterkraan/slangen om de treinen te bevoorraden met water) dan neem ik gewoon de tijd ervoor en komt het andere maar wat later af :)
Al doende leert men :D

@Koen,
Het blijft toch lastig dat ballasten maar wel een leuk werkje! (Vooral als het naar mijn zin is ;D)
En ja met de jaren een flink aantal huizen verzameld, de meeste zijn 2e hands maar ook nieuw gekocht en zelf gebouwd..
En dank voor je compliment!
Ik raak niet uitgekeken naar mijn eigen  (Echthoven) stadsie :D

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
« Reactie #1987 Gepost op: 07 november 2022, 09:30:54 »
Door jouw filmpjes van twee gekoppelde stellen werd ik geïnspireerd om het idee van gekoppeld rijden toch nog maar weer eens op te pakken. Tot mijn verbazing gingen de gekoppelde Bk's met Scharfenberg door R2 (226 mm), terwijl Piko minimaal 390 mm adviseert, zie ook de post van Frank.

Daarna ging ik het hele rijpad langs en stuitte toen op slechts één tegenboog, zie het rood omcirkelde deel van de sporenbundel. Oorspronkelijk was het de bedoeling de vier bakken mat '54 via spoor 1 te laten lopen, maar door dit te verschuiven naar spoor 5, komt de combi door geen enkele tegenboog meer te rijden. Rijden door wissels zou geen probleem moeten zijn, mits er geen tegenbogen worden bereden. Tegenover elkaar liggende wissels en wissels met compensatiebocht geven wèl problemen (zie rechts).   

Jij hebt volgens mij veel meer ruimte tot je beschikking, dus volgens mij zou je het gemakkelijk kunnen ondervangen. Wel is het zo, dat bij mij de hele dienstregeling, materieelomloop en spoorbezetting al rond is, jaren voordat de eerste rail gelegd zal worden. Hierdoor is het op papier gemakkelijk te bepalen welke route de combi moet rijden en vooral, waar niet... Ik weet niet wat jouw opzet zal zijn, laat je treinen een beetje random rijden, dan wordt het vermijden van knelpunten lastiger. Ik ben heel benieuwd naar jouw bevindingen in de praktijk als je de combi kort gekoppeld door wissels zonder tegenbogen laat rijden.       
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3581
  • N Spoor Freak
Re: Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
« Reactie #1988 Gepost op: 07 november 2022, 23:11:39 »
Hallo Frank,
Bij mij zit het probleem bij 2 tegenover elkaar liggende wissels en 2 raar liggende bochten voor het klimspiraal...daar zou ik eventueel nog iets aan kunnen veranderen maar de 2 tegenover elkaar liggende wissels kan ik niks aan veranderen...
Ene ik ga niet volgens een dienstregeling rijden ofzo...
Ik heb nog geen flauw idee hoe alles gaat lopen, ik rijd trouwens met de hand en niet met een pc of zoiets.
Wel weet ik dat ik heel veel kan afwisselen op de baan!
Ook kan ik vanuit een gedeelte van het schaduwstation automatisch rijden als ik dat wil,  dit gedeelte rijd als het ware met denkende wissels en contactrailsen.
Ook kan ik buitenom de 2 klimspiralen rijden dit is eigenlijk gewoon een rondje rijden, er is op dat gedeelte ook de mogelijkheid om treinen te laten pendelen en apart weg te zetten..
Dit is een beetje lastig om uit te leggen, ik heb er ook geen tekening van.
Wel een filmpje, alleen liggen er dan nog geen opstelsporen, die liggen er nu wel.
https://youtu.be/9N38ohoq0Ac

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
« Reactie #1989 Gepost op: 12 november 2022, 16:36:12 »
Terwijl ik dit typ tijden er drie kortgekoppelde Hondekoppen rond op mijn baan door een set overloopwissels zonder enig probleem, ook een R2 bocht gevolgd door een tegenbocht (R 194.6 mm en 15° wissels) ging zonder gedoe.

De Hondekopvier wordt waarschijnlijk toch niet gebouwd.
Jammer, ik hoopte dingen af te kunnen kijken bij jou ;)
momenteel ben ik nog niet verder dan het maken van twee gaten in het dak van de Bk om de stroomafnemers over te kunnen zetten van de donorkap.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3581
  • N Spoor Freak
Re: Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
« Reactie #1990 Gepost op: 12 november 2022, 17:40:59 »
Ok Rick,
Bedankt voor je bericht!
Ik zal er nog eens een keer naar kijken en proberen de Scharfenberg koppelingen te testen, misschien moeten ze een beetje geholpen worden omdat ze stroef gaan?
Dat zou ook nog het probleem kunnen zijn...

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
« Reactie #1991 Gepost op: 12 november 2022, 21:08:49 »
Excuus Raymond, ik had je bericht van 07/11 23:11 uur gemist.

Terwijl ik dit typ tijden er drie kortgekoppelde Hondekoppen rond op mijn baan door een set overloopwissels zonder enig probleem, ook een R2 bocht gevolgd door een tegenbocht (R 194.6 mm en 15° wissels) ging zonder gedoe.
Jammer, ik hoopte dingen af te kunnen kijken bij jou ;)
momenteel ben ik nog niet verder dan het maken van twee gaten in het dak van de Bk om de stroomafnemers over te kunnen zetten van de donorkap.


Ik ga de proef nog maar weer eens een keer herhalen, ik had eind vorig jaar geconstateerd dat het zelfs niet ging met de tegenbogen R3 (Roco). Hoe dan ook, dit werpt weer een nieuw licht op de zaak. Drie stuks gekoppeld, interessant! Met alle drie ingeschakelde tractie-installaties? 

Dat vonden ze bij de buren ook wel jammer, maar de afweging was vrij zakelijk: 2x2 is ook vier. Ik begon ook steeds meer te twijfelen of het eindresultaat wel aan mijn eisen zou gaan voldoen. Ik word steeds kritischer, kippiger en dan ga ook ook nog van H0 naar N, alle drie richtingen dragen niet bij aan een goede afloop...   
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3581
  • N Spoor Freak
Re: Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
« Reactie #1992 Gepost op: 13 november 2022, 22:47:36 »
Zo.....het heeft even geduurd maar het station met perrons zijn zo goed als klaar, er moeten alleen nog seinen komen, die komen later...
Ik heb ook waterkranen/slangen met put gemaakt.. dat was best wel een erg lastig klusje....het is niet helemaal naar me zin maar goed, vind het wel best zo..
De plaatjes :)






















En een paar plaatjes in het donker..















Dit is het weer voor even, ik ga nu aan de slag met de seinen...

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
« Reactie #1993 Gepost op: 14 november 2022, 08:08:04 »
Leuk die sfeerplaatjes!
Enne... mooie loc voor die Hotelplan, ik zal eens voortmaken met het achtste rijtuig. :angel:
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
« Reactie #1994 Gepost op: 14 november 2022, 08:19:22 »
Lekker druk op het perron en die slangen tussen de sporen zijn een leuk detail. Had je niet ook nog die bordjes van Artitec om in het station te plaatsen?

Ik ga de proef nog maar weer eens een keer herhalen, ik had eind vorig jaar geconstateerd dat het zelfs niet ging met de tegenbogen R3 (Roco). Hoe dan ook, dit werpt weer een nieuw licht op de zaak. Drie stuks gekoppeld, interessant! Met alle drie ingeschakelde tractie-installaties?
Ja, alle stellen werkten mee. Ik kan het met nog meer stellen proberen, de donoren voor het viertje kunnen ook nog ingezet worden, maar normaal zou ik niet met zoveel stellen rijden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.