Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:14:07
roco maus 2 door Ronald69
Vandaag om 19:05:02
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:47:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 18:35:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:29:37
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 18:11:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:09:06
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
Vandaag om 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
Vandaag om 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
Vandaag om 16:14:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16

Auteur Topic: Voorlopig geen sprinters op lage Zwaluwe en Oudenbosch  (gelezen 3760 keer)

JoopSpoort

• Offline Offline
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Voorlopig geen sprinters op lage Zwaluwe en Oudenbosch
« Gepost op: 22 August 2023, 14:51:52 »
In een niet aflatende drang om wissels te verwijderen wordt de (beste) reiziger weer geconfronteerd met de consequentie van dit alles. De wissels zijn nog fysiek aanwezig en de software denkt dat ze er niet meer zijn. Dus inhuren van verkeersregelaars, inzet van stopbussen....... etc. Zie bericht.
https://www.prorail.nl/nieuws/aangepaste-dienstregeling-bij-zevenbergen-en-oudenbosch

Plan uw reis in de app.   ??? ::) Hoewel NS hier geen blaam treft.
« Laatst bewerkt op: 22 August 2023, 14:53:49 door JoopSpoort »
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
Re: Voorlopig geen sprinters op lage Zwaluwe en Oudenbosch
« Reactie #1 Gepost op: 22 August 2023, 14:57:42 »
Wie is toch de opdrachtgever van al deze opruimwoede..... ::)
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 22 August 2023, 17:11:21 »
Gaat weer lekker bij Prutsrail  ::)
Buiten de gewone storingen en snelheidsbeperkingen, dagelijks sein en wisselstoringen.
En nu dit….

Zoiets verzin je toch niet
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

hrp

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 22 August 2023, 17:19:35 »
Vier bussen per uur tegen een trein
Groet,
      Ronald

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #4 Gepost op: 22 August 2023, 18:08:42 »
Je kunt zo'n niet verwijderd wissel toch klemmen in de stand die het beveiligingssysteem veronderstelt? Ik snap de relatie met de seinen ook niet. Een stop-doorschakeling uitgeschakeld? Klinkt als een slecht voorbereid project, waarbij de consequenties afgewenteld worden op de vervoerder en de reizgers.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

hrp

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 22 August 2023, 19:00:31 »
Dit alles in kader van 150 jaar Zeeuwse Lijn.
Zie kalender. 9 en 10 september te Roosendaal.
Groet,
      Ronald

JoopSpoort

• Offline Offline
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
« Reactie #6 Gepost op: 23 August 2023, 09:43:19 »
Je kunt zo'n niet verwijderd wissel toch klemmen in de stand die het beveiligingssysteem veronderstelt? Ik snap de relatie met de seinen ook niet. Een stop-doorschakeling uitgeschakeld? Klinkt als een slecht voorbereid project, waarbij de consequenties afgewenteld worden op de vervoerder en de reizgers.
Het gaat niet om de stand van de wissels, maar om het feit dat de bomen bij de sprinter langer gesloten blijven dan normaal en dat daardoor mensen ongeduldig oversteken.
Om de veiligheid op overwegen te kunnen blijven garanderen, zijn vervolgens alle seinen in automatische stand gezet. Dit betekent dat de seinen geen onderscheid meer maken tussen doorgaande treinen en treinen die stoppen. Een sprinter die op het station stopt, geeft het sein aan dat de overweg dicht moet. Terwijl de overweg op dat moment nog open kan blijven, omdat de sprinter stilstaat. Daarom zijn de overwegen in Zevenbergen en Oudenbosch, op het moment dat er sprinters voorbij rijden, op dit moment langer dicht dan normaal. In de praktijk brengt dat mensen helaas in de verleiding de gesloten overweg over te steken. Om dat te voorkomen zijn de afgelopen weken verkeersregelaars ingezet. Bron: Website ProRail

Ik zou zeggen, haal die spoorwegovergang voor voetgangers in Lage Zwaluwe weg. Oudenbosch is een ander verhaal geloof ik.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #7 Gepost op: 23 August 2023, 09:59:05 »
Ik zou zeggen: doe 's competent en plan je werkzaamheden zo dat dit soort idiotie niet ontstaat.

hrp

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 23 August 2023, 10:35:59 »
Ik zou zeggen: doe 's competent en plan je werkzaamheden zo dat dit soort idiotie niet ontstaat.

Deze idioterie hebben we met elkaar gewoon laten worden.
Bruggen, tunnels, OV-lijnen, supermarkten, etc. zijn voor onderhoud weken of maanden gesloten.
Werden werkzaamheden vroeger hetzij 's-nachts hetzij tijdens de openingsuren uitgevoerd met wat overlast, geleidelijk aan krijgen de uitvoerders van klussen al dan niet om Arbo-redenen lange tijd vrijbaan.
De klant is de dupe.
En er is vrijwel geen haan die er naar kraait.
Ik zou bijna zeggen geen VARA-haan.
Hadden we in het verleden op TV actualiteiten rubrieken en ombudsprogramma's om dit soort zaken aan de kaak te stellen, al dan niet met verantwoordelijke directeuren of ministers die het vuur na aan de schenen werd gelegd.
Vandaag de dag is het Op-1 of Humerto alleen maar geneuzel over een Paul Römer of een zieke moeder van Pieter Omzicht bij wie verslaggevers op de stoep stonden.
Om van het J. Derksen gedoe maar te zwijgen.

Incompetentie en commercie hebben de overhand.

« Laatst bewerkt op: 23 August 2023, 10:55:57 door hrp »
Groet,
      Ronald

Huup

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 23 August 2023, 11:21:34 »
Ja, nou, nee. Dat 'we' bestaat niet, Ronald. Ik protesteer er al tegen sinds Smit Kroes begon met het opheffen van parallelle lijnen. Dat is kort door de bocht m'n hele actieve leven. Dus nee, geen 'we'.

DH1-3104

• Offline Offline
  • Hobby 3d designer, Schaal 1:43,5 en 1:24
« Reactie #10 Gepost op: 23 August 2023, 11:25:35 »
Er worden geplande werkzaamheden in stappen uitgevoerd,
Citaat
om de veiligheid op overwegen te kunnen blijven garanderen, zijn vervolgens alle seinen in automatische stand gezet.
Daarom zijn de overwegen in Zevenbergen en Oudenbosch, op het moment dat er sprinters voorbij rijden, op dit moment langer dicht dan normaal.
Hier is helemaal niks onveilig aan alleen wat hinder.
Citaat
In de praktijk brengt dat mensen helaas in de verleiding de gesloten overweg over te steken.
Dus dat er tijdelijk nu geen sprinters stoppen heeft alles te maken met het gedrag van de mens en niets van doen met Prorail.

Groet Ronald
« Laatst bewerkt op: 23 August 2023, 11:34:51 door DH1-3104 »
Met vriendelijke groet Ronald Hofmeester.
Wadloper DH1 spoor 0
NS2400 spoor 0

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 23 August 2023, 11:26:54 »
Uiteindelijk is dit wèl wat we met zijn alleen willen.
De acceptatiegrens voor ongevallen, al dan niet dodelijk, is steeds lager komen te liggen. We vinden het tegenwoordig niet meer normaal dat er jaarlijks enkele doden vallen bij onderhoudswerkzaamheden aan het spoor. Vroeger was dat ‘een risico van het vak’. Verder hebben we veel meer tunnels, bruggen en andere infra die onderhouden moet worden dan in de jaren n ‘70 en is die ooit aangelegde infra ook aan onderhoud toe, allemaal situaties die er nog niet waren. In 1970 hoefde te Heinenoordtunnel nog niet dicht voor onderhoud omdat hij splinternieuw was. Bovendien was het verkeer nog niet zo intensief dat er toen best een buis dicht had gekund zonder files te veroorzaken, nu is dat zo veel anders.
Volgens mij is de acceptatie voor verstoringen ook een stuk minder geworden. Onderhoud hoort erbij, hoor ik niemand zeggen. We hebben allemaal ‘recht’ op snel vervoer van A naar B, en oh jee als dat afwijkt van wat we gewend zijn.
No dress rehearsel, this is our life.

hrp

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 23 August 2023, 11:34:04 »
Ja, nou, nee. Dat 'we' bestaat niet, Ronald. Ik protesteer er al tegen sinds Smit Kroes begon met het opheffen van parallelle lijnen. Dat is kort door de bocht m'n hele actieve leven. Dus nee, geen 'we'.

Leuk dat je Nelie opvoert, die zat maar al te graag op tv haar beleid te verdedigen bij Sonja of Brandpunt :)
Groet,
      Ronald

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #13 Gepost op: 23 August 2023, 12:06:10 »

Van Somda:
Citaat van: DingeZ
Van wat ik begrepen heb is deze misrekening veroorzaakt doordat van te voren gerekend was om de nieuwe beveiliging compleet paralel op te bouwen en dan alleen in een TPV aan te sluiten, maar dat de werkmethode (van de aannemer) is geworden om de bestaande kasten om te bouwen.

Dat zou ook kunnen verklaren dat bij een halve ombouw de stop-doorsschakeling er al uit gesloopt is.

Citaat van: Broek53
Ai ai ai... Kennelijk is de normale bediening dan ook al deels gesloopt, anders hoefden de seinen niet in de automaat gezet te worden. Dat is dan ongetwifjfeld ook niet vanuit de bediening gebeurd, maar in de relaiskasten. Jammer (noemen we het maar), anders zou je het uitrijdsein op rood kunnen laten staan tot de trein langs het perron staat en dan pas bedienen - een soort handmatige stop/door.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Huup

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 23 August 2023, 12:25:24 »
Dus dat er tijdelijk nu geen sprinters stoppen heeft alles te maken met het gedrag van de mens en niets van doen met Prorail.

Groet Ronald
Nee, het heeft alles te maken met hoe ProRail de boel heeft aangepakt. En ja, de overstekers zijn fout. Daar zijn oplossingen voor, en dit is dus de verkeerde.

Uiteindelijk is dit wèl wat we met zijn alleen willen.
De acceptatiegrens voor ongevallen, al dan niet dodelijk, is steeds lager komen te liggen. We vinden het tegenwoordig niet meer normaal dat er jaarlijks enkele doden vallen bij onderhoudswerkzaamheden aan het spoor. Vroeger was dat ‘een risico van het vak’. Verder hebben we veel meer tunnels, bruggen en andere infra die onderhouden moet worden dan in de jaren n ‘70 en is die ooit aangelegde infra ook aan onderhoud toe, allemaal situaties die er nog niet waren. In 1970 hoefde te Heinenoordtunnel nog niet dicht voor onderhoud omdat hij splinternieuw was. Bovendien was het verkeer nog niet zo intensief dat er toen best een buis dicht had gekund zonder files te veroorzaken, nu is dat zo veel anders.
Volgens mij is de acceptatie voor verstoringen ook een stuk minder geworden. Onderhoud hoort erbij, hoor ik niemand zeggen. We hebben allemaal ‘recht’ op snel vervoer van A naar B, en oh jee als dat afwijkt van wat we gewend zijn.
En ook hier een 'nee' tegen wat 'We met z'n allen willen'. Wat ik wil bijvoorbeeld is een organisatie met kennis van zaken die de boel zo fixed dat er een uitstekend eindresultaat is zonder een enkel los eindje. Dat kan namelijk. De losse eindjes die ProRail keer op keer produceert zijn inmiddels stuitend. Als ik mijn bus zo een daggie zou besturen, zou ik al rap op straat staan. En terecht.
Onderhoud moet. Maar moet niet leiden tot reparaties op dat onderhoud.
Doden zijn nooit acceptabel. Maar er zijn vele manieren waarop je slachtoffers kunt voorkomen. Hele lijnen dicht gooien zoals nu vaak gebeurt, en dan ook nog over meerdere weekenden, zonder coördinatie met andere grote verkeersprojecten (Zeeuwse Lijn/Haringvlietbrug/zomervakantietoerisme -> wegongelukken) hoeft echt niet. Pendelen kan ook.
Vervangend busvervoer regelen met busbestuurders die weten waar ze heen moeten is ook zo'n dingetje. Polen, Roemenen, van mij mag het. Ik kwam tijdens een paar van die ritten zelfs een Ukraïner tegen die met zn eigen bus treinvervangend vervoer reed. Sprak geen Engels zelfs, maar wist wel waar hij heen moest en hoe hij er moest komen vooral. Het kan.
Andere aanpak dus. Beter resultaat.