Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 08:58:32
Gewoon wat busfoto's door Teun
Vandaag om 08:52:21
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
  

Auteur Topic: Rondsel van Fleischmann-motoras afhalen (HO)  (gelezen 1274 keer)

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Rondsel van Fleischmann-motoras afhalen (HO)
« Gepost op: 21 augustus 2023, 17:48:41 »
Van een BR 94 wil ik het anker vervangen. Ik heb een iets beter exemplaar, met vliegwiel-opvulling, uit een gesloopte BR 78. Die ligt anders maar werkloos in een bakje:



Van dat losse anker heb ik het kleine tandwiel er met veel geweld afgekregen. Die van de BR 94 zit net zo vast, maar omdat er een mooi en kwetsbaar chassis aan vastzit, vraag ik me af of het ook zonder geweld kan. Weet iemand een mooie methode?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Rondsel van Fleischmann-motoras afhalen (HO)
« Reactie #1 Gepost op: 21 augustus 2023, 17:56:17 »
Hoi, men zegt dan steeds "dan moet je het rondsel warm stoken zodat het uitzet en er af kan" maar dat is mij ook nog nooit gelukt :-\ . Mocht je dat gaan proberen dan moet je eerst alle plastic tandwielen en andere plastic delen uit de buurt halen.

Mvg,

Robert


Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Rondsel van Fleischmann-motoras afhalen (HO)
« Reactie #3 Gepost op: 21 augustus 2023, 18:44:35 »
De meeste wielentrekkers krijg je niet lekker achter/tussen het rondsel en de behuizing van de motor. Ik heb er een van GM&S en een andere, maar dat past niet :( Maar als het wel past dan kan dit prima werken inderdaad.

Met de zamac rondsels heb je weer het tegenovergestelde probleem: die vallen er al af als een Preisertje iets te hard zijn/haar/hun neus snuit.

Mvg,

Robert

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1047
Re: Rondsel van Fleischmann-motoras afhalen (HO)
« Reactie #4 Gepost op: 21 augustus 2023, 19:09:40 »
Hoi, men zegt dan steeds "dan moet je het rondsel warm stoken zodat het uitzet en er af kan" maar dat is mij ook nog nooit gelukt :-\ .

Mvg,

Robert

Zo werkt het wel in het grootbedrijf (lees algemene machinerien)
Ik heb bij een reparatie machinefabriek gewerkt en werd oa zo gewerkt.

Ik zou een stevig passen plaatje tussen het huis en rondsel proberen te maken en dan los tikken.

Mvg Johan

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1047
Re: Rondsel van Fleischmann-motoras afhalen (HO)
« Reactie #5 Gepost op: 21 augustus 2023, 19:25:12 »
maar dat is mij ook nog nooit gelukt :-\ .

Mvg,

Robert

Je moet zorgen dat het rondsel sneller warm wordt dan het asje en dan snel trekken.
Dit spul is er wel klein voor.

Mvg Johan

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2437
  • Aachenau West
Re: Rondsel van Fleischmann-motoras afhalen (HO)
« Reactie #6 Gepost op: 21 augustus 2023, 20:08:48 »
Ik ken het probleem en heb het (ook) niet echt kunnen oplossen.

Die tandwielen zijn volgens mij gemakkelijk als reserveonderdeel verkrijgbaar.
Dan is het een kwestie van (voorzichtig) de zaag in het origineel zetten, waarna het gemakkelijker wordt het te verwijderen. En dan vervolgens een nieuw tandwiel te plaatsen.

Weet je trouwens zeker dat het anker eruit kan zonder minimaal 1 wiel van de as te halen?
Anders wordt het kwarteren.

Succes.

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2023, 20:10:37 door wob »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7046
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Rondsel van Fleischmann-motoras afhalen (HO)
« Reactie #7 Gepost op: 21 augustus 2023, 20:30:45 »
2 platte schroevendraaiertjes aan weerszijden.
En dan wat wrikken.
Zo is het mij wel eens gelukt.
Geen garantie.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Rondsel van Fleischmann-motoras afhalen (HO)
« Reactie #8 Gepost op: 21 augustus 2023, 22:50:49 »
Zo te lezen worstelen meer mensen hiermee; gedeelde smart is halve smart.

Het moeilijkst is inderdaad om op een degelijke manier tussen het rondsel en het motorhuis te komen én voldoende kracht te kunnen zetten. De garantie van de locomotief is al verlopen, maar het zou zonde zijn het motorhuis te beschadigen, of andere delen.

Misschien is het “slopen” van het bestaande rondsel wel het beste idee. Van de BR78 is ook nog het rondsel er heel afgekomen.

Maar de waarschuwing van Bas is terecht, bedankt! Ik dacht dat het kon, maar nu ik het goed bekijk zie ik dat de twee achterste drijfwielen in de weg zitten… Het feest gaat dus niet door. Gedoe met kwarteren bij deze mooie machine is het me niet waard.
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2023, 22:59:10 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: Rondsel van Fleischmann-motoras afhalen (HO)
« Reactie #9 Gepost op: 21 augustus 2023, 22:55:16 »
Eerlijk gezegd heb ik nooit verschil in rijeigenschappen tussen de beide ankers gemerkt.

Bart

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Rondsel van Fleischmann-motoras afhalen (HO)
« Reactie #10 Gepost op: 21 augustus 2023, 23:19:31 »
Uit wat ik hier op het forum lees krijg ik ook niet de indruk dat het veel uitmaakt. Over zin & onzin van vliegwielen begrijp ik dat dit soort kleine aanpassingen de ankerkleef verminderen, waardoor de motor bij lage toeren wat mooier loopt. Ik stel me zo voor dat ze er bij Fleischmann niet voor niets tijd in hebben gestoken dit toe te voegen.

Wat mij betreft was het een gevalletje “baat het niet, dan schaadt het niet”. Zoals gezegd, ik heb dat ding toch liggen.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re: Rondsel van Fleischmann-motoras afhalen (HO)
« Reactie #11 Gepost op: 21 augustus 2023, 23:37:47 »
Hallo,
dat warmstoken is geen optie.
Het werkt alleen bij grote diameters . Een natuurkundige en wiskundigeberekening kun je hier op los laten maar dat doen we maar weer niet vandaag.
Misschien met een ponsje er voorzichtig uittikken ??????????????

succes jandcargo

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: Rondsel van Fleischmann-motoras afhalen (HO)
« Reactie #12 Gepost op: 21 augustus 2023, 23:45:37 »
Als man "uit het vak" weet ik dat het vrij gemakkelijk is. Klein gasbrandertje niet te lang op het rondsel en het floept er zo af. Tikken niet doen. Je slaat het bronzen lager los.

Bart

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Rondsel van Fleischmann-motoras afhalen (HO)
« Reactie #13 Gepost op: 27 augustus 2023, 14:13:42 »
Nog even over dat vliegwielanker: ik kom, bladerend in oude Railhobby’s een “Railtest” tegen van de Fleischmann BR 141 (in HO en N tegelijk, RH 9/1990). De HO-versie is voorzien van zo’n nieuw vliegwielanker. De ervaringen zijn precies tegengesteld aan wat ik schrijf over ankerkleef.

Aan de ene kant:
“De motor is voorzien van het zeer effectieve vliegwielanker dat de lok een lange uitloop geeft en voor een regelmatig rijgedrag zorgt. De uitloop bij volle snelheid is meer dan 30cm.”

Aan de andere kant:
“Bij zeer lage snelheden is er sprake van een wat schokkerig rijgedrag. Een elektronische regelaar brengt hierin geen verbetering, eerder wordt het effect versterkt.”

Het kan ook aan dit specifieke model gelegen hebben, natuurlijk.

Even zoeken hier op het forum levert wat meer indrukken op:
Aan mijn besluit om het oude anker in mijn BR 94 te laten zitten, verandert dit niets. Misschien kan ik het gebruiken voor een andere lok, waar hij makkelijker in te bouwen is. Misschien een van mijn 1306 dieseltjes?

(Trouwens, de foto’s van het vliegwielanker, in het Railhobby-artikel, zijn van Rob Ellerman :).)
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Rondsel van Fleischmann-motoras afhalen (HO)
« Reactie #14 Gepost op: 14 maart 2024, 21:06:42 »
Het antwoord op deze vraag heb ik inmiddels zelf. Een gasbrandertje leek me wat radicaal, maar een soldeerbout op het rondsel doet het inderdaad uitzetten, zodat het los te wippen is. Bij de BR 94 heb ik het uiteindelijk niet gedaan, dankzij de waarschuwingen over de wielen. Maar wel bij een BR 55:



Ik heb dit ook al een keer gedaan met het rondsel op een Bühler-motor.
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2024, 08:34:50 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf