Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door GP20
Vandaag om 21:54:21
Wat was jullie allereerste loc? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:43:52
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:25
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 21:10:48
De fabriek - Spoor 0 door NS264
Vandaag om 20:43:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
  

Auteur Topic: Rondsel van Fleischmann-motoras afhalen (HO)  (gelezen 1815 keer)

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Berichten: 1258
  • Klaar voor vertrek
Rondsel van Fleischmann-motoras afhalen (HO)
« Gepost op: 21 August 2023, 17:48:41 »
Van een BR 94 wil ik het anker vervangen. Ik heb een iets beter exemplaar, met vliegwiel-opvulling, uit een gesloopte BR 78. Die ligt anders maar werkloos in een bakje:



Van dat losse anker heb ik het kleine tandwiel er met veel geweld afgekregen. Die van de BR 94 zit net zo vast, maar omdat er een mooi en kwetsbaar chassis aan vastzit, vraag ik me af of het ook zonder geweld kan. Weet iemand een mooie methode?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2268
    • Biesje.nl
Re: Rondsel van Fleischmann-motoras afhalen (HO)
« Reactie #1 Gepost op: 21 August 2023, 17:56:17 »
Hoi, men zegt dan steeds "dan moet je het rondsel warm stoken zodat het uitzet en er af kan" maar dat is mij ook nog nooit gelukt :-\ . Mocht je dat gaan proberen dan moet je eerst alle plastic tandwielen en andere plastic delen uit de buurt halen.

Mvg,

Robert


Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2268
    • Biesje.nl
Re: Rondsel van Fleischmann-motoras afhalen (HO)
« Reactie #3 Gepost op: 21 August 2023, 18:44:35 »
De meeste wielentrekkers krijg je niet lekker achter/tussen het rondsel en de behuizing van de motor. Ik heb er een van GM&S en een andere, maar dat past niet :( Maar als het wel past dan kan dit prima werken inderdaad.

Met de zamac rondsels heb je weer het tegenovergestelde probleem: die vallen er al af als een Preisertje iets te hard zijn/haar/hun neus snuit.

Mvg,

Robert

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1251
Re: Rondsel van Fleischmann-motoras afhalen (HO)
« Reactie #4 Gepost op: 21 August 2023, 19:09:40 »
Hoi, men zegt dan steeds "dan moet je het rondsel warm stoken zodat het uitzet en er af kan" maar dat is mij ook nog nooit gelukt :-\ .

Mvg,

Robert

Zo werkt het wel in het grootbedrijf (lees algemene machinerien)
Ik heb bij een reparatie machinefabriek gewerkt en werd oa zo gewerkt.

Ik zou een stevig passen plaatje tussen het huis en rondsel proberen te maken en dan los tikken.

Mvg Johan

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1251
Re: Rondsel van Fleischmann-motoras afhalen (HO)
« Reactie #5 Gepost op: 21 August 2023, 19:25:12 »
maar dat is mij ook nog nooit gelukt :-\ .

Mvg,

Robert

Je moet zorgen dat het rondsel sneller warm wordt dan het asje en dan snel trekken.
Dit spul is er wel klein voor.

Mvg Johan

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2876
  • Aachenau West
Re: Rondsel van Fleischmann-motoras afhalen (HO)
« Reactie #6 Gepost op: 21 August 2023, 20:08:48 »
Ik ken het probleem en heb het (ook) niet echt kunnen oplossen.

Die tandwielen zijn volgens mij gemakkelijk als reserveonderdeel verkrijgbaar.
Dan is het een kwestie van (voorzichtig) de zaag in het origineel zetten, waarna het gemakkelijker wordt het te verwijderen. En dan vervolgens een nieuw tandwiel te plaatsen.

Weet je trouwens zeker dat het anker eruit kan zonder minimaal 1 wiel van de as te halen?
Anders wordt het kwarteren.

Succes.

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 21 August 2023, 20:10:37 door wob »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Rondsel van Fleischmann-motoras afhalen (HO)
« Reactie #7 Gepost op: 21 August 2023, 20:30:45 »
2 platte schroevendraaiertjes aan weerszijden.
En dan wat wrikken.
Zo is het mij wel eens gelukt.
Geen garantie.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Berichten: 1258
  • Klaar voor vertrek
Re: Rondsel van Fleischmann-motoras afhalen (HO)
« Reactie #8 Gepost op: 21 August 2023, 22:50:49 »
Zo te lezen worstelen meer mensen hiermee; gedeelde smart is halve smart.

Het moeilijkst is inderdaad om op een degelijke manier tussen het rondsel en het motorhuis te komen én voldoende kracht te kunnen zetten. De garantie van de locomotief is al verlopen, maar het zou zonde zijn het motorhuis te beschadigen, of andere delen.

Misschien is het “slopen” van het bestaande rondsel wel het beste idee. Van de BR78 is ook nog het rondsel er heel afgekomen.

Maar de waarschuwing van Bas is terecht, bedankt! Ik dacht dat het kon, maar nu ik het goed bekijk zie ik dat de twee achterste drijfwielen in de weg zitten… Het feest gaat dus niet door. Gedoe met kwarteren bij deze mooie machine is het me niet waard.
« Laatst bewerkt op: 21 August 2023, 22:59:10 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1751
Re: Rondsel van Fleischmann-motoras afhalen (HO)
« Reactie #9 Gepost op: 21 August 2023, 22:55:16 »
Eerlijk gezegd heb ik nooit verschil in rijeigenschappen tussen de beide ankers gemerkt.

Bart

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Berichten: 1258
  • Klaar voor vertrek
Re: Rondsel van Fleischmann-motoras afhalen (HO)
« Reactie #10 Gepost op: 21 August 2023, 23:19:31 »
Uit wat ik hier op het forum lees krijg ik ook niet de indruk dat het veel uitmaakt. Over zin & onzin van vliegwielen begrijp ik dat dit soort kleine aanpassingen de ankerkleef verminderen, waardoor de motor bij lage toeren wat mooier loopt. Ik stel me zo voor dat ze er bij Fleischmann niet voor niets tijd in hebben gestoken dit toe te voegen.

Wat mij betreft was het een gevalletje “baat het niet, dan schaadt het niet”. Zoals gezegd, ik heb dat ding toch liggen.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re: Rondsel van Fleischmann-motoras afhalen (HO)
« Reactie #11 Gepost op: 21 August 2023, 23:37:47 »
Hallo,
dat warmstoken is geen optie.
Het werkt alleen bij grote diameters . Een natuurkundige en wiskundigeberekening kun je hier op los laten maar dat doen we maar weer niet vandaag.
Misschien met een ponsje er voorzichtig uittikken ??????????????

succes jandcargo

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1751
Re: Rondsel van Fleischmann-motoras afhalen (HO)
« Reactie #12 Gepost op: 21 August 2023, 23:45:37 »
Als man "uit het vak" weet ik dat het vrij gemakkelijk is. Klein gasbrandertje niet te lang op het rondsel en het floept er zo af. Tikken niet doen. Je slaat het bronzen lager los.

Bart

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Berichten: 1258
  • Klaar voor vertrek
Re: Rondsel van Fleischmann-motoras afhalen (HO)
« Reactie #13 Gepost op: 27 August 2023, 14:13:42 »
Nog even over dat vliegwielanker: ik kom, bladerend in oude Railhobby’s een “Railtest” tegen van de Fleischmann BR 141 (in HO en N tegelijk, RH 9/1990). De HO-versie is voorzien van zo’n nieuw vliegwielanker. De ervaringen zijn precies tegengesteld aan wat ik schrijf over ankerkleef.

Aan de ene kant:
“De motor is voorzien van het zeer effectieve vliegwielanker dat de lok een lange uitloop geeft en voor een regelmatig rijgedrag zorgt. De uitloop bij volle snelheid is meer dan 30cm.”

Aan de andere kant:
“Bij zeer lage snelheden is er sprake van een wat schokkerig rijgedrag. Een elektronische regelaar brengt hierin geen verbetering, eerder wordt het effect versterkt.”

Het kan ook aan dit specifieke model gelegen hebben, natuurlijk.

Even zoeken hier op het forum levert wat meer indrukken op:
Aan mijn besluit om het oude anker in mijn BR 94 te laten zitten, verandert dit niets. Misschien kan ik het gebruiken voor een andere lok, waar hij makkelijker in te bouwen is. Misschien een van mijn 1306 dieseltjes?

(Trouwens, de foto’s van het vliegwielanker, in het Railhobby-artikel, zijn van Rob Ellerman :).)
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Berichten: 1258
  • Klaar voor vertrek
Re: Rondsel van Fleischmann-motoras afhalen (HO)
« Reactie #14 Gepost op: 14 March 2024, 21:06:42 »
Het antwoord op deze vraag heb ik inmiddels zelf. Een gasbrandertje leek me wat radicaal, maar een soldeerbout op het rondsel doet het inderdaad uitzetten, zodat het los te wippen is. Bij de BR 94 heb ik het uiteindelijk niet gedaan, dankzij de waarschuwingen over de wielen. Maar wel bij een BR 55:



Ik heb dit ook al een keer gedaan met het rondsel op een Bühler-motor.
« Laatst bewerkt op: 15 March 2024, 08:34:50 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf