Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:06:36
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 22:05:44
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
Vandaag om 22:05:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:45:52
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:38:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 21:30:51
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
Vandaag om 21:28:38
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:25:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 21:19:04
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
Vandaag om 21:07:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 21:04:42
PB models: koplopers (voorbespreking) door barry1972
Vandaag om 21:03:02
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
Vandaag om 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
Vandaag om 20:34:06
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 20:32:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 20:24:08
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
Vandaag om 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
Vandaag om 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
Vandaag om 17:19:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:03:29
Configureren GCA50/GCA50a door Gijs
Vandaag om 15:35:03
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:34:23
  

Auteur Topic: trafo  (gelezen 2149 keer)

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
trafo
« Gepost op: 23 April 2008, 09:46:06 »
Hallo
Ik heb tussen mijn spullen nog een goede trafo gevonden maar die geeft
18 volt 3amp.Zou ik deze kunnen gebruiken voor op een wisseldecoder mijn wissels aan te sturen.Normaal spreekt men van 16v.Ik zou ook de wisselstroom kunnen omschakelen naar gelijkstroom met een gelijkrichter en daardoor de voltage met ong 1.4v verminderen.Kan dat zonder gevaar
op problemen.
Dito

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: trafo
« Reactie #1 Gepost op: 23 April 2008, 09:57:38 »
Vertel eerst eens over welke wisseldecoder het gaat. En wat zegt de handleiding van die decoder er over?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: trafo
« Reactie #2 Gepost op: 23 April 2008, 09:58:29 »
Niet doen!

18 volt betekend in de praktijk 19~20 volt. Omdat je bij wisselspanning praat over eff. spanning is de top 1,4 maal zo hoog (de wortel uit 2)
Dat betekend dat je een spanning aanbied van zo'n 25 volt! Te hoog voor de dekoder en de wissels.
Je kan diodes in serie zetten maar dat moeten er meerdere zijn en flinke jongens van 3 amp.

Als je een apparte trafo wilt voor je wissels kijk dan naar een (ringkern) trafo van 15volt /2 amp. Gelijkrichten en afvlakken en je hebt een mooie spanning (Niet voor een LS150)

1 dekoder of 1 wisselspoel defekt en je hebt het er al uit.

Peter Kramer
Digitaalservice.nl

Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: trafo
« Reactie #3 Gepost op: 23 April 2008, 10:14:28 »
Hallo
Als antwoord op Klaas kan ik zeggen dat het gaat om viessmann decoders 5211.Maar het antwoord op mijn vraag is duidelijk gegeven door P Kramer.
Aan P Kramer wou ik nog vragen wat het best is voor de ls 150.Ik heb een
bestelling ervan samen met de tillig motor aandrijving,zoals aanbevolen door mijn leverancier.Ik heb het nog niet ontvangen dus kan het nog niet uitproberen.
Dito

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: trafo
« Reactie #4 Gepost op: 23 April 2008, 10:19:03 »
@Peter,

je verhaal over effectieve waarde en topwaarde is wel waar, maar niet zo erg relevant. Wat van belang is, is wat de fabrikant aangeeft.

@Dito,

Het antwoord op je vraag staat in de handleiding van de 5211. Daar staat voor de maximale waarde van de externe spanning: wisselspanning 17V eff, of gelijkspanning 24V.
Dus als je weer eens met zo'n vraag zit, lees de fraaie handleiding en doe wat daar in staat. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: trafo
« Reactie #5 Gepost op: 23 April 2008, 10:27:48 »
@Dito

 De LS150 mag alleen gevoed worden met een wisselspanning, dus geen gelijkrichting en zeker geen afvlakking gebruiken.
Ik snap alleen niet dat deze dekoder gebruikt voor een motoraandrijving. Nu ken ik de Tillig niet dus misschien kan het wel maar meestal heeft een motor aandrijving een langdurige puls nodig i.p.v een piekpuls voor een gewone wisselspoel.

@Klaas.
Niet echt relevant maar wel interressant om het eens te vermelden, dacht ik

Peter Kramer
Digitaalservice.nl
« Laatst bewerkt op: 23 April 2008, 10:49:02 door P.Kramer »
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: trafo
« Reactie #6 Gepost op: 23 April 2008, 10:31:22 »
Hallo Klaas
Je hebt overschot van gelijk dus sorry.Maar het is nu eenmaal zo dat het sneller gaat door eens een vraag te stellen dan van elk stuk tot in de  allerkleinste lettertjes alles te lezen en dan nog te begrijpen hoor.Ik ben geen ingenieur electronica.
Dito

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: trafo
« Reactie #7 Gepost op: 23 April 2008, 10:39:40 »
Dito,

Je hoeft ook geen ingenieur te zijn om alles te begrijpen.
De meeste gebruiksaanwijzingen zijn duidelijk genoeg en als je die stap voor stap volgt lukt het wel. Zijn er dan alsnog vragen dan kan je die hier natuurlijk altijd stellen en proberen we die hier zo goed mogelijk te beantwoorden.

De algemene ervaring is dat er vaak te snel een vraag gesteld zonder dat de gebruiksaanwijzing gelezen wordt. Deze lezen kan vaak heel leerzaam zijn.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: trafo
« Reactie #8 Gepost op: 23 April 2008, 10:50:20 »
Dito,

ik ben wel een ingenieur in de elektrotechniek, maar ik had ook wat moeite om het te vinden. Het staat nl. helemaal aan het begin van de handleiding, in de 5e regel ongeveer. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: trafo
« Reactie #9 Gepost op: 23 April 2008, 10:52:51 »
Hallo
Naar aanleiding van het bericht van P Kramer wou ik vragen welke decoder aan te bevelen is voor de tillig motoraandrijving.Volgens Peter is de ls 150 niet zo goed geschikt.Ik heb momenteel enkel viessmann 5211 decoders en volgens viessmann zelf zijn ze niet geschikt om de tillig aan te drijven.
Dito
« Laatst bewerkt op: 23 April 2008, 10:56:20 door dito »

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: trafo
« Reactie #10 Gepost op: 23 April 2008, 11:06:14 »
Ik zou niet weten waarom de LS 150 niet geschikt is. Het bijzondere van de LS 150 is dat je er spoelaandrijvingen en motoraandrijvingen door elkaar op kunt aansluiten. Je kunt elke uitgang afzonderlijk programmeren naar gelang van het soort aandrijving. Dus b.v. een korte puls voor spoelen, een lange puls voor een motor, en een blijvende spanning voor motoren die dat nodig hebben.
Dus ook hier geldt: zoek de handleiding eens op en ga die lezen.

Als je met de 5211 motoren wilt aansturen, dan moet er een hulpschakelingetje tussen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22532
Re: trafo
« Reactie #11 Gepost op: 23 April 2008, 11:15:14 »
De belangrijkste karakteristieken van de LS 150 zeggen al genoeg. Inderdaad een prima ding: goede prijs-prestatieverhouding en heel flexibel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: trafo
« Reactie #12 Gepost op: 23 April 2008, 12:05:52 »
Hallo
Ik heb wel een handleiding gevonden maar dan wel in het engels.Is er soms ook een in het nederlands te vinden?Deze decoder is die wel aan te sturen met de IB?Ik heb die nog niet in mijn bezit maar zou die wel willen bestellen .
Dito

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: trafo
« Reactie #13 Gepost op: 23 April 2008, 12:50:02 »
Een Nederlandse handleiding ken ik niet. Maar aangezien het een Duits fabrikaat is zal er ongetwijfeld een Duitse handleiding bestaan, en waarschijnlijk ook een Franse.

Je kunt de LS 150 met de IB besturen. Het werkt op DCC protocol.

PS: er bestaat inderdaad een Duitse handleiding.
http://www.digital-plus.de/pdf/b_11150_d.pdf
Een Franse kan ik niet vinden.
« Laatst bewerkt op: 23 April 2008, 13:00:28 door Klaas Zondervan. Reden: handleiding gevonden »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: trafo
« Reactie #14 Gepost op: 23 April 2008, 13:42:30 »
Hallo Klaas

Dank .Nu kan ik een heel eind verder.
Dito