Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 11:12:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
booster vraag door Dirk
Vandaag om 10:28:12
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 10:08:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 09:16:22
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:00:12
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
  

Auteur Topic: Rorhblasgerust  (gelezen 2118 keer)

Rolf S

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Rorhblasgerust
« Gepost op: 01 August 2023, 09:13:29 »
Goedemorgen allen,

Vraagje over het Rorhblasgerust (wat is dat eigenlijk in het nederlands?): ik gok dat die perslucht nodig hadden, en er zal ook perslucht voor bezanden en wellicht elders nodig geweest zijn. Dus een centrale persluchtvoorziening. Maar hoe werd het Rorhblasgerust dan aangesloten? Lag er een slang op de grond, of een kastje waar aangekoppeld werd?

Ik kan verrassend weinig goede foto's vinden op internet waar juist dat detail te zien is.

Dank, Rolf

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Re: Rorhblasgerust
« Reactie #1 Gepost op: 01 August 2023, 10:21:11 »
Ik ken het alleen uit de museum spoor wereld, ziet eruit als een soort hoge druk spuit met een hele lange steel om de vuur en vlampijpen mee uit te blazen, soms zat aan het einde ook een borstel.

Naast spuien en ketel wassen ( om ketelsteen te verkopen ) worden de vlam pijpen en buizen schoon geblazen om zo min mogelijk afzetting op deze te krijgen, wat de warmte overdracht bevorderd.

Bij oliestokers werd onder het rijden ook wel zand in de vuurkist gegooid om de pijpen schoon te houden.

In ons geval was het een slang die op de perslucht leiding van de werkplaats werd aangesloten . Lok stond dan op de asput buiten.
« Laatst bewerkt op: 01 August 2023, 10:22:45 door Nez Cassé »
Met vriendelijke groet,

Bart

Rolf S

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Rorhblasgerust
« Reactie #2 Gepost op: 01 August 2023, 11:00:17 »
Da's al wat, Bart. Geeft een hoop rommel/stof die alle kanten uit gaat? Groeten, Rolf

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Re: Rorhblasgerust
« Reactie #3 Gepost op: 01 August 2023, 11:12:12 »
Niet aan te raden dat binnen te doen, ook vanwege allerlei regeltjes…

Zou mij overigens niks verbazen als dat vroeger wel binnen werd gedaan….
Met vriendelijke groet,

Bart

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 551
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2852
  • Duitsland TP III/IV
Re: Rorhblasgerust
« Reactie #5 Gepost op: 01 August 2023, 14:44:09 »
Goedemorgen allen,

Vraagje over het Rorhblasgerust (wat is dat eigenlijk in het nederlands?): ik gok dat die perslucht nodig hadden, en er zal ook perslucht voor bezanden en wellicht elders nodig geweest zijn. Dus een centrale persluchtvoorziening. Maar hoe werd het Rorhblasgerust dan aangesloten? Lag er een slang op de grond, of een kastje waar aangekoppeld werd?

Ik kan verrassend weinig goede foto's vinden op internet waar juist dat detail te zien is.

Dank, Rolf

Rolf,

In het Nederlands heet dat ding een vlampijpreiniger. Deze werden gevoed met een compressor, Faller(120139) heeft zo'n ding in haar programma en er zit een compressorhuis met compressor erbij.


Onderstaand een foto in 1:1,


In der Nähe des Ringlokschuppens standen Reinigungsarbeiten in der Rauchkammer der 044 143-6 an. Die Maschine war noch beschildert "BD Hannover" und "Bw Ottbergen"

Foto afkomstig van http://phpbb.hunsrueckquerbahn.de/phpBB3/viewtopic.php?t=21211
Grt, Ronald.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rorhblasgerust
« Reactie #6 Gepost op: 01 August 2023, 14:54:12 »
Rolf,

Rohrblasgerust vertalen?
Vertalen is simpel met Google-translate.
Ook vanuit het Duits.

Groet,
      Ronald

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: Rorhblasgerust
« Reactie #7 Gepost op: 01 August 2023, 15:27:07 »
Vertalen is simpel met Google-translate.
Zelf al geprobeerd dan, met dat woord?
Wat je dan krijgt is geen Nederlandse vakterm. Kun je ook niet verwachten van Google Translate.
Je krijgt hooguit een soort van uitleg als je geen idee hebt wat een Rohrblasgerüst is. Maar dat wist Rolf al.
« Laatst bewerkt op: 01 August 2023, 15:30:04 door VictorPM »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: Rorhblasgerust
« Reactie #8 Gepost op: 01 August 2023, 15:28:15 »
Ja, heel simpel. Als ik Rohrblasgerüst door google laat vertalen, dan komt er:  pijp blazen stand.
Denk je dat dat correct is? ???
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rolf S

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Rorhblasgerust
« Reactie #9 Gepost op: 01 August 2023, 16:20:21 »
Ik had ook al Google Translate geprobeerd en was niet onder de indruk van hun suggestie....  Ronald (69) noemt vlampijpreiniger, en dat moet het idd wel zijn.

De naam terzijde: dank aan Ronald voor de foto. Da's de beste die te vinden is, maar laat ook niet zien hoe de perslucht aangesloten is. Er zijn foto's (via Google)  van een schaal 1 model van Dingler waarbij een slang 'aangeklikt' lijkt te zijn. Ook een foto van B&K's prachtige H0 versie, maar daar is niet te zien hoe de perslucht erin komt. Op de handleiding van B&K die online staat lijkt een pijp de grond in te gaan. Zo ook op de pagina van het Spur 1 Gemeinschaftsforum. Dit zijn allemaal stationaire installaties.

Ik heb het Weinert model, dat is mobiel. Waar ik naar op zoek ben is hoe dat dan ging. En of de rommel die eruit kwam heel veel was en afgevoerd moest worden met een wagon, en hoe dat dan daarin ging, of anders. En bv of dat opstelspoor (vaak bij de lokloods) wel of niet ook nog een stootblok had achter de mobiele installatie. En of de grond eromheen grijs/zwart erdoor geworden was.

Veel dingen rond het BW kun je prima terugvinden, maar dit is er nou net eentje waar ik niet veel kan vinden.

Groeten, Rolf

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Re: Rorhblasgerust
« Reactie #10 Gepost op: 01 August 2023, 16:23:44 »
Alles wat er uitkomt kan je vergelijken met as / stof, als je daar een wagen mee moet vullen ….
Met vriendelijke groet,

Bart

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: Rorhblasgerust
« Reactie #11 Gepost op: 01 August 2023, 16:53:41 »
Ze werken vanuit de rookkast en daarvandaan wordt de zooi naar de vuurhaard geblazen. En daar zal het door het rooster in de asput vallen.
Op het Faller plaatje is overigens geen asput te zien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rolf S

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Rorhblasgerust
« Reactie #12 Gepost op: 01 August 2023, 17:16:21 »
Ah, dank Klaas, dat klinkt  logisch. Dat betekent dan dat er altijd een inspectieput oid onder het opstelspoor gezeten moet hebben?

Als je de alle onderdelen van het BW van B&K zou hebben dan zit er bij de ontslakkingkuil ook een zogenaamde Löschegrube. Was die hiervoor? Zo niet: wat kwam er daar dan nog meer uit de lok wat niet in de slakkenkuil viel? Maar op de drukke sporen van een BW stond ter hoogte van de ontslakking geen vlampijpreiniger midden op het spoor. Rolf

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re: Rorhblasgerust
« Reactie #13 Gepost op: 01 August 2023, 17:22:48 »
Ik las bijv hier dat ook wel stoom werd gebruikt.


toevoeging: Ik heb nog wat foto's gevonden: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,5822582,page=all


Kijk ook eens naar de bijdrage van Martin Wetzel, die de draad een Blonk! geeft. Is flink naar onderen scrollen.
« Laatst bewerkt op: 01 August 2023, 17:32:56 door Jeronimos »
Jeroen

Rolf S

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Rorhblasgerust
« Reactie #14 Gepost op: 01 August 2023, 17:31:49 »
Misschien moet ik de vraag die ik iets eerder stelde n.a.v. bijdrage van Klaas even duidelijker maken.

Waarvoor diende de twee bakken links en rechts van de waterkranen? Die zijn de zg. Löschegruben. Wat verdween daarin? Niet voor slakken, want daarvoor is de slakkenput in het midden. Je kon het in ieder geval makkelijk met de kraan leegmaken. Rolf