Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:04:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
6 en 7 september terug naar toen door Miniature Holland
Vandaag om 18:43:02
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Keska
Vandaag om 18:14:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 18:01:07
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 17:10:12
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 16:42:05
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 13:30:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50

Auteur Topic: Iemand al eens communicatie tussen verschillende centrales voor elkaar gekregen?  (gelezen 3220 keer)

kdej

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Best Forumleden.
Ik ben al enige tijd lid van het forum maar bezoek het niet regelmatig (sorry).
Sinds een half jaar met pensioen, dus wordt wellicht dat anders. Een jaar geleden ook nog eens verhuisd, en u raad het al, een andere baan bouwen i.v.m. kleinere ruimte voor een treinbaan.
Na een uitstapje naar spoor N weer teug naar H0 om een en ander wat beter te kunnen zien (diverse oogoperaties ondergaan).
Omdat ik van huis uit eigenlijk elektronicus ben maar voor mijn werk solution architect security ben (beveiliging van IT netwerken e.d.) ben ik al enige tijd op zoek naar de mogelijkheid om de verschillende centrales die ik heb met elkaar te kunnen koppelen.
Alstublieft geen discussie over welke centrale de beste is want ik heb ze in het verleden allemaal wel gehad (en de beste gehouden). Dat is nog steeds een tik van me om het zo maar te zeggen.
Wat ik nu zelf redelijk heb draaien is een Z21 (de zwarte) via een LocoNET adapter van ESU gekoppeld aan de eCoS II. De CS3+ heb ik aangesloten op de sniffer-ingang van de eCoS. Dat alles is ook prima aan te sturen met iTrain.
Maar als er mensen zijn met vergelijkbare interesse en goede oplossingen zou ik dat graag weten. Uiteraard is ook eigenbouw een optie.

Ben

• Offline Offline
Bizar dit. Wat zijn de rollen van die verschillende centrales dan, wie doet wat, er kan er toch maar eentje de baas zijn? Voor welk probleem is de inzet van 3 (dure) centrales plus een LocoNet adapter een oplossing op ook nog eens een heel klein baantje?

Gr, Ben.

Golfer

• Offline Offline
  • H0 en Spoor 1
Ik denk niet dat die ratio er achter zit Ben. Dit is gewoon iets van kijken 'of het kan'  en ' hoe dan' ? Denkwereld vanuit het verwante beroep helpt dan mee. Vraagt wel om een demo! En wellicht meer uitleg.
Vriendelijke groet,
Michiel

H0, Spoor 1, Koploper over loconet UH IB Basic 65060

Overet

• Offline Offline
Die extra centrales zijn nu waarschijnlijk dure boosters.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
Zie het nut er ook niet van in 3 dure centrales te koppelen. Dure grap.
En zoals Ben zegt er kan maar 1 de master zijn de twee andere dure centrales zijn alleen maar slaven. Lijkt mij zinloze combinatie.

Mvg Johan

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
Die extra centrales zijn nu waarschijnlijk dure boosters.

Tom

Zelfs dat kan miz niet werken.

Mvg Johan

MartinRT

• Offline Offline
Uit eerdere onderwerpen of discussies heb ik begrepen, dat zelfs het koppelen van 2 centrales van hetzelfde merk niet altijd mogelijk is.
Als voorbeeld, omdat ik het merk Lenz wat meer bekeken heb, heb ik gelezen (hier op BNLS), dat 2 centrales van Lenz alleen te koppelen zouden zijn als er een ingreep in één van beiden gedaan wordt.  Dan blijft die alleen nog als booster werken, waarover hierboven ook al opmerkingen zijn gemaakt.

thijs

• Offline Offline
Zelfs dat kan miz niet werken.

Mvg Johan

In combi met iTrain werkt dat wel.
Het blijft wel een dure oplossing.

Thijs

Hasenwald

• Offline Offline
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Maar als er mensen zijn met vergelijkbare interesse

euh..., dat lijkt me sterk als ik de reacties tot nu toe lees. Ikzelf zie ook niet het nut hiervan in, maar aan de andere kant, ieder beleeft de hobby op eigen wijze. En eigenwijs is ook wijs heb ik iemand eens horen orakelen...
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Bizar dit. Wat zijn de rollen van die verschillende centrales dan, wie doet wat, er kan er toch maar eentje de baas zijn? Voor welk probleem is de inzet van 3 (dure) centrales plus een LocoNet adapter een oplossing op ook nog eens een heel klein baantje?

Gr, Ben.

Eens. Snap ook niet goed waarom er 2 of meer centrales moeten zijn, er kan er maar 1 het signaal genereren en de baas zijn.

Als voorbeeld, omdat ik het merk Lenz wat meer bekeken heb, heb ik gelezen (hier op BNLS), dat 2 centrales van Lenz alleen te koppelen zouden zijn als er een ingreep in één van beiden gedaan wordt.  Dan blijft die alleen nog als booster werken, waarover hierboven ook al opmerkingen zijn gemaakt.

Ik ben het niet eerder tegengekomen, waar staat dat?
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Nut en noodzaak van deze operatie ontgaat mij ook.
Dus leg eens uit wat je hiermee voor ogen hebt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bahn-AG

• Offline Offline
Eens. Snap ook niet goed waarom er 2 of meer centrales moeten zijn, er kan er maar 1 het signaal genereren en de baas zijn.
Ik kan me zoiets voorstellen bij een grote (beurs)baan als je op meerdere plekken dezelfde  bedien mogelijkheden wilt hebben.
Maar dan nog is er 1 master en de rest slave.

Bart

Frank103

• Offline Offline
Bij een rijdag (Marklin) gebruiken we een CS3+ als master en een CS2 of CS3 als slave, dit ivm het aantal digitale (mfx) locomotieven en digitale wissels.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Maar da's wat anders... dan is de 2e een uitbreiding van de eerste. Master en Slave, Meester en Slaaf  ;D ;) 2 centrales met hun beider protocollen gaat simpelweg niet op 1 spoor. 2 centrales met verschillende protocollen op 2 gescheiden sporen? Prima!
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

bask185

• Offline Offline
Er zijn wel redenen om bepaalde dingen te koppelen.
Als je bijvoorbeeld 1 z21 heb, heb je misschien niet genoeg aan 160 terugmelders. Wat dan een optie is een 2e z21 of ander 'ding' te gebruiken met als doel extra bezetmelders te kunnen gebruiken.

Citaat
Maar da's wat anders... dan is de 2e een uitbreiding van de eerste
Zo anders is het niet. Of je nu 2 central stations met een CAN kabels aan elkaar hangt, of een Cs3 met een sniffer ingang aan een ecos. Beiden werkt..

Een 2e mogelijkheid is om je huidige systeem uit te breiden met extra regelknoppen. Als je om die reden een Cs3 met een sniffer ingang aan een ecos hangt, dan heb je 2 extra draaiknoppen en een touchscreen met wissel tableaus er bij. Dus het in dat opzich niet helemaal zinloos en best begrijpelijk.

Je kan ook denken om met een sniffer apparaat een z21 aan een ecos te hangen. En waarom? Nou omdat je XpressNet aan je ecos toevoegt waarmee je dus multimaus en Lenz regelaars kan gebruiken.

Vooropgesteld staat dat je alsnog beter eerst je huiswerk kan doen. Zodat je op voorhand een voor jou geschikte centrale kan kiezen. Als je zo'n grote baan maakt met 300 melders, ja dan kan je beter geen z21 nemen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)