Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:43:56
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 22:40:47
Station Roodeschool door phdirk
Vandaag om 22:22:26
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00

Auteur Topic: Zelfverklarende titels  (gelezen 3780 keer)

Pauldg

• Offline Offline
Zelfverklarende titels
« Gepost op: 15 July 2023, 16:21:23 »
Hallo allemaal,

Met regelmaat verschijnen er nieuwe draadjes met als titel: 'modelbaan', 'wissel', 'Märklin', of zelfs: 'trein'. Ja, wat is daar dan mee vraag ik mij af want uit de titel kan je volstrekt niet opmaken waar de bijdrage of vraag over gaat. Ongetwijfeld heb ik mij daar zelf ook wel schuldig aan gemaakt (20 deelnemers zijn nu tegels aan het lichten in het archief van de site  ;) ), maar ik probeer er wel op te letten. Wanneer de essentie van een nieuw draadje al in de titel terug komt dan is dat winst voor iedereen, ook voor de topicstarter want je draadje wordt gewoon meer gelezen. Een positief voorbeeld van hoe het zou kunnen is bijvoorbeeld: 'Wie helpt mij: Foto's DB materieel 1968 tot en met 1978 voor mijn slide show' dat laat gewoon niets meer te raden over.

Vanzelfsprekend is niet iedereen hier oud journalist, maar als je een draadje met een vraag begint met 'wie heeft, 'wie weet' of 'wat is' dan komt de pakkende titel al vaak vanzelf. Het soms even wat denkwerk, maar het betaalt zich wel uit.

Eens oneens of ben ik een zeurpiet? Laat de gedachten vrij stromen.  :)

groeten, Paul
« Laatst bewerkt op: 16 July 2023, 15:06:21 door Reinout van Rees. Reden: Titel aangepast »
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Karben

• Offline Offline
Re: Met zelfverklarende titels wordt het forum leuker voor gebruikers
« Reactie #1 Gepost op: 15 July 2023, 16:47:00 »
Paul, geheel eens! (y)
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 15 July 2023, 16:51:52 »
Hoi Paul,

Helemaal mee eens. Dan is gelijk duidelijk of een draadje interessant is om in te lezen. Niet iedereen begrijpt allerlei technische verhalen of vind dat leuk om ovet te lezen. Dis hoe duidelijker hoe beter !

En ook de schaal standaard vermelden in de titel is handig. Natuurlijk niet in algemene draadjes zoals " aanwinsten " maar voor een hulpvraag over een decoder inbouwen maakt het wel verschil of het om H0 of groter gaat één van de kleinere schalen. Want soms vraagt iemand om hulp en blijkt het om N schaal te gaan en daar kan ik niets over vertellen, omdat ik daar geen ervaring mee heb ( wel met N gereden, maar niets omgebouwd naar digitaal of andere technische verbouwingen )

Dus daardoor is niet elk draadje voor iedereen even interessant.

Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 15 July 2023, 16:58:55 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 15 July 2023, 16:51:57 »
zee zeker want nu worden er regelmatig topics gewoon over het hoofd gezien en kan je ook geen doeltreffende hulp geven of zoeken op het thema
Greetings,salutations,groetjes,

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 15 July 2023, 16:53:56 »
Schaal is ook wel handig inderdaad. Zou je gewoon een vinkje voor moeten kunnen zetten naast het titelveld
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 15 July 2023, 17:14:42 »
Als die mogelijkheid er komt zou ook de mogelijkheid zijn om behalve verschillende schalen " algemeen " voor draadjes over bijvoorbeeld aanwinsten of line-ups of echt spoor aan te klikken. De term grootspoor wordt nu door elkaar gebruikt voor echte treinen, maar ook voor spoor 1 of G.
Nu zijn er ook titels waaruit niet op te maken valt of het over echte of modeltreinen gaat.

« Laatst bewerkt op: 15 July 2023, 17:18:43 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #6 Gepost op: 15 July 2023, 18:22:50 »
Zou je gewoon een vinkje voor moeten kunnen zetten naast het titelveld
Vinkjes zetten!  (y)
Misschien ook eentje voor analoog?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #7 Gepost op: 15 July 2023, 18:54:48 »
Zouden mensen die onduidelijke titels gebruiken wel de moeite nemen om het juiste vinkje te zoeken? Bovendien zal daarvoor de forumsoftware aangepast moeten worden en ik denk dat het beheer daar niet op zit te wachten.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #8 Gepost op: 15 July 2023, 20:11:10 »
Los van de vraag of mensen die vinkjes gaan zetten: hoe ga je dat dan terugzien? Ik kijk meestal naar de recente berichten aan de linkerkant. Als de namen van alle vinkjes erbij opgenomen zijn, worden titels al snel erg lang.

Voor een deel wordt in de behoefte aan categorieën al voorzien door de verschillende sub-boards. Ook daarbij geldt: de indiener moet de moeite nemen om na te denken over de goede plek voor het onderwerp. Dit onderwerp, bijvoorbeeld, past volgens mij beter onder “Vragen en/of ideeën over de site” 😉.

Al die keuzes zijn niet altijd makkelijk of eenduidig; je kunt discussiëren over de juiste vinkjes, soms zijn verschillende indelingen te verdedigen.

Het verzinnen van een titel, het zetten van de juiste vinkjes, het plaatsen bij het goede sub-board: het blijft mensenwerk. Het is daarom nu een taak van de moderatoren, maar die zijn maar met weinig (drie!).

Het ging Paul in eerste instantie om de titel. Die blijft vrij in te vullen, ook met vinkjes. Het door Paul aangehaalde onderwerp had in eerste instantie niet zo’n duidelijke titel. Dat veranderde al snel; ik weet niet door wiens toedoen. Als ik het goed heb, kun je dat in het begin zelf nog veranderen.

Misschien kunnen we de moderatoren helpen door als lezer de indiener (op vriendelijke wijze!) suggesties te doen voor een duidelijker titel.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #9 Gepost op: 15 July 2023, 20:23:24 »

Het is daarom nu een taak van de moderatoren, maar die zijn maar met weinig (drie!).
Het goede nieuws is, dat er plek is voor één of twee extra moderators. Meldt u aan! (y)

Gr.

Edsko

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 15 July 2023, 20:51:03 »
@ Ferdinand Bogman,

Hoe je terug gaat zien of mensen iets aan hebben gevinkt ? Omdat er dan automatisch N, H0, voorbeeld of algemeen in de titel verschijnt. Staat dit er niet dan heeft de topicstarter niets aangevinkt. Dat zou opgelost kunnen worden door pas een nieuw topic te kunnen plaatsen als de keuze aangevinkt is.

Als je iets wilt adverteren op Marktplaats lukt dat ook niet als je een veld leeg laat. En dat veld wordt dan rood, zodat je ziet wat je vergeten bent.

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #11 Gepost op: 15 July 2023, 21:06:40 »
Een verplicht vinkje zou wel helpen, maar op Marktplaats bepaalt dat in welke categorie (hier: welk sub-board) het voorwerp terechtkomt. Er zijn daar ook veel meer vinkjes te zetten dan alleen de schaal. Ook hier zou vraag ontstaan naar meer vinkjes, ben ik bang. En dan worden titels weer onhandig lang.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #12 Gepost op: 15 July 2023, 22:33:29 »
Teruglezen van inhoud in de titel is altijd goed.

Wat ik zelf bemerk is dat er zoveel topics zijn geplaatst dat de hele bubs aan de linker al twee maal doorgescrold is als ik weer eens wil kijken wat er gerageerd is.
Dan zie je zelfs niet eens of er een nieuw topic tussen geplaatst is en zie je meerderen over het hoofd.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 15 July 2023, 23:48:07 »
@Ronald Visser, daar is rechtsboven de knop 'Toon alle ongelezen berichten' voor.
Ik heb al een trein

C-rails

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 16 July 2023, 06:05:30 »
Een forum biedt toegang voor een ieder, die een vorm van interesse heeft voor het soort forum. Dit forum kent een grote mate van vrijheid en ik ervaar dat als positief. 'Zelfverklarende titels' is altijd handig, maar zoals al in een andere reactie gezegd: Niet iedereen is een begenadigde schrijver. Het formuleren van de juiste en goede titel is vaak een moeilijk ding om te doen, omdat je iets wil weten of hebt mede te delen en dat in een paar woorden duidelijk te maken. Je wil namelijk graag, dat je 'kop pakt'. Dat is ook de basis van het brengen van nieuws. Je wil de lezer.
Als je dit bijvoorbeeld gaat begeleiden met vinkjes, die gezet moeten worden, dan weet je al van te voren, dat je lezers gaat passeren. Lezers, die veelal niet primair in het onderwerp geïnteresseerd zijn.

Ik vind het wel leuk om de diverse pluimages aan vragen/opmerkingen/discussies te zien passeren. Ook van bijvoorbeeld ander schalen leer ik veel en veel onderwerpen zijn weer niet 'schaal-afhankelijk'. Deze informatie zou ik dan missen, als de onderwerpen meer 'gekanaliseerd' zijn. Daarbij wil ik zelf ook niet door - weet ik hoeveel - lagen heen om bij een onderwerp te kunnen komen.

Johan Cruiff zei ooit eens: Elk nadeel heb zijn voordeel.

Voor mij persoonlijk zou het forum er dus minder leuk om worden.