Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:43:56
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 22:40:47
Station Roodeschool door phdirk
Vandaag om 22:22:26
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00

Auteur Topic: Zelfverklarende titels  (gelezen 3782 keer)

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Met zelfverklarende titels wordt het forum leuker voor gebruikers
« Reactie #15 Gepost op: 16 July 2023, 07:05:17 »
@Huub,

Die knop kan ik vinden /weet ik te vinden.
Maar dan nog is de hele kolom, die bij mij zichtbaar is, gemarkeerd met dat vakje nieuw.

Ronald Visser
(daarbij heb ik geen tijd om alles wat gepost wordt te gaan lezen. Dus blijft het nieuw gemarkeerd.
Er wordt ook aangegeven, na de diverse negatieve reacties op topics, pik er dan uit wat je wel interesseert. Ja dan blijft de rest ongelezen...... :angel:)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 16 July 2023, 10:00:02 »
@Ronald Visser,

Je moet dan de pagina vernieuwen, dan zijn de gelezen berichten zonder het vakje nieuw.

@Paul,

Waarschijnlijk komt jouw bericht niet bij de doelgroep terecht. Ofwel: een onervaren gebruiker leest dit bericht vast niet eerst even door, voordat die na gaat denken over een pakkende titel. Weet dit vermoedelijk niet eens te vinden.

Modereren zou helpen. Even de titel aanpassen met bericht naar ts met tips voor de volgende keer. ik heb het een tijdje gedaan, maar het is veel werk. Vooral als je je geroepen voelt alle geplaatste berichten te willen bekijken, je hebt er een dagtaak aan als je niet oppast. Vandaar zeker dat het niet storm loopt met aanmeldingen als moderator?

Ik vind ook dat je het een beetje moet laten gaan. Je ziet aan de titel al gauw of er een beginner aan het woord is. En als je die uitleg hebt gegeven waarna het goed gaat, is er de volgende beginner. Geen beginnen aan, je kunt niet op alle slakken zout leggen.

Voorbeeld titel een tijdje geleden: Hoe zaag ik een trein doormidden? Wel, een trein kun je gewoon loskoppelen ergens in het midden, een trein is niet één losse lok of wagen, het is een rij. Een locomotief is geen trein, een wagen ook niet. Maar uit de titel haal je wel het feit dat het om één deel van een eventuele trein zal gaan. Het jargon is ook niet aan iedereen bekend. Maar de titel werd niet veranderd in: hoe zaag ik een lok / wagen doormidden?

Eens met @Cor-24, vanwege de gevarieerdheid van dit forum vind ook ik altijd wel iets dat mij aanspreekt. En ondanks de gebrekkige titels soms, blijft het voor mij een leuk forum, zo niet het leukste in zijn soort.
Ik heb al een trein

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #17 Gepost op: 16 July 2023, 10:07:23 »
Vanzelfsprekend is niet iedereen hier oud journalist

Ikke wel  ;D

Als ik een topic met een titel als 'trein' of 'gevraagd' zie, klik ik altijd even op 'meld aan moderator' en schrijf ik iets als 'misschien de titel iets verduidelijken'. Hebben de mods ook weer iets te doen  ;D

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #18 Gepost op: 16 July 2023, 10:40:15 »
@Huub goede adviezen, maar dat doe ik al...... (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

sncf231e

• Offline Offline
    • Mijn website
« Reactie #19 Gepost op: 16 July 2023, 10:53:51 »
Zou "Met zelfverklarende titels wordt het forum leuker voor gebruikers" ook niet moeten gelden voor de titel van dit draadje?
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Ben

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 16 July 2023, 11:08:21 »
Mee eens Fred. Als ik had geweten waar het over ging had ik dit topic niet geopend.

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 16 July 2023, 12:51:46 »
@HuubvG: misschien is mijn probleem ook meer: 'doe nou even wat meer moeite' dan een behoefte aan duidelijkheid. De meeste dingen zijn nooit zonder meer duidelijk, maar verlangen context. Vvoorbeeld is de reactie van Fred. Beetje flauw en ik wou die opmerking voorkomen door even goed na te denken over een duidelijke titel van dit draadje, maar ook dat is niet vanzelfsprekend  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 16 July 2023, 13:17:25 »
Ik snap het @Pauldg, en ben het wel met Fred eens, vind diens opmerking dan ook niet flauw. En ik doe voortaan wat @Eelco Storm doet als ik zo'n titel tegenkom: melden aan de moderator. Ondanks dat alles vind ik het best oké dat je er eens wat van zegt.  :)
Ik heb al een trein

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #23 Gepost op: 16 July 2023, 13:27:31 »
Wellicht zou het handig zijn als er een soort formulier komt wat je invult als je een nieuw topic wilt starten ?
Vul je een onderwerp in,vink je aan: schaal,analoog/digitaal etc etc en als dat is gebeurt en je je vraag/berichtje hebt ingevuld,dan stuur je het de forum wereld in.
Waarna het dan in het juiste topic verschijnt.

Zomaar een idee,het word er wel overzichtelijker van.
(weet trouwens niet wat Wim zal vinden,van al dat vink werk  ;D  ;) )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 16 July 2023, 13:33:04 »
Of een hele simpele truuk: invoeren van een regel: 'titels bestaan uit minstens drie woorden. 'grasmaster is stom' geeft al meer weg dan alleen Grasmaster.  :)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #25 Gepost op: 16 July 2023, 13:33:30 »
Ik zou het allemaal niet zo ingewikkeld maken. Zo vaak komt het niet voor dat een  topictitel echt onduidelijk is.
En als het wel voorkomt, even de moderator tippen. Moeilijker hoeft het niet te zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 16 July 2023, 13:56:01 »
Ach, het is inderdaad klein bier Klaas, maar luxeproblemen zijn ook problemen en we hebben weer iets om over te zwammen  :)

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
Re: Zelfverklarende titels (aangepast zonder hulp van moderator)
« Reactie #27 Gepost op: 16 July 2023, 14:07:19 »
Ik zou het allemaal niet zo ingewikkeld maken. Zo vaak komt het niet voor dat een  topictitel echt onduidelijk is.
En als het wel voorkomt, even de moderator tippen. Moeilijker hoeft het niet te zijn.

Als reactie hierop heb ik zelf maar even de topictitel aangepast. Volgens mij kan nl. degene die het topic start dat ook wel. Daar hoeft m.i. niet altijd de moderator aan te pas te komen. Alleen links in de kantlijn blijft de oude titel staan.
« Laatst bewerkt op: 16 July 2023, 20:26:58 door Jeronimos. Reden: verbeteringen. »
Jeroen

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #28 Gepost op: 16 July 2023, 14:13:56 »
Je ziet dat ook een titel waar goed over nagedacht is, tot discussie kan leiden ;).

(Jeronimos, ook als ik reageer op jouw reactie krijg ik de originele titel weer terug.)

Het invullen van een formulier voorkomt niet het invullen van een nietszeggende titel. In welk sub-board het staat, zie je pas als je het onderwerp hebt aangeklikt. En, zoals eerder gezegd, mensen kunnen altijd nog de verkeerde vinkjes zetten.

Met Klaas ben ik het eens dat het geen zodanig groot probleem is, dat er heel ingewikkelde maatregelen genomen moeten worden. En net als Huub vind ik dat we er ook niet te streng in moeten zijn: sommige titels maken juist nieuwsgierig. Ik vond “hoe zaag je een trein doormidden” ontzettend grappig, al had ik de informatie zelf niet nodig. Een originele titel als “Mooi weer om buiten te spelen” zou ook niet door de keuring komen.

Zoals Huub ook aangeeft is het vooral een beginnersprobleem. Die kunnen we toch wel een beetje helpen? We maken met zijn allen dit forum wat het is. Ik wil nogmaals voorstellen dat we als lezer zelf via PB, of liever via een reactie, de topicstarter een suggestie doen voor een betere titel. Volgens mij kan de topicstarter korte tijd de titel nog zo aanpassen dat het ook links te zien is. Daarmee ontlasten we de moderatoren.

“Met zelfcorrigerende leden wordt het forum leuker voor moderatoren”
« Laatst bewerkt op: 16 July 2023, 14:28:43 door Ferdinand Bogman. Reden: Voorbeeld en linkjes toegevoegd »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zelfverklarende titels
« Reactie #29 Gepost op: 16 July 2023, 15:14:19 »
De titel die "links" staat en die automatisch ook (met "Re: " ervoor) voor de reacties gebruikt wordt, da's de titel van het eerste bericht.
Ik heb 'em maar even aangepast.

Categoriën en vinkjes: extra werk en inderdaad, dat zal ook lang niet altijd ingevuld worden. Ik zie bij marktplaats ook reguliere fietswrakken bij de categorie ligfietsen staan :)

Zie je iets dat te kort of te onduidelijk is of met een akelige spelfout: "meldt aan moderator" en we kunnen het aanpassen. Als je een goede titelsuggestie hebt, zet die er even bij.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)