Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
Vandaag om 22:19:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 22:09:56
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:02:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:56:58
Gewoon wat busfoto's door Huup
Vandaag om 21:49:38
oud philotrain nummering systeem door orientexpress
Vandaag om 21:38:50
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 21:34:33
Laadstation noodsluitseinlantaarn door Thom
Vandaag om 21:33:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:24:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 20:53:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Paulus
Vandaag om 20:51:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 20:40:54
Roco Plan T door henk
Vandaag om 20:16:55
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
Vandaag om 19:33:57
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Rody v. G.
Vandaag om 19:18:45
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Josephes
Vandaag om 19:05:56
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:51:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
Vandaag om 18:37:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rody v. G.
Vandaag om 18:34:34
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:08
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 18:24:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:12:37
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
Vandaag om 18:05:06
Fleischmania Nostalgia door Besselspoor
Vandaag om 17:43:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 17:02:48
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door VictorPM
Vandaag om 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa door ns.1200
Vandaag om 15:05:42
20 jaar BNLS door tijgernootje
Vandaag om 15:04:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door puntenglijder
Vandaag om 14:50:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door tijgernootje
Vandaag om 14:42:02

Auteur Topic: Modelbanen  (gelezen 4017 keer)

iron666maiden

• Offline Offline
Modelbanen
« Gepost op: 13 July 2023, 14:51:08 »
Ik merk in deze topic dat velen niet goed weten hoe te starten met het ontwerp van een modelspoorbaan, waarbij me dan ook vraagt aan derden om hun baan te ontwerpen. Wat meestal geweigerd wordt, wat ik grotendeels ook kan begrijpen. Wij zijn vroeger ook van nul moeten starten, maar derhalve moet ik erbij vermelden dat ik na mijn verhuis echter herstart ben uitgaande van mijn startmodule märklin 29000 en dan van daaruit mijn (voorlopige) testbaan heb uitgewerkt.
Vanaf deze module teken ik nu volop aan een volledig nieuw ontwerp, wat ook bij mij gebeurd met vallen en opstaan. Ik denk niet dat er van alle modelspoorders één iemands is die van bij het begin een volledige 100% passende en werkende spoorbaan heeft uitgewerkt. Zoiets vraagt van de ontwerper onnoemelijk veel geduld.
Voor beginners raad ik de volgende site aan "https://dermodellbahnblog.de/maerklin-katalog-pdf-download.html". Je vindt er heel veel, o.a. märklin katalogen met baanontwerpen vanaf 1911 tot en met 1999. Ook andere topics zijn er te vinden onder het Menu RSS Feed.
Heb je een startontwerp klaar en kan je moeilijk verder, kun je nog altijd de hulp inroepen via deze topic van gevorderde spoorbaanbouwers. Maar dan heb je tenminste al iets!
Hoop dat er tenminste enkelen met bovengenoemde aan de slag kunnen gaan en weldra zullen genieten van hun (eerste) modelspoorbaan.
Groetjes Yves

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

• Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Modelbanen
« Reactie #1 Gepost op: 13 July 2023, 15:44:09 »
Kijk, dat is nou een stap in de goede richting. Zo kunnen beginners dan wel starters veel kennis op doen uit de feiten die Yves aangeeft. Bijna iedere modelspoorder is ooit begonnen met de rails te leggen in een rondje of een ovaal. Later uit te breiden met een wissel en een zijspoortje of ook wel rangeerspoortje genoemd. Heel belangrijk is van te voren te kiezen of het Duits of Nederlands gaat worden en of het een kleine of grote baan gaat worden. Hoe dan ook: maken van een schets met plannen is geen overbodige luxe. Komt men er niet uit is het altijd mogelijk de vragen aan te geven op dit forum. Aldaar zitten een aantal mede hobbyisten die bereid zijn de vragen te beantwoorden. Alle starters dan wel beginners: Veel succes.

Vriendelijke groet.
Bruntendijk  Friesland.
            Kees.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 13 July 2023, 15:46:19 »
hier nog eentje met veel info : https://www.nsesoftware.nl/mtdb/marklin/
Greetings,salutations,groetjes,

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #3 Gepost op: 13 July 2023, 15:53:10 »
Ik merk in deze topic dat velen niet goed weten hoe te starten met het ontwerp van een modelspoorbaan, waarbij me dan ook vraagt aan derden om hun baan te ontwerpen. Wat meestal geweigerd wordt, wat ik grotendeels ook kan begrijpen.

Uiteraard wordt dat dan geweigerd of kan men aan die verwachtingen niet voldoen. Je zul eerst je "givers and druthers" (John Armstrong, https://www.google.nl/search?q=john+armstrong+model+railroader&source=lmns&hl=nl&sa=X&ved=2ahUKEwiU46eI6ouAAxXz7bsIHRYjDc0Q_AUoAHoECAEQAA) moeten bepalen dus wat wil je en wat kun je en wat heb je. Daarvoor heb je een hele lijst nodig van die dingen en meestal is het hier: "ik heb 2 x 5 meter, hebben jullie een baanplan?" Nee dus, zo werkt dat niet ;)

Dus eerst weten wat je wilt is de allerbelangrijkste stap.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #4 Gepost op: 13 July 2023, 15:59:29 »
Zelfs een aanduiding als: "ik heb 2x5 meter " is niet genoeg. Je moet er ook bij vertellen hoe die gesitueerd is. Is dat de hele kamer, en waar zit dan de deur? Is het een deel van een kamer, en hoe staat die oppervlakte daar dan in? Kun je er omheen lopen? Staat het tegen een muur, of tegen 2 muren, of tegen 3 muren?

En dan nog wat Ronald zegt: je moet een idee hebben wat je wil, en het liefst zelf een voorzet geven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #5 Gepost op: 13 July 2023, 16:06:04 »
Ja, dat vind ik zeker wel :) Er is nooit een kant en klaar ontwerp te vinden dat direct aan ieders wensen voldoet. Daar moet je als vraagsteller dan ook zeker aan denken.

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #6 Gepost op: 13 July 2023, 16:29:33 »
Misschien kan TS dit ook eens voorleggen op het 3Railforum? Wat ik daar de afgelopen tijd aan gigantische banen ben tegen gekomen van voornamelijk starters of herstarters. Zelfs 3 lagen is niet genoeg en de rest van de tafel helemaal volgeplempt met rails.

https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1511892

https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1502452

https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1503572

Etc, etc,..
Grt, Ronald.

marco

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 13 July 2023, 16:57:54 »
Op mijn baantje van 2.5 x 1m stikt ook van de railstaven maar holy moly dat laatste vbtje van Ronald wil ik ook wel eens bouwen maar dan als achtbaan  ;D  ;D Toch een knap stukje software dat het zo strak in elkaar past allemaal.

Overigens is mijn "thema" fantasie of eigenlijk is het meer lekker aanklooien dus ik helemaal geen keuze NL of DB of tijdperk etc. Daarnaast ben ik gewoon begonnen met het schaduwstation met in het achterhoofd dat het baantje in delen door het trapgat moet kunnen.  Vervolgens af en toe wat gekriebel op papier maar vooral ook in gedachten en dan maar uitproberen .... dan kom je er vanzelf achter dat alles rondom je rails meer ruimte vraagt dan je dacht en dat tijd je grootste vijand/valkuil is.
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #8 Gepost op: 13 July 2023, 17:39:42 »
Mijn baan is al af ;D maar dat idee van “Givens and Druthers” vind ik wel interessant.

De link van Ronald Halma levert veel informatie over John Armstrong, maar handiger is om te zoeken naar bovenstaande term. Dan kom je in eerste instantie lijsten tegen die ervaren modelspoorders hebben opgesteld voor hun super-modelspoorbanen. Die lijken me nogal intimiderend voor een beginner; je moet al heel wat weten om zo’n enorme lijst op te kunnen stellen.

Ik kom ook formulieren tegen, gebaseerd op Johns idee. Die kun je gebruiken als een soort vragenlijst, waarmee je kunt bedenken wat jouw “Givens and Druthers” zijn.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

eitreb

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 29 August 2023, 11:47:43 »
De grootste valkuil voor starters is een te grootschalig eerste ontwerp zonder enig concept.
Er zijn zoals door Ronald69 geplaatste links ontwerpen met eindeloos veel rails waarvan het meeste onzichtbaar en onbereikbaar zijn.
Vooral bij die laatste link is er totaal geen concept te ontdekken, zijn sporen als een achtbaan neergelegd etc,en mijn voorspelling is dat zelfs na een bouwtijd van enkele jaren dat project nooit tot een bevredigend einde komt.
Je kunt nog zoveel rails neerleggen als de treinen doelloos rondrijden is het ontwerp gewoon niet goed.
In het echt rijdt een trein niet zonder doel rond maar brengt personen of goederen van A naar B en omgekeerd.
Daarom geeft een simpel baantje met een aantal fabrieksaansluitingen of een kopstation met een fiddleyard oid meestal meer voldoening dan een gigantische spaghettibaan.
Ik ben zelf bezig met een P2P-baan en daar heb ik mijn handen al aan vol.
Voor mijn modelspoorbaan zie:
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=12572&sid=113688b996222af7bb34d2813fa1bff9
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

R.C.Grootveld

• Offline Offline
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
« Reactie #10 Gepost op: 29 August 2023, 12:12:35 »
Eens met eitreb . .

Velen maken de fout om niet eerst na te denken over wat wil ik nu eigenlijk.
Ik verbaas mij ook met enige regelmaat over de ontwerpen die vaak neerkomen op "hoe plemp ik zoveel mogelijk standaard uit de doos rails op zo min mogelijk ruimte".

En dus zie je fantasieloze banen die vaak neerkomen op de VS in het midden van de vorige eeuw:
3, soms meer sporen naast elkaar, keurig in het gelid in parallelbogen die zo uit de doos komen en waarop bottom line alleen maar rondjes gereden kan worden.

Ieder zijn ding en als je treinen rondjes wilt zien rijden is zoiets prima, maar ik denk dat je daar snel op uitgekeken bent.

Maar we maken allemaal ontwikkelingen door, een mooie uitbeelding hiervan is Homo Mibaticus . . .

eitreb

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 29 August 2023, 12:23:38 »
Heel toepasselijk dat plaatje!
Ik heb dat hele stripje ook doorlopen gedurende de bijna 50 jaar modelspoorhobby en inderdaad uiteindelijk bij het laatste plaatje uitgekomen. ;D ;D
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #12 Gepost op: 29 August 2023, 12:25:13 »
Maar we maken allemaal ontwikkelingen door, een mooie uitbeelding hiervan is Homo Mibaticus . . .
waarbij het meest fraaie is, dat deze alleen maar denkt. Je ziet hem nergens concreet zijn en dus bouwen ;)

Groet,
michel

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
« Reactie #13 Gepost op: 29 August 2023, 12:41:30 »
Een armchair modeller, dus. Overigens de goedkoopste manier van hobby bedrijven. Dromen mag.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

eitreb

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 29 August 2023, 13:06:51 »
Dromen van grote banen heb ik idd veel gedaan.
Al vanaf mijn kindertijd min of meer met de treinbaan bezig.
Door praktische dingen die ontbreken zoals ruimte, tijd en geld is er van bouwen niet veel terechtgekomen.
Ook werk en gezinsleven eisen aandacht.
Meestal was het in de incomplete bouwfase door allerlei redenen (o.a. verhuizingen) al einde verhaal.
Nu ik uiteindelijk gesettled ben met een eenvoudig baanplan bezig dat inmiddels rijtechnisch bijna klaar is.
(ik zit momenteel in de testfase)
Dit is de eerste baan waar ik ook met de scenery aan de gang ga.
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN