Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 10:50:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:39:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door roco
Vandaag om 10:38:10
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:25:54
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Jelmer
Vandaag om 09:54:23
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 09:53:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 08:58:17
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door spoorijzer
Vandaag om 08:51:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
15 July 2025, 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
15 July 2025, 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
15 July 2025, 19:25:03
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
15 July 2025, 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
15 July 2025, 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
15 July 2025, 15:24:52
  

Auteur Topic: Nieuwe trihybride treinen in Italië  (gelezen 2594 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #15 Gepost op: 05 July 2023, 12:06:37 »
Accutreinen bestaan al heel lang. Ik heb het gezien in Zwitserland, in Zürich Hbf om precies te zijn.
Treinstel kwam binnen, accu zat in een soort kist die onder het rijtuig hing. Die kist werd er opzij onderuit getrokken en een kist met een volle accu er onder geschoven. Treinstel kon meteen weer terug zonder op het laden te hoeven wachten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #16 Gepost op: 05 July 2023, 13:11:58 »
Je vraagt je af waarom dat nooit voor personenauto's is bedacht?

Bor

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
  • 🇳🇴
Med venligst hilsen,

Lennert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #18 Gepost op: 05 July 2023, 13:29:44 »
Dat met die auto-accu's snap ik ook niet. Er zijn wel modellen waar de accu snel is te wisselen. Maar bij de meeste komt er een boel sleutelwerk aan te pas. Ik heb eens gelezen dat er een automerk is waar twee monteurs een hele werkdag nodig hebben om een accu uit te bouwen en een nieuwe in te bouwen. Als ik zo iets zie dan denk ik maar één ding: dat doet die fabrikant opzettelijk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #19 Gepost op: 05 July 2023, 19:04:01 »
Ah, accu treinstellen bestaan immers al een tijdje (DB BR 515 etc.) Punt is echter, dat er nooit op voortgeborduurd is (diesel/benzine lobby) Erg jammer.

Nu moet het allemaal maar weer even, en met opmerkelijk lagere actieradius nu, dan eerdaags het geval was. En dat deden de machines ook nog eens zonder pantograaf. Daar waar de treinstellen eerdaags een 350-450Km haalden op 1 acculading, halen ze tegenwoordig nog, of eigenlijk sléchts 150-250Km op één acculading.

Overigens: de mening van de zwakkere lijntjes niet elektrificeren is klinkklare onzin natuurlijk! Een lijn als Harlingen Haven - Leeuwarden - Groningen - (Bad) Nieuweschans - Leer/Bremen, is prima te oormerken als een internationale spoorverbinding. Komt de lijn geheid in aanmerking voor elektrificatie en volledig spoorverdubbeling van deze oude Staatsspoorlijn B.

And besides: Zie ook eens naar de keuzes die de Provincies Drenthe en Overijssel hebben gemaakt: Elektrificatie ging zelfs boven de Batterijentreinen optie  ;)

Gr. Menno(1846)
« Laatst bewerkt op: 05 July 2023, 19:07:37 door Menno 1846. Reden: Txt correctie »
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #20 Gepost op: 05 July 2023, 19:41:30 »
Dat met die auto-accu's snap ik ook niet. Er zijn wel modellen waar de accu snel is te wisselen. Maar bij de meeste komt er een boel sleutelwerk aan te pas. Ik heb eens gelezen dat er een automerk is waar twee monteurs een hele werkdag nodig hebben om een accu uit te bouwen en een nieuwe in te bouwen. Als ik zo iets zie dan denk ik maar één ding: dat doet die fabrikant opzettelijk.


Dat komt omdat een accupakket van een elektrische auto iets heel anders is dan een normale accu van een auto of bv. een fietsaccu. Er worden wel zogenaamde "battery swap" systemen ontwikkeld maar dat is nog veel te zwaar en log om in een beetje leuk model auto in te bouwen. Je wil ook geen auto met een hele grote batterijklep aan de achterkant  ;D

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #21 Gepost op: 06 July 2023, 10:23:38 »
Wisselaccu's zijn welicht vooral een goede oplosing voor vrachtverkeer, bij laden/lossen wordt de accu verwisseld en daarna kan je meteen weer verder. De oude accu vervolgens wordt opgeladen voor de volgende. Maar dan moet de boel wel goed gestandaardiseerd zijn natuurlijk...

Accutreinstellen zijn er overigens al veel langer dan de genoemde ETA150, de Pruisische spoorwegen hadden die al in 1907, de latere ETA 177. Die konden destijds al 100 kilometer (en latere deelseries nog meer) op een accu rijden:
https://de.wikipedia.org/wiki/Wittfeld-Akkumulatortriebwagen

Begin 20e eeuw was het aandeel accu-auto's ook behoorlijk groot, maar met de massale productie benzine-auto's die op gegeven moment op gang kwam (met name sinds de T-Ford), en de soms beperkte toegang tot elektriciteit, verloren die al snel terrrein
« Laatst bewerkt op: 06 July 2023, 10:28:45 door Quinzeedied »

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #22 Gepost op: 06 July 2023, 19:05:58 »
Zou ze haast vergeten, maar inderdaad ja, die zaten er immers ook nog voor...
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #23 Gepost op: 06 July 2023, 19:50:28 »
Je vraagt je af waarom dat nooit voor personenauto's is bedacht?

Bor

https://www.taxipro.nl/innovatie/2012/09/03/accuwisselstation-schiphol-alleen-open-voor-elektrische-taxis/?gdpr=accept

Ach, in Nederland pas een jaar of 10. Geen idee of het nog in gebruik is.
René

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8320
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #24 Gepost op: 07 July 2023, 11:25:34 »
Ik weet het niet hoor, maar als ik een treinmaatschappij was zou ik voorlopig geen treinen meer in Italië bestellen, hoe mooi het ook klinkt...  ::)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.