Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06
  

Auteur Topic: Nieuwe trihybride treinen in Italië  (gelezen 2603 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #15 Gepost op: 05 July 2023, 12:06:37 »
Accutreinen bestaan al heel lang. Ik heb het gezien in Zwitserland, in Zürich Hbf om precies te zijn.
Treinstel kwam binnen, accu zat in een soort kist die onder het rijtuig hing. Die kist werd er opzij onderuit getrokken en een kist met een volle accu er onder geschoven. Treinstel kon meteen weer terug zonder op het laden te hoeven wachten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #16 Gepost op: 05 July 2023, 13:11:58 »
Je vraagt je af waarom dat nooit voor personenauto's is bedacht?

Bor

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
  • 🇳🇴
Med venligst hilsen,

Lennert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #18 Gepost op: 05 July 2023, 13:29:44 »
Dat met die auto-accu's snap ik ook niet. Er zijn wel modellen waar de accu snel is te wisselen. Maar bij de meeste komt er een boel sleutelwerk aan te pas. Ik heb eens gelezen dat er een automerk is waar twee monteurs een hele werkdag nodig hebben om een accu uit te bouwen en een nieuwe in te bouwen. Als ik zo iets zie dan denk ik maar één ding: dat doet die fabrikant opzettelijk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #19 Gepost op: 05 July 2023, 19:04:01 »
Ah, accu treinstellen bestaan immers al een tijdje (DB BR 515 etc.) Punt is echter, dat er nooit op voortgeborduurd is (diesel/benzine lobby) Erg jammer.

Nu moet het allemaal maar weer even, en met opmerkelijk lagere actieradius nu, dan eerdaags het geval was. En dat deden de machines ook nog eens zonder pantograaf. Daar waar de treinstellen eerdaags een 350-450Km haalden op 1 acculading, halen ze tegenwoordig nog, of eigenlijk sléchts 150-250Km op één acculading.

Overigens: de mening van de zwakkere lijntjes niet elektrificeren is klinkklare onzin natuurlijk! Een lijn als Harlingen Haven - Leeuwarden - Groningen - (Bad) Nieuweschans - Leer/Bremen, is prima te oormerken als een internationale spoorverbinding. Komt de lijn geheid in aanmerking voor elektrificatie en volledig spoorverdubbeling van deze oude Staatsspoorlijn B.

And besides: Zie ook eens naar de keuzes die de Provincies Drenthe en Overijssel hebben gemaakt: Elektrificatie ging zelfs boven de Batterijentreinen optie  ;)

Gr. Menno(1846)
« Laatst bewerkt op: 05 July 2023, 19:07:37 door Menno 1846. Reden: Txt correctie »
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #20 Gepost op: 05 July 2023, 19:41:30 »
Dat met die auto-accu's snap ik ook niet. Er zijn wel modellen waar de accu snel is te wisselen. Maar bij de meeste komt er een boel sleutelwerk aan te pas. Ik heb eens gelezen dat er een automerk is waar twee monteurs een hele werkdag nodig hebben om een accu uit te bouwen en een nieuwe in te bouwen. Als ik zo iets zie dan denk ik maar één ding: dat doet die fabrikant opzettelijk.


Dat komt omdat een accupakket van een elektrische auto iets heel anders is dan een normale accu van een auto of bv. een fietsaccu. Er worden wel zogenaamde "battery swap" systemen ontwikkeld maar dat is nog veel te zwaar en log om in een beetje leuk model auto in te bouwen. Je wil ook geen auto met een hele grote batterijklep aan de achterkant  ;D

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1376
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #21 Gepost op: 06 July 2023, 10:23:38 »
Wisselaccu's zijn welicht vooral een goede oplosing voor vrachtverkeer, bij laden/lossen wordt de accu verwisseld en daarna kan je meteen weer verder. De oude accu vervolgens wordt opgeladen voor de volgende. Maar dan moet de boel wel goed gestandaardiseerd zijn natuurlijk...

Accutreinstellen zijn er overigens al veel langer dan de genoemde ETA150, de Pruisische spoorwegen hadden die al in 1907, de latere ETA 177. Die konden destijds al 100 kilometer (en latere deelseries nog meer) op een accu rijden:
https://de.wikipedia.org/wiki/Wittfeld-Akkumulatortriebwagen

Begin 20e eeuw was het aandeel accu-auto's ook behoorlijk groot, maar met de massale productie benzine-auto's die op gegeven moment op gang kwam (met name sinds de T-Ford), en de soms beperkte toegang tot elektriciteit, verloren die al snel terrrein
« Laatst bewerkt op: 06 July 2023, 10:28:45 door Quinzeedied »

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #22 Gepost op: 06 July 2023, 19:05:58 »
Zou ze haast vergeten, maar inderdaad ja, die zaten er immers ook nog voor...
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #23 Gepost op: 06 July 2023, 19:50:28 »
Je vraagt je af waarom dat nooit voor personenauto's is bedacht?

Bor

https://www.taxipro.nl/innovatie/2012/09/03/accuwisselstation-schiphol-alleen-open-voor-elektrische-taxis/?gdpr=accept

Ach, in Nederland pas een jaar of 10. Geen idee of het nog in gebruik is.
René

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8324
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #24 Gepost op: 07 July 2023, 11:25:34 »
Ik weet het niet hoor, maar als ik een treinmaatschappij was zou ik voorlopig geen treinen meer in Italië bestellen, hoe mooi het ook klinkt...  ::)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.