Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
Vandaag
om 00:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
01 September 2025, 23:07:05
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Huup
01 September 2025, 22:42:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Vislijn
01 September 2025, 22:21:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
01 September 2025, 21:57:32
Minder wissels
door
Quinzeedied
01 September 2025, 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Silvolde
01 September 2025, 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Wim Vink
01 September 2025, 21:22:15
Da's Daz 2
door
Huup
01 September 2025, 21:21:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
01 September 2025, 21:17:03
Raadplaatje
door
grossraumwagen
01 September 2025, 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
jdk
01 September 2025, 21:01:14
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
01 September 2025, 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union)
door
Edwin2121992
01 September 2025, 19:21:33
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet.
door
Voske
01 September 2025, 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling
door
Huup
01 September 2025, 17:50:50
NS 6100 van GM&S
door
Gerke
01 September 2025, 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Hollandserhbfan
01 September 2025, 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
01 September 2025, 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
01 September 2025, 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Peter J K
01 September 2025, 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
spoorijzer
01 September 2025, 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Ronald Halma
01 September 2025, 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
01 September 2025, 11:47:03
US diorama in H0
door
Wim Vink
01 September 2025, 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
01 September 2025, 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
01 September 2025, 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
01 September 2025, 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast
door
Ferdinand Bogman
01 September 2025, 00:06:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Aansluitingen sein, wissel en baanvoeding
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Aansluitingen sein, wissel en baanvoeding (gelezen 1769 keer)
Leo van Loon
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 2
Aansluitingen sein, wissel en baanvoeding
«
Gepost op:
11 June 2023, 19:27:19 »
Beste lezer(s),
Als het goed, wordt mijn kleine baan (150 x 95), spoor N, afgebeeld. Mijn doel was met name, dat treinen tegen elkaars richting in kunnen rijden. Na veel puzzelen is dat uiteindelijk gelukt.
Mijn vraag is nu de volgende: hoe kan ik met alleen Fleischmann-schakelaar 6920 gelijktijdig de wissel (9170), als sein 9205 bedienen? Mij is geadviseerd hiervoor relais 6955 hiervoor te gebruiken (?). Doelstelling is de trein voor het onveilige sein automatisch te laten stoppen (isolatie-verbinding?), waardoor de trein met het veilige sein kan doorrijden. En welke delen moeten waar worden geïsoleerd en apart worden gevoed? Pakweg 50 jaar terug heeft mijn vader dit voor mij gerealiseerd, maar hem kan ik het jammergenoeg niet meer vragen.
Ik ben een beginner en ben ook niet echt bekwaam in het lezen van electro-technische tekeningen.
Ik hoop, dat er iemand is, die mij verder op weg kan helpen.
Groet
Gelogd
Martin Hornis
Offline
Berichten: 1433
Re: Aansluitingen sein, wissel en baanvoeding
«
Reactie #1 Gepost op:
12 June 2023, 01:56:14 »
Hallo Leo,
Welkom bij dit forum.
Dan lijkt het mij het beste dat iemand bij jou in de buurt met jou persoonlijk gaat overleggen.
In welke plaats woon je?
Gelogd
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.
Ferdinand Bogman
Derde generatie Fleisch-mann
Offline
Berichten: 1300
Klaar voor vertrek
Re: Aansluitingen sein, wissel en baanvoeding
«
Reactie #2 Gepost op:
12 June 2023, 07:30:24 »
Heb je nog aansluitschema’s van je sein? Via het forum
vind ik deze
. Niet precies een antwoord op je vraag, maar misschien kom je er verder mee?
«
Laatst bewerkt op: 12 June 2023, 13:40:59 door Ferdinand Bogman. Reden: Link gecorrigeerd
»
Gelogd
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd:
Wohnzimmer Rbf
MOVisser
Offline
Berichten: 7208
Re: Aansluitingen sein, wissel en baanvoeding
«
Reactie #3 Gepost op:
12 June 2023, 09:22:31 »
Bij mij regeert vind ik deze niet.
Ronald Visser
<edit> ja nu wel....
>
«
Laatst bewerkt op: 12 June 2023, 16:54:57 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...
Montanbahn
Offline
Berichten: 886
Steel is king!
Re: Aansluitingen sein, wissel en baanvoeding
«
Reactie #4 Gepost op:
12 June 2023, 13:32:22 »
Geeft idd niet met het gewenste resultaat:
Gelogd
MB
It's weird having the same age as old people...........
bouwdraadje
Ferdinand Bogman
Derde generatie Fleisch-mann
Offline
Berichten: 1300
Klaar voor vertrek
Re: Aansluitingen sein, wissel en baanvoeding
«
Reactie #5 Gepost op:
12 June 2023, 13:41:22 »
Sorry, niet goed gecontroleerd. Nu werkt het wel, volgens mij.
Gelogd
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd:
Wohnzimmer Rbf
Martin Hornis
Offline
Berichten: 1433
Re: Aansluitingen sein, wissel en baanvoeding
«
Reactie #6 Gepost op:
12 June 2023, 14:04:55 »
Ja.
Het is wel opvallend dat de rode (b) en groene (a) draad bij de schuifschakelaar (6907) in figuur 1a verkeerdom zijn aangesloten.
Gelogd
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.
oostspoor
Offline
Berichten: 18
Re: Aansluitingen sein, wissel en baanvoeding
«
Reactie #7 Gepost op:
12 June 2023, 16:52:37 »
Als je het plaatje bekijkt, lijken inderdaad de groene en rode draad omgewisseld te zijn. Maar of de interne aansluiting klopt, weet ik niet. Eenvoudig proefondervindelijk uit te vinden, lijkt mij.
Op de website van Conrad is de werking van het genoemde relais eenvoudig terug te vinden. Ik vraag mij alleen af of het niet net zo goed zonder dat relais kan. Er is immers al een relais in het sein aanwezig (volgens het plaatje in het bovengenoemde linkje).
Als ik Leo goed begrijp dan wil hij met één druk op de knop (6920) de wissel omzetten en tegelijk ook het sein. Of dat 'rechtdoor = groen en afbuigend = rood' betekent, of juist andersom, kan ik niet beoordelen.
Maar ik zou denken: sluit de rode draad van het sein aan op één van de twee aansluitingen op de schakelaar (samen met het wissel, dus 2 draadjes in 1 klem) en de groene op de andere. De bijbehorende overbrugging van de stroomonderbreking in de rails wordt door het relais van het sein geregeld. Gaat het precies verkeerd om, wissel je gewoon de groene en de rode draad om.
wél moet er natuurlijk ook een geïsoleerd stuk spoor bestaan waar de trein moet stoppen. bet betekent 2 onderbrekingen in dezelfde spoorstaaf met daartussen genoeg ruimte , zodat de trein er 'niet overheen vliegt'. Eén van de twee blauwe draden van het sein verbind je met het geïsoleerde stuk spoor, de andere met dezelfde spoorstaaf, maar dan buiten de isolatie.
Ook moet de zwarte draad van het sein, net als die van het wissel, met de overblijvende aansluiting op de trafo worden verbonden. De andere van de trafo (ook zwart), moet met de aansluiting op de zijkant van de schakelaar verbonden zijn. Zie ook deze link op het forum:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=76366.msg3221788118#msg3221788118
Hopelijk ben ik niet te warrig, geen tijd om te tekenen helaas.
Groet,
Bart
Gelogd
Leo van Loon
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 2
Re: Aansluitingen sein, wissel en baanvoeding
«
Reactie #8 Gepost op:
14 August 2023, 18:07:57 »
Bij deze mijn dank aan de lezers en antwoorders op mijn topic. De oplossing was 2x de 9401 aansluiten op het klapsein. Dank aan ieder, die met mij heeft meegedacht.
Groet,
Leo
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Aansluitingen sein, wissel en baanvoeding