Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 42616 door Ronald69
Vandaag om 22:39:39
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Jelmer
Vandaag om 22:28:09
Rondom Charlois door Peervaneersel
Vandaag om 22:27:43
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 22:21:30
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door wob
Vandaag om 22:11:59
Train o Matic smart power pack door maartenvdb
Vandaag om 22:07:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 22:05:54
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:00:45
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 21:45:50
Raadplaatje door Sikko
Vandaag om 21:36:57
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 21:17:03
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door San-Markos
Vandaag om 20:15:31
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:35:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 19:00:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:57:14
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
Vandaag om 18:55:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
Vandaag om 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte door NS264
Vandaag om 18:45:05
herrmann door Eric B
Vandaag om 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 18:35:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 18:34:54
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door RdJ
Vandaag om 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 15:52:51
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:46:46
Mijn geweatherde modellen door Paulus
Vandaag om 15:43:44
Mooi weer om buiten te spelen door minilocomaster
Vandaag om 15:43:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 15:10:57
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 15:09:54
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 14:51:53
  

Auteur Topic: Aansluitingen sein, wissel en baanvoeding  (gelezen 1899 keer)

Leo van Loon

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Aansluitingen sein, wissel en baanvoeding
« Gepost op: 11 June 2023, 19:27:19 »
Beste lezer(s),

Als het goed, wordt mijn kleine baan (150 x 95), spoor N, afgebeeld. Mijn doel was met name, dat treinen tegen elkaars richting in kunnen rijden. Na veel puzzelen is dat uiteindelijk gelukt.

Mijn vraag is nu de volgende: hoe kan ik met alleen Fleischmann-schakelaar 6920 gelijktijdig de wissel (9170), als sein 9205 bedienen? Mij is geadviseerd hiervoor relais 6955 hiervoor te gebruiken (?). Doelstelling is de trein voor het onveilige sein automatisch te laten stoppen (isolatie-verbinding?), waardoor de trein met het veilige sein kan doorrijden. En welke delen moeten waar worden geïsoleerd en apart worden gevoed? Pakweg 50 jaar terug heeft mijn vader dit voor mij gerealiseerd, maar hem kan ik het jammergenoeg niet meer vragen.

Ik ben een beginner en ben ook niet echt bekwaam in het lezen van electro-technische tekeningen.

Ik hoop, dat er iemand is, die mij verder op weg kan helpen.

Groet







Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1434
Re: Aansluitingen sein, wissel en baanvoeding
« Reactie #1 Gepost op: 12 June 2023, 01:56:14 »
Hallo Leo,

Welkom bij dit forum.

Dan lijkt het mij het beste dat iemand bij jou in de buurt met jou persoonlijk gaat overleggen.
In welke plaats woon je?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1449
  • Klaar voor vertrek
Re: Aansluitingen sein, wissel en baanvoeding
« Reactie #2 Gepost op: 12 June 2023, 07:30:24 »
Heb je nog aansluitschema’s van je sein? Via het forum vind ik deze. Niet precies een antwoord op je vraag, maar misschien kom je er verder mee?
« Laatst bewerkt op: 12 June 2023, 13:40:59 door Ferdinand Bogman. Reden: Link gecorrigeerd »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7447
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Aansluitingen sein, wissel en baanvoeding
« Reactie #3 Gepost op: 12 June 2023, 09:22:31 »
Bij mij regeert  vind ik deze   niet.


Ronald Visser
<edit> ja nu wel.... (y) >
« Laatst bewerkt op: 12 June 2023, 16:54:57 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 951
  • Steel is king!
Re: Aansluitingen sein, wissel en baanvoeding
« Reactie #4 Gepost op: 12 June 2023, 13:32:22 »
Geeft idd niet met het gewenste resultaat:



MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1449
  • Klaar voor vertrek
Re: Aansluitingen sein, wissel en baanvoeding
« Reactie #5 Gepost op: 12 June 2023, 13:41:22 »
Sorry, niet goed gecontroleerd. Nu werkt het wel, volgens mij.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1434
Re: Aansluitingen sein, wissel en baanvoeding
« Reactie #6 Gepost op: 12 June 2023, 14:04:55 »
Ja.
Het is wel opvallend dat de rode (b) en groene (a) draad bij de schuifschakelaar (6907) in figuur 1a verkeerdom zijn aangesloten.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

oostspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Aansluitingen sein, wissel en baanvoeding
« Reactie #7 Gepost op: 12 June 2023, 16:52:37 »
Als je het plaatje bekijkt, lijken inderdaad de groene en rode draad omgewisseld te zijn. Maar of de interne aansluiting klopt, weet ik niet. Eenvoudig proefondervindelijk uit te vinden, lijkt mij.

Op de website van Conrad is de werking van het genoemde relais eenvoudig terug te vinden. Ik vraag mij alleen af of het niet net zo goed zonder dat relais kan. Er is immers al een relais in het sein aanwezig (volgens het plaatje in het bovengenoemde linkje).

Als ik Leo goed begrijp dan wil hij met één druk op de knop (6920) de wissel omzetten en tegelijk ook het sein. Of dat 'rechtdoor = groen en afbuigend = rood' betekent, of juist andersom, kan ik niet beoordelen.
Maar ik zou denken: sluit de rode draad van het sein aan op één van de twee aansluitingen op de schakelaar (samen met het wissel, dus 2 draadjes in 1 klem) en de groene op de andere. De bijbehorende overbrugging van de stroomonderbreking in de rails wordt door het relais van het sein geregeld. Gaat het precies verkeerd om, wissel je gewoon de groene en de rode draad om.

wél moet er natuurlijk ook een geïsoleerd stuk spoor bestaan waar de trein moet stoppen. bet betekent 2 onderbrekingen in dezelfde spoorstaaf met daartussen genoeg ruimte , zodat de trein er 'niet overheen vliegt'. Eén van de twee blauwe draden van het sein verbind je met het geïsoleerde stuk spoor, de andere met dezelfde spoorstaaf, maar dan buiten de isolatie.

Ook moet de zwarte draad van het sein, net als die van het wissel, met de overblijvende aansluiting op de trafo worden verbonden. De andere van de trafo (ook zwart), moet met de aansluiting op de zijkant van de schakelaar verbonden zijn. Zie ook deze link op het forum: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=76366.msg3221788118#msg3221788118


Hopelijk ben ik niet te warrig, geen tijd om te tekenen helaas.

Groet,

Bart

Leo van Loon

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Aansluitingen sein, wissel en baanvoeding
« Reactie #8 Gepost op: 14 August 2023, 18:07:57 »
Bij deze mijn dank aan de lezers en antwoorders op mijn topic. De oplossing was 2x de 9401 aansluiten op het klapsein. Dank aan ieder, die met mij heeft meegedacht.

Groet,
Leo