Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:16:49
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Wim Vink
Vandaag om 16:13:58
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 15:45:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:21:48
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Yamorc 7001 dood door Dirk
Vandaag om 14:55:16
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 14:50:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 13:42:59
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 12:35:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 11:40:33
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:14:41
Modelwensen 2026 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:05:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:40:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 09:47:09
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
24 December 2025, 22:09:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
24 December 2025, 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
24 December 2025, 21:02:29
  

Auteur Topic: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs  (gelezen 1996 keer)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #1 Gepost op: 08 June 2023, 16:01:03 »
Wat een onzin allemaal:  Nu heeft de NS nog het alleenrecht over het 'hoofdspoor'. Arriva noemt 'open toegang tot het spoor een basisvoorwaarde om van de trein een succesvol alternatief te maken voor het vliegverkeer op korte afstanden'.
Arriva=DB, dus de nationale spoorwegmaatschappijen gaan in elkaars achtertuintje concurreren?
En NS international/NS is dan met DB één van de aandeelhouders van Railteam, een alliantie op het gebied van internationale hogesnelheidstreinen.
Dus aan de ene kant samenwerken en in een andere BV roepen dat concurrentie héél belangrijk is.
Iets zegt me dat dit niet heel handig is..
No dress rehearsel, this is our life.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #2 Gepost op: 08 June 2023, 16:05:39 »
Je kan je afvragen of Hettinga dit van te voren ook besproken heeft met het hoofdbestuur van DB. Iets zegt mij dat dit, samen met Flixbus/Flixtrain meneer Kamminga, in het leven is geroepen om de boel eens flink op te karren.
Groeten Joop, machinist Lls

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2528
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #3 Gepost op: 08 June 2023, 16:23:23 »
Hoe zit het eigenlijk in België waar NMBS het alleenrecht op het hoofdspoor heeft en in Frankrijk waar SNCF het alleenrecht op het hoofdspoor heeft?
Mijn gevoel zegt dat het in die landen nog wat meer monopolisch toegaat dan bijvoorbeeld in Nederland....
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #4 Gepost op: 08 June 2023, 16:45:27 »
Durf te dromen.
Als Zwollenaar-in-de-buitendienst kan ik een rechtstreekse verbinding tussen de Lichtstad en het Den Haag van Overijssel enkel toejuichen.

Maar het bericht geeft meer vragen dan antwoorden:
Welk materieel?
Is er plaats in de dienstregeling?

En zo nog wat.

Ajuus/salut
Henrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #5 Gepost op: 08 June 2023, 16:45:56 »
Flixbus zet in om treinen naar Nederland te laten rijden vanuit Duitsland. Als er een jurist is, met gedegen kennis op het gebied van aanbestedingsrecht in het OV, dan is dat Arthur Kamminga wel. Flixbus heeft niet voor niets Arthur een 10-tal jaren geleden naar het hoofdkantoor in Berlijn gehaald. Vervolgens hebben zij Arthur kwartier laten maken voor de Nederlandse tak van Flixbus. Uit persoonlijke contacten met Arthur in het verleden weet ik dat er contacten zijn tussen Arthur en Anne Hettinga. Het valt niet uit te sluiten dat er sprake is van een opzetje tussen beide mannen.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #6 Gepost op: 08 June 2023, 17:53:28 »
Durf te dromen.
Is er plaats in de dienstregeling?

Er gaat maar een trein per dag voor dag en dauw van Groningen naar Parijs en terug.
Op een groot deel van het ProRailtraject dus in de daluren.
Groet,
      Ronald

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8643
  • Spoor N
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #7 Gepost op: 08 June 2023, 18:07:58 »
De trein gaat in de ochtendspits door Amsterdam en Schiphol, hoe kun je dat daluren noemen?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #8 Gepost op: 08 June 2023, 21:47:56 »
Het is natuurlijk een mooie manier om tussen de IC-dienst van NS te komen, want dat mag je meenemen zolang je voldoende internationaal vervoer hebt. Alleen ik ben wel benieuwd of zo'n trein een beetje uit kan. Er is natuurlijk wel vraag naar internationaal vervoer, maar of dat genoeg is?

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1475
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #9 Gepost op: 12 June 2023, 13:56:04 »
En na Arriva maakt ook Q-Buzz plannen bekend: https://www.rtvoost.nl/nieuws/2235932/qbuzz-wil-dagelijks-treinen-tussen-amsterdam-hengelo-en-berlijn-laten-rijden
(Volkskrant-artikel achter betaalmuur via https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/busbedrijf-qbuzz-timmert-aan-het-pan-europese-spoor-wil-dagelijks-7-treinen-naar-parijs-en-berlijn~b1d0c7f9/)

Hoewel de exacte route (over Arnhem of Hengelo) nog niet helemaal duidelijk is, had men bij de eerste versie van het Volkskrant-artikel de Q-buzz route getekend over Arnhem én Hengelo, over de niet elektricifeerde Staatslijn D. Overigens ook de eerder genoemde Arriva-trein naar Parijs over de nog aan te leggen Lelylijn...