Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 14:25:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:56:28
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 13:43:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 10:47:08
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
  

Auteur Topic: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs  (gelezen 1755 keer)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #1 Gepost op: 08 June 2023, 16:01:03 »
Wat een onzin allemaal:  Nu heeft de NS nog het alleenrecht over het 'hoofdspoor'. Arriva noemt 'open toegang tot het spoor een basisvoorwaarde om van de trein een succesvol alternatief te maken voor het vliegverkeer op korte afstanden'.
Arriva=DB, dus de nationale spoorwegmaatschappijen gaan in elkaars achtertuintje concurreren?
En NS international/NS is dan met DB één van de aandeelhouders van Railteam, een alliantie op het gebied van internationale hogesnelheidstreinen.
Dus aan de ene kant samenwerken en in een andere BV roepen dat concurrentie héél belangrijk is.
Iets zegt me dat dit niet heel handig is..
No dress rehearsel, this is our life.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #2 Gepost op: 08 June 2023, 16:05:39 »
Je kan je afvragen of Hettinga dit van te voren ook besproken heeft met het hoofdbestuur van DB. Iets zegt mij dat dit, samen met Flixbus/Flixtrain meneer Kamminga, in het leven is geroepen om de boel eens flink op te karren.
Groeten Joop, machinist Lls

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #3 Gepost op: 08 June 2023, 16:23:23 »
Hoe zit het eigenlijk in België waar NMBS het alleenrecht op het hoofdspoor heeft en in Frankrijk waar SNCF het alleenrecht op het hoofdspoor heeft?
Mijn gevoel zegt dat het in die landen nog wat meer monopolisch toegaat dan bijvoorbeeld in Nederland....
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #4 Gepost op: 08 June 2023, 16:45:27 »
Durf te dromen.
Als Zwollenaar-in-de-buitendienst kan ik een rechtstreekse verbinding tussen de Lichtstad en het Den Haag van Overijssel enkel toejuichen.

Maar het bericht geeft meer vragen dan antwoorden:
Welk materieel?
Is er plaats in de dienstregeling?

En zo nog wat.

Ajuus/salut
Henrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 821
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #5 Gepost op: 08 June 2023, 16:45:56 »
Flixbus zet in om treinen naar Nederland te laten rijden vanuit Duitsland. Als er een jurist is, met gedegen kennis op het gebied van aanbestedingsrecht in het OV, dan is dat Arthur Kamminga wel. Flixbus heeft niet voor niets Arthur een 10-tal jaren geleden naar het hoofdkantoor in Berlijn gehaald. Vervolgens hebben zij Arthur kwartier laten maken voor de Nederlandse tak van Flixbus. Uit persoonlijke contacten met Arthur in het verleden weet ik dat er contacten zijn tussen Arthur en Anne Hettinga. Het valt niet uit te sluiten dat er sprake is van een opzetje tussen beide mannen.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #6 Gepost op: 08 June 2023, 17:53:28 »
Durf te dromen.
Is er plaats in de dienstregeling?

Er gaat maar een trein per dag voor dag en dauw van Groningen naar Parijs en terug.
Op een groot deel van het ProRailtraject dus in de daluren.
Groet,
      Ronald

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #7 Gepost op: 08 June 2023, 18:07:58 »
De trein gaat in de ochtendspits door Amsterdam en Schiphol, hoe kun je dat daluren noemen?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #8 Gepost op: 08 June 2023, 21:47:56 »
Het is natuurlijk een mooie manier om tussen de IC-dienst van NS te komen, want dat mag je meenemen zolang je voldoende internationaal vervoer hebt. Alleen ik ben wel benieuwd of zo'n trein een beetje uit kan. Er is natuurlijk wel vraag naar internationaal vervoer, maar of dat genoeg is?

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1376
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #9 Gepost op: 12 June 2023, 13:56:04 »
En na Arriva maakt ook Q-Buzz plannen bekend: https://www.rtvoost.nl/nieuws/2235932/qbuzz-wil-dagelijks-treinen-tussen-amsterdam-hengelo-en-berlijn-laten-rijden
(Volkskrant-artikel achter betaalmuur via https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/busbedrijf-qbuzz-timmert-aan-het-pan-europese-spoor-wil-dagelijks-7-treinen-naar-parijs-en-berlijn~b1d0c7f9/)

Hoewel de exacte route (over Arnhem of Hengelo) nog niet helemaal duidelijk is, had men bij de eerste versie van het Volkskrant-artikel de Q-buzz route getekend over Arnhem én Hengelo, over de niet elektricifeerde Staatslijn D. Overigens ook de eerder genoemde Arriva-trein naar Parijs over de nog aan te leggen Lelylijn...