Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 13:07:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 12:49:02
Oud model gangbaar maken door 1200blauw
Vandaag om 12:45:46
Marklin My world, motor heeft kuren door Gerrit H
Vandaag om 12:39:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:29:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:04:40
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:48:22
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 11:17:18
Project X...... door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:24
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:03:16
Polderbaan(tje) 0,3m2 door tothebeach
Vandaag om 10:28:18
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 10:22:54
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 09:59:26
Rondom Charlois door Vislijn
Vandaag om 09:56:35
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:53
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
Vandaag om 09:29:13
Airtex foto behang als achtergrond door robstuart
Vandaag om 09:07:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:01:05
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:56:09
De projecten van Ruben (NL H0) door VulcanRaven
Vandaag om 08:53:28
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:21:26
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:16:44
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 06:39:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 06:34:09
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 00:26:53
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
03 November 2025, 23:53:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Quinzeedied
03 November 2025, 23:22:08
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
03 November 2025, 22:55:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
03 November 2025, 22:18:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
03 November 2025, 21:39:15
  

Auteur Topic: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs  (gelezen 1905 keer)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #1 Gepost op: 08 June 2023, 16:01:03 »
Wat een onzin allemaal:  Nu heeft de NS nog het alleenrecht over het 'hoofdspoor'. Arriva noemt 'open toegang tot het spoor een basisvoorwaarde om van de trein een succesvol alternatief te maken voor het vliegverkeer op korte afstanden'.
Arriva=DB, dus de nationale spoorwegmaatschappijen gaan in elkaars achtertuintje concurreren?
En NS international/NS is dan met DB één van de aandeelhouders van Railteam, een alliantie op het gebied van internationale hogesnelheidstreinen.
Dus aan de ene kant samenwerken en in een andere BV roepen dat concurrentie héél belangrijk is.
Iets zegt me dat dit niet heel handig is..
No dress rehearsel, this is our life.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #2 Gepost op: 08 June 2023, 16:05:39 »
Je kan je afvragen of Hettinga dit van te voren ook besproken heeft met het hoofdbestuur van DB. Iets zegt mij dat dit, samen met Flixbus/Flixtrain meneer Kamminga, in het leven is geroepen om de boel eens flink op te karren.
Groeten Joop, machinist Lls

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #3 Gepost op: 08 June 2023, 16:23:23 »
Hoe zit het eigenlijk in België waar NMBS het alleenrecht op het hoofdspoor heeft en in Frankrijk waar SNCF het alleenrecht op het hoofdspoor heeft?
Mijn gevoel zegt dat het in die landen nog wat meer monopolisch toegaat dan bijvoorbeeld in Nederland....
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #4 Gepost op: 08 June 2023, 16:45:27 »
Durf te dromen.
Als Zwollenaar-in-de-buitendienst kan ik een rechtstreekse verbinding tussen de Lichtstad en het Den Haag van Overijssel enkel toejuichen.

Maar het bericht geeft meer vragen dan antwoorden:
Welk materieel?
Is er plaats in de dienstregeling?

En zo nog wat.

Ajuus/salut
Henrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #5 Gepost op: 08 June 2023, 16:45:56 »
Flixbus zet in om treinen naar Nederland te laten rijden vanuit Duitsland. Als er een jurist is, met gedegen kennis op het gebied van aanbestedingsrecht in het OV, dan is dat Arthur Kamminga wel. Flixbus heeft niet voor niets Arthur een 10-tal jaren geleden naar het hoofdkantoor in Berlijn gehaald. Vervolgens hebben zij Arthur kwartier laten maken voor de Nederlandse tak van Flixbus. Uit persoonlijke contacten met Arthur in het verleden weet ik dat er contacten zijn tussen Arthur en Anne Hettinga. Het valt niet uit te sluiten dat er sprake is van een opzetje tussen beide mannen.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #6 Gepost op: 08 June 2023, 17:53:28 »
Durf te dromen.
Is er plaats in de dienstregeling?

Er gaat maar een trein per dag voor dag en dauw van Groningen naar Parijs en terug.
Op een groot deel van het ProRailtraject dus in de daluren.
Groet,
      Ronald

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8584
  • Spoor N
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #7 Gepost op: 08 June 2023, 18:07:58 »
De trein gaat in de ochtendspits door Amsterdam en Schiphol, hoe kun je dat daluren noemen?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #8 Gepost op: 08 June 2023, 21:47:56 »
Het is natuurlijk een mooie manier om tussen de IC-dienst van NS te komen, want dat mag je meenemen zolang je voldoende internationaal vervoer hebt. Alleen ik ben wel benieuwd of zo'n trein een beetje uit kan. Er is natuurlijk wel vraag naar internationaal vervoer, maar of dat genoeg is?

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1439
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #9 Gepost op: 12 June 2023, 13:56:04 »
En na Arriva maakt ook Q-Buzz plannen bekend: https://www.rtvoost.nl/nieuws/2235932/qbuzz-wil-dagelijks-treinen-tussen-amsterdam-hengelo-en-berlijn-laten-rijden
(Volkskrant-artikel achter betaalmuur via https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/busbedrijf-qbuzz-timmert-aan-het-pan-europese-spoor-wil-dagelijks-7-treinen-naar-parijs-en-berlijn~b1d0c7f9/)

Hoewel de exacte route (over Arnhem of Hengelo) nog niet helemaal duidelijk is, had men bij de eerste versie van het Volkskrant-artikel de Q-buzz route getekend over Arnhem én Hengelo, over de niet elektricifeerde Staatslijn D. Overigens ook de eerder genoemde Arriva-trein naar Parijs over de nog aan te leggen Lelylijn...