Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Duits transport, waar in NL? door WimC
Vandaag om 18:37:07
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 18:03:52
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 17:54:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 17:49:54
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 17:48:52
De Projecten van RetroJack door Frits C
Vandaag om 17:43:23
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 17:36:58
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 16:21:25
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 16:12:21
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 15:42:23
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 15:22:05
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 13:29:15
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
  

Auteur Topic: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA  (gelezen 22335 keer)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1812
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #45 Gepost op: 19 August 2023, 15:02:40 »
Vandaag bij het plaatselijke FabLab langsgegaan om mijn tekening te laten controleren en (indien mogelijk) een print laten maken van het getekende model. Thuis had ik de tekening al naar een stl-file omgezet en ingelezen in Cura. Bij het FabLab wilde ik vooral nagaan of ik thuis de juiste stappen had doorlopen en natuurlijk om te printen.

Het model kent diverse (dak, luifel, bordes) waar support nodig is als het staand geprint wordt. Om die reden gekozen om het model ene kwart slag te draaien en met de kopzijde naar boven te printen.  In het model zit enorm veel support, maar vanwege het doel van deze actie het model toch laten printen.



Model is geprint op een Malyan M150 3D-printer en de printduur was ongeveer 1 uur en 15 minuten. De support langs de dakrand en midden op het dak zijn wat merkwaardig. Onduidelijk is waarom deze door Cura worden toegevoegd. Het zijn losse delen die dus niet vastzitten aan het model zelf.





Thuis wat support verwijderd en met iets bijvijlen kon de print op het onderstel geplaatst worden. Gekoppeld aan een rijtuig lijkt de breedte goed over te komen. Wel mag de wagen iets lager worden.
De kwaliteit van de print is prima voor dit soort pasdoeleinden (zeker gezien de printtijd), maar absoluut te slecht voor het uiteindelijke model.

Martijn

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 973
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1812
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #47 Gepost op: 20 September 2023, 15:09:02 »
Dit is de wagen van het Grenzlandmuseum Helmstedt die na terugkomst uit Korea is opgeknapt. Ik begreep dat het de bedoeling was de wagen op de Lindenplatz in Helmstedt te plaatsen (de foto is ook op de Lindenplatz gemaakt).
Verder moet je de informatie in het bericht met een korreltje zout nemen. "Wereldwijd zijn er nog maar drie wagens" (er waren maar drie Amerikaanse wagens en met de twee Franse wagens meegerekend bestaan ze nog alle vijf).

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1812
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #48 Gepost op: 24 December 2023, 11:42:01 »
Net als bij het project voor de RTC Pwg ben ik van Tinkercad naar Onshape overgestapt. In Onshape begonnen met het tekenen van de basisvormen.
Nu lukt het me voor twee onderdelen van de wagen niet om dit in Onshape te tekenen. Wellicht weet een van de forumleden ene idee hoe ik dit het beste kan aanpakken.


Allereerst de dakkoepel op de wagen. Ik heb een vorm kunnen tekenen die bestaan uit een blok met twee afgeschuinde zijden en een gekromd dak. Wat mij niet lukt is het afschuinen van de zijden boven het dak van de wagen. Iemand een idee hoe ik dat het beste kan aanpakken?


De tweede vraag gaat over het tekenen van de uitkijkkoepels in de zijwand van de wagen. Dit is een hoekige vorm waarbij de bovenzijde en onderzijde afgerond zijn. De ronding aan de onderzijde is met de functie Fillet te maken, maar de afronding aan de bovenzijde heeft de vorm van een parabool. Hoe kan ik die vorm het beste tekenen?

Martijn
« Laatst bewerkt op: 24 December 2023, 16:09:21 door martijnhaman »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1812
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #49 Gepost op: 24 December 2023, 21:17:08 »


Het eerste probleem zelf kunnen oplossen. Slecht weer dus veel filmpjes met uitleg op youtube kunnen bekijken. Daar uiteindelijk ook een manier gevonden hoe ik de beide zijden schuin kan afsnijden.

Martijn

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #50 Gepost op: 24 December 2023, 23:09:24 »
Hallo Martijn,

Als ik het goed heb gezien hoort de onderkant dakrand ongeveer overeen te komen met die van een gemiddelde goederenwagen, bv het uitgangstype Glmhs50.
Bij goederenwagens ligt de dakrand meestal iets hoger dan bij een personenrijtuig.

Mvg,
Grossraumwagen.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1812
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #51 Gepost op: 25 December 2023, 11:21:02 »
De dakrand van de Begleitwagen is inderdaad wat hoger dan die van een personenrijtuig. Door het relatief platte dak  oogt de wagen dan toch niet heel hoog. Dat is goed te zien op de volgende foto's:
- Begleitwagen naast personenrijtuig, waarbij duidelijk de hogere dakrand te zien is: https://live.staticflickr.com/4453/37453498192_343143975b_k.jpg
- Beleitwagen naast goederenwagen, waarbij de dakrand op gelijke hoogte ligt: https://www.elektrolok.de/bilder2015/tfo_140623_Alfeld_310587.jpg

Zag overigens dat Begleitwagen 09-18 513 inmiddels opgeknapt is en in het centrum van Helmstedt geplaatst:
https://www.ndr.de/fernsehen/sendungen/hallo_niedersachsen/Historischer-Militaerwaggon-nach-Jahren-zurueck-in-Helmstedt,hallonds83086.html

Martijn

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1031
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #52 Gepost op: 25 December 2023, 18:10:58 »
De dakrand van de Begleitwagen is inderdaad wat hoger dan die van een personenrijtuig. Door het relatief platte dak  oogt de wagen dan toch niet heel hoog. Dat is goed te zien op de volgende foto's:
- Begleitwagen naast personenrijtuig, waarbij duidelijk de hogere dakrand te zien is: https://live.staticflickr.com/4453/37453498192_343143975b_k.jpg
Martijn
Hé! Ik wist niet dat ze in Fort Eustis (USA) ook een Duits rijtuig hadden. Ik wist uiteraard dat ze een oer-CHAW hadden (geheel rechts op de foto: 22056). Weer een reden om ooit eens die kant op te gaan.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1812
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #53 Gepost op: 26 December 2023, 10:11:28 »
In het Transportation Museum in Fort Eustis (USA) staat rijtuig 51 80 04-80 687-4 [P] Acm: http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=5087464

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1812
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #54 Gepost op: 27 December 2023, 17:10:19 »

Het lukt me nu ook om foto’s in Onshape te laden. Dat geeft de mogelijkheid om samen met de bekende afmetingen van diverse onderdelen de verhoudingen wat beter in te kunnen inschatten.


Na het laden van foto’s van de zijwand en de kopzijde van de dakkoepel opnieuw begonnen te tekenen. Dat klinkt niet heel efficiënt (en dat is het ook niet), maar het tekenen van deze wagen is voor mij ook een manier om het programma beter te leren kennen.
Het tekenen van de complexe vorm van de dakopelen en ramen is inmiddels gelukt. De uitkijkkoepels in de zijwand zijn nog wel een uitdaging, maar dat zal ook wel gaan lukken.

Martijn

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8601
  • Nooit uitgeklust....
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #55 Gepost op: 27 December 2023, 18:30:03 »
Leuk bezig Martijn. (y)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1812
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #56 Gepost op: 28 December 2023, 11:43:58 »

Ook de uitkijkkoepels in de zijwand zijn nu getekend met gebruik making van de functie Loft in Onshape. Het kostte me heel wat pogingen om de rondingen aan de bovenkant te tekenen, maar uiteindelijk is het dus gelukt.

Martijn

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8614
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #57 Gepost op: 28 December 2023, 12:48:57 »
@Martijn,


In reactie #43 2de link , als ik de foto vergroot dan staat er op de wagen geen Pwghs maar Pwgehss. Geeft dat wezenlijke verschillen in het model of is dat alleen van belang voor 1:1?
Jeroen

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #58 Gepost op: 28 December 2023, 16:57:08 »
Volgens mij waren dat de FFA wagons..  ???

Zie ook tekst van plaatjes in reactie #18

Edit: herstel.. te snel gelezen: FFA waren origineel niet Pwgehss
« Laatst bewerkt op: 28 December 2023, 21:09:37 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1812
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #59 Gepost op: 28 December 2023, 18:47:58 »
Voor zover ik weet zijn de USATC afgeleverd als Pwghs en later Pwghss (510 en 513) of Pwgehss (512) geworden. De FFA wagens zijn als Pwghs[e] begonnen en later Pwg geworden.

In de loop van de jaren hebben er aanpassingen plaatsgevonden aan de wagens die tot deze wijziging van de benaming hebben geleid. Duidelijke zichtbaar zijn bijvoorbeeld de ventilatoren/pijpjes op het dak die in de loop van de tijd zijn gewijzigd. Bij de Amerikaanse wagens is uiteindelijk een soort hanenkam op het dak aangebracht. In het interieur is daarvoor een lelijke zilverkleurige pijp aangebracht. Deze pijp is te zien op 2:35 minuut van het eerder gelinkte filmpje: https://www.ndr.de/fernsehen/sendungen/hallo_niedersachsen/Historischer-Militaerwaggon-nach-Jahren-zurueck-in-Helmstedt,hallonds83086.html

Maar de hoofdvorm van de wagens is hetzelfde.

Martijn