Een tijdje geleden vertelde een docent Electro mij dat die voedingen uit China gevaarlijker zijn dan die bijvoorbeeld in Europa gemaakt zijn. ….…. "Koop nooit voedingen bij bijvoorbeeld Ali Express, want ..." Of: "Koop gerust die voedingen bij Ali Express, ze zij heel veilig".
De verplichting tot het handhaven van het CE keurmerk,
Een tijdje geleden vertelde een docent Electro mij dat die voedingen uit China gevaarlijker zijn dan die bijvoorbeeld in Europa gemaakt zijn. Later werd mij door een winkelier de voedingen van Mean Well aangeraden. Maar ja: die worden ook in China geproduceerd. Misschien dat dit merk echt met meer ingebouwde zekerheden wordt geproduceerd, maar dat kan ik niet beoordelen.
Is het mogelijk dat al die kennis van wat in dit draadje geschreven is, leidt tot een concreet overzicht met adviezen. Bijvoorbeeld: minimale eisen aan een voeding die leds van stroom voorziet. Of: waar moet je op letten als je een voeding voor DR5000 of andere centrales wilt kopen? Moet je in andere situaties op andere eigenschappen letten?
Bijvoorbeeld: als je wisselstroom motortjes wilt laten draaien?
Heeft het zin om op die logo's te letten en zo ja; welke dan? En ten slotte: "Koop nooit voedingen bij bijvoorbeeld Ali Express, want ..." Of: "Koop gerust die voedingen bij Ali Express, ze zij heel veilig".
Ik denk niet dat één advies mogelijk is, maar er zijn misschien wel wat vuistregels.Kijk wat logo’s betreft of je een echt CE logo hebt, of een namaak. De verschillen zijn eerder in dit draadje getoond.
Verkopers die alleen maar voedingen (en vergelijkbare) electronica verkopen, en daarbij een groot assortiment hebben, zijn vaak wel goed. Zeker als ze adverteren met het feit dat ze die zelf produceren.
Tenslotte, Meanwell is een A-merk, maar heeft soms ook slechte producten. Bij mij is in mijn UB switch een Meanwell voeding kapot gegaan. Als je op Internet zoekt, zie je dat die voeding heel vaak kapot gaat.