Doel:€250.00
Donaties:€548.00

Per saldo:€298.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-11-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko icr rijtuigen lopen uit de rails door NS 1607
Vandaag om 10:42:10
Welke Marklin locomotief nummers hebben wisselstroommotoren (allstroom) door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:40:20
BEMO VT624 door Willem1951
Vandaag om 10:37:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:34:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:29:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 10:29:01
Schema Arduino DCC decoder door meino
Vandaag om 10:25:10
Piko 2023 door Mischa
Vandaag om 10:20:44
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door tuurtje
Vandaag om 10:03:56
Roco NS plan V door VAM65
Vandaag om 10:03:32
Bart Zegers overleden door cor_b
Vandaag om 09:54:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door cor_b
Vandaag om 09:48:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:45:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 09:16:45
Ronald gaat vreemd! En bouwt een keertje Duits :) door Frank 123
Vandaag om 09:14:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door dh3201
Vandaag om 08:28:30
Digikeijs DR5000 Centrale, vragen en antwoorden door Ben
Vandaag om 08:04:44
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 01:19:06
Modeltrein foto's uit je oude familiealbum door Deetrein
Vandaag om 00:27:51
9 december 2023 - NVM Modelbouwbeurs Houten door MOVisser
Vandaag om 00:06:47
Raadplaatje door Benelux795
01 december 2023, 23:56:51
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
01 december 2023, 23:25:53
Arsigdec en Nano door bask185
01 december 2023, 23:21:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 december 2023, 22:56:15
fleischmann 891315 oudje door harryw
01 december 2023, 22:43:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Oosterspoor
01 december 2023, 22:11:07
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
01 december 2023, 21:27:37
Containerdraagwagens door T.Spat
01 december 2023, 21:22:58
Bf Kibronn door Marijn
01 december 2023, 21:21:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
01 december 2023, 20:48:13

Auteur Topic: Voedingen  (gelezen 5657 keer)

marco

• Offline Offline
Re: Voedingen
« Reactie #45 Gepost op: 18 juni 2023, 08:06:33 »
De Mean Well voedingen die ik recentelijk heb aangeschaft hebben Taiwan als land van herkomst.
Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan en wat lokaal verkeer.

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 18 juni 2023, 09:38:45 »
Hallo Ruud

Een tijdje geleden vertelde een docent Electro mij dat die voedingen uit China gevaarlijker zijn dan die bijvoorbeeld in Europa gemaakt zijn. ….

…. "Koop nooit voedingen bij bijvoorbeeld Ali Express, want ..." Of: "Koop gerust die voedingen bij Ali Express, ze zij heel veilig".

Ik denk niet dat één advies mogelijk is, maar er zijn misschien wel wat vuistregels.

Kijk wat logo’s betreft of je een echt CE logo hebt, of een namaak. De verschillen zijn eerder in dit draadje getoond.

Chinese Produkten kunnen een uitstekende kwaliteit hebben. Ook iPhones worden daar in elkaar gezet. Een algemene uitspraak dat Chinese producten niet zouden deugen, is onzin. Het is wel zo dat de kwaliteitsverschillen tussen Chinese Produkten heel groot kan zijn. Niet alleen de beste, maar ook de slechtste producten komen daar vandaan.

Hetzelfde geldt voor Ali. Je kunt daar uitstekende spullen kopen, maar ook rotzooi. Ali is echter een verkoopplatform, met daarop vele aanbieders. Het is daarom belangrijk op Ali goed te kijken wie de verkoper is. Als de verkoper naast voedingen ook speelgoed, kleding en zo verkoopt, dan is het waarschijnlijk een doorverkopen van afgekeurde producten. Producten die niet aan de kwaliteitseisen voldoen komen via dit soort verkopers toch op de markt. Koop daar dus nooit een voeding, hoe goedkoop dan ook.
Verkopers die alleen maar voedingen (en vergelijkbare) electronica verkopen, en daarbij een groot assortiment hebben, zijn vaak wel goed. Zeker als ze adverteren met het feit dat ze die zelf produceren.

Tenslotte, Meanwell is een A-merk, maar heeft soms ook slechte producten. Bij mij is in mijn UB switch een Meanwell voeding kapot gegaan. Als je op Internet zoekt, zie je dat die voeding heel vaak kapot gaat.

Groet, Aiko

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #47 Gepost op: 18 juni 2023, 12:19:36 »
Ik zeg zelf altijd, koop je voedingen niet in China, maar gewoon in Nederland, Duitsland of België.

De verplichting tot het handhaven van het CE keurmerk, en garantie op het product liggen bij de importeur van dat product. Is het niet goed dan heb je iemand om een claim bij te leggen.

Daarnaast, stel dat deze een voeding verkoopt die niet voldoet aan de Europese norm, kan deze aansprakelijk gehouden worden bij schade. Komt de voeding uit China zal je verzekeraar waarschijnlijk zeggen dat je beter had moeten weten. Kwestie eigen schuld dikke bult zeg maar.

En bij twijfel, test , of laat de voeding testen op een goede kortlsuitbeveiliging.

Ik had willen schrijven dat kopen in NL zekerheid bied en garantie op een goed product. Maar die vlieger gaat helaas niet op. Zag de dropship Ali voedingen gisteren in Houten ook op de tafels liggen.
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #48 Gepost op: 18 juni 2023, 13:39:20 »
De verplichting tot het handhaven van het CE keurmerk,
Kleine correctie: CE is geen keurmerk, maar een eigen verklaring van de Europese fabrikant of importeur dat het apparaat aan de Europese eisen voldoet.
Als je rechtstreeks in China koopt, en er staat een CE logo op, dan is dat gegarandeerd vals. De Chinese fabrikant mag dat er alleen op zetten als hij levert via een Europese importeur die gevraagd heeft om er CE op te zetten.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #49 Gepost op: 18 juni 2023, 13:52:54 »
 Bedankt voor de correctie, het is inderdaad geen keurmerk.

Nuttige aanvulling?
Waarbij de importeur de consument ook de certificering moet kunnen overleggen

als ik me niet vergis.
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2023, 14:02:46 door Martin Domburg »

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #50 Gepost op: 18 juni 2023, 14:05:52 »
Een tijdje geleden vertelde een docent Electro mij dat die voedingen uit China gevaarlijker zijn dan die bijvoorbeeld in Europa gemaakt zijn. Later werd mij door een winkelier de voedingen van Mean Well aangeraden. Maar ja: die worden ook in China geproduceerd. Misschien dat dit merk echt met meer ingebouwde zekerheden wordt geproduceerd, maar dat kan ik niet beoordelen.
Reken maar dat Mean Well voedingen betrouwbaar ontworpen worden: menig voeding is zelfs toegelaten tot de medische industrie en die certificering krijg je echt niet zomaar omdat de eisen waar de voeding aan moet voldoen nóg strenger zijn dan die voor gewoon consumentenspul (nog hogere doorslagspannings-test, nog hogere isolatie-eis tussen primaire en secundaire zijde en nog wel meer eisen).
Is het mogelijk dat al die kennis van wat in dit draadje geschreven is, leidt tot een concreet overzicht met adviezen. Bijvoorbeeld: minimale eisen aan een voeding die leds van stroom voorziet. Of: waar moet je op letten als je een voeding voor DR5000 of andere centrales wilt kopen? Moet je in andere situaties op andere eigenschappen letten?
Over het algemeen gaat gewoon op dat je voedingen het beste bij Mouser, Reichelt, RS, Farnell, webshop van een lokale elektronicazaak of de lokale electronicazaak zelf kan kopen: zij verkopen over het algemeen geen rommel omdat ze daar niet mee geassocieerd willen worden en hun klanten, vaak producenten, dat niet pikken.
Daarnaast is voor Mean Well en nog wat andere merken een importeur in Europa verantwoordelijk. Hij/zij staat in voor de kwaliteit omdat dat getest is en wordt. Grijze import via Aliexpress kan alles zijn van daadwerkelijke Mean Well's, tot übergoedkope afgekeurde troep of zelfs regelrechte kopieën die elke veiligheid en ingangs-filtering missen. Maar omdat er via dat soort kanalen werkelijk alles geproduceerd wordt naar wat de opdrachtgever daarvoor wil betalen, is de kwaliteitscontrole ook belabberd/afwezig. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Mean Well, dat gewoon een goede kwaliteitscontrole heeft op de werkvloer. Ze kunnen het zich ook niet veroorloven om daar te verzaken.

Helaas is er geen '1 voeding voor allen'. Maar waar sommigen hier goed om kunnen gaan met aansluiten van netspanning en dat netjes afschermen en dus zo'n 'honingraat' voeding van Mean Well kopen (met amper bescherming tegen indringing van stof, aanraking van netspannings-voerende delen en wat al niet, is het voor anderen/velen misschien een beter idee om dan een laptop-achtige voeding te kopen. Die zit netjes afgeschermd en (vaak) dubbel-geïsoleerd in een plastic kastje en is eigenlijk klaar voor gebruik.
Bijvoorbeeld: als je wisselstroom motortjes wilt laten draaien?
Ja, want dan ben je met een schakelende voeding nergens, daar deze in 99% van de gevallen gelijkspanning uitspugen. Zelfs al zou er wisselspanning uitkomen, dan is dit wisselspanning met een frequentie van tientallen tot honderden kHz, waar een wisselspanningsmotor niet op gaat werken.
Heeft het zin om op die logo's te letten en zo ja; welke dan? En ten slotte: "Koop nooit voedingen bij bijvoorbeeld Ali Express, want ..." Of: "Koop gerust die voedingen bij Ali Express, ze zij heel veilig".
Ja en nee. Het probleem is dat er extreem veel logo's zijn en je verschrikkelijk goed op de hoogte moet zijn wat betreft de eisen die achter het logo zitten en of die dus kloppen. Ga er maar aan staan om op te zoeken wat 'dat ene logo' betekent bijvoorbeeld.

Maar alleen de logo's zelf hebben niet zoveel zin. Iemand die z'n namaak graag wil verkopen, zal werk maken van de logo's, waardoor deze dus zeer echt ogen en bijna niet te onderscheiden zijn van het echte product. Daarnaast ga je als namaker natuurlijk juist zoveel mogelijk logo's plaatsen, want dat oogt altijd betrouwbaar. Mensen zijn gevoelig voor logo's, ook al weten ze van de meesten helemaal niet waar ze voor staan.

Dus: een behuizing kan nog zoveel nette logo's hebben, als die allemaal ten onrechte aangebracht zijn, heb je alsnog met namaak te maken.

Veel belangrijker is zoeken op het typenummer: als je daarop géén website van de fabrikant kunt vinden, maar alleen op Aliexpress en dergelijke uitkomt of zelfs helemaal niets vind, weet je wel voldoende. Ook kan vergelijken (als dat kan) met een origineel product al snel vertellen of wat je in handen hebt echt is.

Zo viel die namaak-telefoonlader bij mij al door de mand: allereerst was de opdruk van alle markeringen rommelig, slecht en niet geheel dekkend, maar het typenummer was kwa opmaak volledig identiek aan het origineel, terwijl daarbij vrijwel exact dezelfde letters waren gebruikt.

Dat het GOST logo op die namaaklader stond was meteen verdacht: dat logo wordt al jaren niet meer gebruikt, ook ten tijde van het maken van die telefoonlader al niet. Het is vervangen door de EAC-markering (EurAsian Conformity als ik het me goed herinner) omdat steeds meer landen om Rusland/voormalige Sovjet Unie zich erbij aansloten.
Ik denk niet dat één advies mogelijk is, maar er zijn misschien wel wat vuistregels.

Kijk wat logo’s betreft of je een echt CE logo hebt, of een namaak. De verschillen zijn eerder in dit draadje getoond.
Zoals gezegd: daar heb je niet zoveel aan. Een namaker stempelt gewoon een correct CE-logo op zijn of haar namaak en dat zal echt niet opvallen. Idem voor al die andere keurmerken/markeringen.
Verkopers die alleen maar voedingen (en vergelijkbare) electronica verkopen, en daarbij een groot assortiment hebben, zijn vaak wel goed. Zeker als ze adverteren met het feit dat ze die zelf produceren.
En ook daarbij heb je gewoon geen garantie: het gebeurt maar al te vaak dat de eerste serie voedingen van een nieuwe aanbieder prima spul zijn, de verkoper daarmee naam heeft gemaakt en daarna overgaat op een slechtere serie voedingen om meer winst te kunnen maken.

Het prijsverschil is vaak zo marginaal dat ik er gewoon niet aan zou beginnen. Koop die dingen gewoon bij een goede winkel in Nederland/Europa en de kans is groot dat je prima spul krijgt.
Tenslotte, Meanwell is een A-merk, maar heeft soms ook slechte producten. Bij mij is in mijn UB switch een Meanwell voeding kapot gegaan. Als je op Internet zoekt, zie je dat die voeding heel vaak kapot gaat.
Dan is het natuurlijk de vraag of dat aan Mean Well of UB switch ligt (wat is dat? Een UB switch?): als UB switch voor een bepaalde voeding kiest die eigenlijk niet voldoet (hij wordt te zwaar belast of hij wordt relatief gebalanceerd belast maar wordt daarbij wegens gebrek aan koeling alsnog te heet), dan is dat niet de schuld van Mean Well.

Mean Well test al zijn producten erg grondig en hoewel elke fabrikant betere en slechtere producten zal hebben, gok ik er toch op dat dit een ontwerpfout van het totaalproduct betreft en de fout niet bij Mean Well ligt.
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2023, 17:37:10 door Menno »

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #51 Gepost op: 18 juni 2023, 14:07:48 »
Reactie op Martin Domburg:

Ik weet niet hoe ver de verplichting van de importeur gaat om het aan te tonen.
Vaak zal een importeur een apparaat wel ter keuring aanbieden aan een gecertificeerd keuringsbureau.
Op grond daarvan kan de importeur het CE logo er op (laten) zetten. Maar dan is het nog steeds geen keurmerk.

Ik begrijp de vergissing wel, ik zie vaak dat CE een keurmerk wordt genoemd, maar dat is dus niet juist.
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2023, 14:14:19 door Klaas Zondervan »

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #52 Gepost op: 18 juni 2023, 14:21:36 »
Ik snap je, in 2021 tijdens het hele debakel van de DK voedingen ontstond hier ook al een levendige discussie over.

Je zou toch zeggen dat die regels heel duidelijk moeten zijn....