Uh, dat kan al een aantal jaar inmiddels
Enkel usb-c op mobiele apparaten in EU vanaf eind 2024EU verplicht usb-c: dit gaat er veranderen De verplichting van usb-c op mobiele apparaten werd eerder al officieel gemaakt. Met de wet verplicht de EU fabrikanten om ‘kleine en middelgrote apparaten’ die bedraad opladen uit te rusten met een usb-c-poort. Het Europees Parlement heeft het plan nu officieel gepubliceerd en daarmee is ook de invoerdatum bekendgemaaktVanaf 28 december 2024 is het verplicht om een usb c-poort te hebben op: Smartphones Tablets Digitale camera’s Koptelefoons Oordopjes Handheld videogame-consoles Draagbare speakers e-readers Draadloze oordopjes Toetsenborden Muizen Draagbare navigatiesystemenDe wet geldt niet voor mobiele apparaten die voor december 2024 worden uitgebracht. Vanaf 28 april 2026 gaat de wet ook in voor laptops
Om te beveiligen tegen kortsluiting en overbelasting van de output gaan we vaak buiszekeringen gebruiken. Die zijn goed verkrijgbaar en door de leken makkelijk toepasbaar. Echter werden vroeger componenten op de elektronica gebruikt die wat minder snel defect raken dan de SMD componenten die we nu gebruiken. Door de uitschakelkarakteristiek van een zekering gaat deze vaak sneller defect dan de zekering aanspreekt.Voor de leken:De uitschakelkarakteristiek is een tijd-stroom curve, die weergeeft binnen welke tijd een automaat of zekering uitschakelt afhankelijk van de grootte van de stroom die erdoor vloeit.Zelfs bij het gebruik van FF (superSnel) zekeringen is er geen zekerheid dat de aangesloten techniek heel blijft bij een flinke sluiting. Daarom gebruiken we altijd voedingen, tenzij ik het mis heb, zijn alleen elektronische beveiligingen snel genoeg om de huidige techniek te beveiligen.
Tenslotte (ik kan het niet nalaten ): het skineffect treedt volgens mij pas op bij heel hoge frequenties en lange leidingen.
Tegen deze kortsluiting is een goede beveiliging in de centrale / booster essentieel. Voor dergelijke beveiliging zou ik nooit vertrouwen op de kortsluitbeveiliging in de voeding. Een dergelijke beveiliging hoort in de centrale en boosters. Daarnaast hoort er (wat mij betreft) ook een beveiliging in (bijvoorbeeld) wissel decoders. Dat kan met (goedkope) “zelfherstellende” (PTC) zekeringen. Ik ben het ook helemaal met je eens dat modelbouwers zonder gevoel voor elektronica soms fouten maken in de bedrading en de aansluitingen. Vaak realiseert men niet hoeveel warmte kan ontstaan bij kortsluiting. Dunne draden tussen booster en baan hebben soms (samen met slechte railverbindingen) zoveel weerstand, dat de beveiliging op de booster niet meer aanspringt.Groet, Aiko
Bij deze een nieuwe poging En nu vanaf de desktop in plaats van de mobiel....Het gebruik van ringkern is misschien leuk maar achterhaald in combinatie met de hedendaagse techniek. En laten we ook in ons achterhoofd houden dat er "leken"ook meelezen die nu denken dat het gebruik van een ringkern gemakkelijk is en goedkoop. Dat lijkt mij een zeer gevaarlijke combinatie, en dat kan ook zo zijn gevolgen hebben (brand, elektrocutie).
hetzelfde effect als die verdomde "ringleiding met VD draad is lekker goedkoop en gaat altijd goed". En dan raar vinden dat de isolatieweerstand (skin-effect) problemen veroorzaakt.
Echter werden vroeger componenten op de elektronica gebruikt die wat minder snel defect raken dan de SMD componenten die we nu gebruiken.
Zelfs bij het gebruik van FF (superSnel) zekeringen is er geen zekerheid dat de aangesloten techniek heel blijft bij een flinke sluiting. Daarom gebruiken we altijd voedingen, tenzij ik het mis heb, zijn alleen elektronische beveiligingen snel genoeg om de huidige techniek te beveiligen.
Nee hoor Zelfs bij een DCC gestuurde baan staat er ongeveer 16KHz op.
Ik kom dan op 8,6 kHz, dus de helft.
"Maar op internet stond dat goed werkt", hetzelfde effect als die verdomde "ringleiding met VD draad is lekker goedkoop en gaat altijd goed". En dan raar vinden dat de isolatieweerstand (skin-effect) problemen veroorzaakt.
... dat betekent, dat bij een solide geleider (b.v. VD kabel) vanaf 1mm diameter ( = ong. 0.75mm2 ) er geen merkbare hogere stroom door kan
Ik was denk ik op zoek naar een term die voor leken begrijpelijk was, zonder verder na te denken. Dan visualiseer ik wat er gebeurt en probeer ik een trefwoord te pakken die aan "leken" duidelijk kan maken wat er bedoeld word.
Abracadabra, hocus pocus pilates pas, Ik wou dat ik hier wat van snapte....
Geen reet, net als ik. Conclusie; gebruik een goed voeding